Lijkt wel Jam.

Gestart door J.L. Brummmer, mei 31, 2011, 19:34:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Deze groeide op een dennenboom zonder schors. Hij is heel zacht en ongeveerd 6 a 7 cm groot. Nog nooit gezien, heeft de kleur van aardbeienjam.
Groet Hannes

xenion

Een jonge Slijmzwam, waarschijnlijk Stemonitis of Stemonitopsis.
Groeten,
Martin

J.L. Brummmer

Hallo Martin.
Als ik het goed begrijp moet ik hem de komende dagen in de gaten houden hoe hij zich ontwikkeld.
Groet Hannes

Marian Jagers

Klopt Hannes, maar zonder mic. is hier geen naam aan te geven. Je kunt het materiaal opsturen opgeplakt in een luciferdoosje, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0.html
Voorzichtig verzamelen (ook rijp is het materiaal vrij kwetsbaar) en liefst met een klein stukje van het substraat opgeprikt met een speld op een stukje schuimrubber. 
Groeten Marian

Dieter

Hannes,

Als je u microscoop hebt gekocht kan je ook zelf eens proberen.  ;D
Sleutel slijmzwammen. Lees goed de inleiding om te weten waaruit slijmