Hoofdmenu

vogelspel

Gestart door willemxd, juni 14, 2011, 16:06:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 19, 2011, 14:42:41 PM
Sinds wanneer mag je alleen eigen foto's gebruiken? Want dan kan ik bijvoorbeeld al niet meedoen, ben immers nooit buiten Nederland/België/Duitsland geweest om te vogelen, al komt daar van de zomer wel verandering in ;)
Geen idee... Maar iedereen doet dat dacht ik. Maar als je zelf geen foto's hebt gaat dat moeilijk inderdaad.
Maar als je een foto plaats die niet van jezelf is moet je de fotograaf ook melden toch? Anders is het copyright schending volgens mij...

Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 15:01:05 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 19, 2011, 14:42:41 PM
Sinds wanneer mag je alleen eigen foto's gebruiken? Want dan kan ik bijvoorbeeld al niet meedoen, ben immers nooit buiten Nederland/België/Duitsland geweest om te vogelen, al komt daar van de zomer wel verandering in ;)
Geen idee... Maar iedereen doet dat dacht ik. Maar als je zelf geen foto's hebt gaat dat moeilijk inderdaad.
Maar als je een foto plaats die niet van jezelf is moet je de fotograaf ook melden toch? Anders is het copyright schending volgens mij...

Nee, je hoeft nier per se je eigen foto's te gebruiken want inderdaad niet iedereen heeft zo'n grote voorraad. (maar het maakt het voor de deelnemers wel leuker -> kun je je eigen foto's showen), (maakt het voor de anderen wel erg makkelijk [te gemakkelijk], je hoeft dan immers maar door de foto's van een ander te bladeren om de oplossing te vinden). Zelf vind ik het wel het leukst als iedereen gebruik maakt van de database van waarneming en observado, die is er immers niet voor niets...).
We gebruiken de foto's uit de database trouwens niet voor (commerciële) publicatie maar voor interne educatie. Dat snappen de fotografen heus wel. Als iemand er toch over begint is ie een vervelende zeur die zichzelf te serieus neemt  ;). Wat maakt het nou uit of je een foto van iemand zelf wel mag bekijken maar dat je hem niet aan een ander mag tonen?
Was het antwoord van Lars trouwens goed?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Toch gewoon even de naam van de fotograaf em bron noemen Bart,
Voorkomen is beter dan genezen en "zo hoort het nu eenmaal"
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 19, 2011, 15:09:22 PM
Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 15:01:05 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 19, 2011, 14:42:41 PM
Sinds wanneer mag je alleen eigen foto's gebruiken? Want dan kan ik bijvoorbeeld al niet meedoen, ben immers nooit buiten Nederland/België/Duitsland geweest om te vogelen, al komt daar van de zomer wel verandering in ;)
Geen idee... Maar iedereen doet dat dacht ik. Maar als je zelf geen foto's hebt gaat dat moeilijk inderdaad.
Maar als je een foto plaats die niet van jezelf is moet je de fotograaf ook melden toch? Anders is het copyright schending volgens mij...

(maakt het voor de anderen wel erg makkelijk [te gemakkelijk], je hoeft dan immers maar door de foto's van een ander te bladeren om de oplossing te vinden). Zelf vind ik het wel het leukst als iedereen gebruik maakt van de database van waarneming en observado, die is er immers niet voor niets...).
Het zou leuker zijn als je gewoon een boek erbij pakt, dan dat je bij de foto's van de waarnemer gaat zoeken...
Als je geen boek hebt kan je ook op observado.org de ssoortgroep invoeren en dan uit vogelen welke soort het is.
Lijkt me een stuk leuker en leerzamer.

CiteerWe gebruiken de foto's uit de database trouwens niet voor (commerciële) publicatie maar voor interne educatie. Dat snappen de fotografen heus wel. Als iemand er toch over begint is ie een vervelende zeur die zichzelf te serieus neemt  ;). Wat maakt het nou uit of je een foto van iemand zelf wel mag bekijken maar dat je hem niet aan een ander mag tonen?
Ik weet niet precies hoe het met copyright werkt, maar ik weet wel dat er soms mensen worden aangeklaagd wegens copyrightschending en dat je dan een boete kan krijgen die in de duizenden euro's kan lopen.
Een bekend voorbeeld hiervan is een jongen die een voetbalwebsite maakte en er een foto van Johan Cruijff op zette. Hij werd aangeklaagd door de fotograaf en moest een boete van vele duizenden euro's betalen...

willemxd

Als je geen boek hebt kan je ook op observado.org de ssoortgroep invoeren en dan uit vogelen welke soort het is.
Lijkt me een stuk leuker en leerzamer.

Citeer

Dat doe ik B) Als ik weet welke familie t is kijk ik of ik dan ook een soort kan vinden die met die letter begint, zoja dan kijk ik of ie goed is

Bart van Hoogstraten

#425
Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 15:17:22 PM
Ik weet niet precies hoe het met copyright werkt, maar ik weet wel dat er soms mensen worden aangeklaagd wegens copyrightschending en dat je dan een boete kan krijgen die in de duizenden euro's kan lopen.
Een bekend voorbeeld hiervan is een jongen die een voetbalwebsite maakte en er een foto van Johan Cruijff op zette. Hij werd aangeklaagd door de fotograaf en moest een boete van vele duizenden euro's betalen...

Volgens mij zitten we in een niet-vergelijkbare situatie maar nu maak je me wel onzeker. Ik stuur even een mailtje naar onze moddereter of hij weet hoe het precies zit.

PS Er is opeens iets mis met het forum op mijn scherm -> dit tekstvenster valt aan de rechterkant buiten de page, ik kan niet alle tekst meer lezen. (althans als ik probeer te reageren op een post, met het forum zelf is verder niets aan de hand). -> opgelost, ik bleek na de update van het forum mijn browser (Firefox 3) te moeten updaten (naar Firefox 4)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 14:34:33 PM
Citaat van: smoely op juni 19, 2011, 14:25:32 PM
Met de E


Everman's Roodstaart?
Maar dat is toch niet je eigen foto?

Hoe zit het nu met dit antwoord? Is dat nu goed of niet?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

willemxd

Bart, hij is wel goed hoor,denk ik B)

firecrest


Robert V.T

Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 21:20:01 PM


Kan het nog moeilijker? ;) Heel lang gezocht naar deze, maar denk het nu toch te weten...een heel erg slordige tropische spotlijster?
Groeten,

Robert van Tiel

smoely

Is het eentje uit Tobago?

Rickschonewille

Wat een lelijk beest  :-X

ArjenDrost †


firecrest

Citaat van: Robert V.T op juni 19, 2011, 21:31:12 PM
Citaat van: firecrest op juni 19, 2011, 21:20:01 PM

Kan het nog moeilijker? ;) Heel lang gezocht naar deze, maar denk het nu toch te weten...een heel erg slordige tropische spotlijster?
:duim:
Citaat van: smoely op juni 19, 2011, 21:33:43 PM
Is het eentje uit Tobago?
:duim:
http://observado.org/waarneming/view/45650313
Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 21:35:42 PM
Wat een lelijk beest  :-X
:duim:
Normaal zijn ze mooier, maar deze was een beetje natgeregend. ;)

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Bart van Hoogstraten

Hoi iedereen,

Op advies van Vincent kunnen we het beste de waarnemer/maker van de gebruikte foto vermelden (net als bij "de foto van de dag"). Als iemand dus zijn antwoord goed heeft moet degene die de mysterybird geplaatst heeft dus bij zijn goedkeuring ( :right: ) ook even erbij zetten van wie die foto was, dan weten we zeker dat er geen problemen ontstaan. Akkoord?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert V.T op juni 19, 2011, 21:53:16 PM


Mag ik een hint Robert? (ik zit muurvast). Oude/nieuwe wereld? Continent?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

sjonnoh

1 of andere amerikaanse zanger?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Bart van Hoogstraten

Citaat van: sjonnoh op juni 20, 2011, 12:45:24 PM
1 of andere amerikaanse zanger?

Ik heb werkelijk nog geen flauw idee maar als ik de vegetatie zie (naaldhout?) denk ik niet dat het in de (sub-)tropen is.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

sjonnoh

Zou het dan een Europees geval zijn? Ik heb wel eens vogels opgespeurd die hier totaal niet voor komen maar dit kan ik toch ook echt nergens tussen plaatsen  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

Zeker geen Europese vogel.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robert V.T

Ook weer een wever uit Afrika :P
Groeten,

Robert van Tiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert V.T op juni 20, 2011, 17:37:06 PM
Ook weer een wever uit Afrika :P

Ik geef het op; kan werkelijk geen enkele Wever vinden die met een R begint en daarop lijkt...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert V.T

Nog een tip: kenmerk dat in de naam gegeven staat is niet duidelijk te zien op de foto's ;D
Groeten,

Robert van Tiel

firecrest

Citaat van: Robert V.T op juni 20, 2011, 18:20:37 PM
Nog een tip: kenmerk dat in de naam gegeven staat is niet duidelijk te zien op de foto's ;D
Dan is het of een Witsnavel- of een Roodsnavelbuffelwever.
Ik ga voor Witsnavel, gokje...

JaapHennevanger

Citaat van: firecrest op juni 20, 2011, 18:23:49 PM
Citaat van: Robert V.T op juni 20, 2011, 18:20:37 PM
Nog een tip: kenmerk dat in de naam gegeven staat is niet duidelijk te zien op de foto's ;D
Dan is het of een Witsnavel- of een Roodsnavelbuffelwever.
Ik ga voor Witsnavel, gokje...

Ik zal voor de andere dan gaan, moet namelijk met een R beginnen ;D
Jaap Hennevanger



willemxd

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 20, 2011, 10:22:56 AM
Hoi iedereen,

Op advies van Vincent kunnen we het beste de waarnemer/maker van de gebruikte foto vermelden (net als bij "de foto van de dag"). Als iemand dus zijn antwoord goed heeft moet degene die de mysterybird geplaatst heeft dus bij zijn goedkeuring ( :right: ) ook even erbij zetten van wie die foto was, dan weten we zeker dat er geen problemen ontstaan. Akkoord?

Mee eens! dan komen er hopelijk geen ruzies op mijn topic (ik kom net van kermis af daarom ben ik zolaat, ik moet morgen om 7 uur eruit! )

sjonnoh

Ik weet niet veel van roodsnavelbuffelwevers, maar deze snavel is niet zo rood, of is het dan een juvenieltje/vrouwtje?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Bart van Hoogstraten

Citaat van: sjonnoh op juni 20, 2011, 22:55:26 PM
Ik weet niet veel van roodsnavelbuffelwevers, maar deze snavel is niet zo rood, of is het dan een juvenieltje/vrouwtje?

Ik heb een afbeelding van een juveniel gevonden on the internets, lijkt er inderdaad wel op. Zullen we de oplossing maar goedkeuren? (Robert is te druk met met het echte vogelwerk denk ik...). De beurt is aan Jaap!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lesley van loo

als die op wever eindigt heb ik de volgende:

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/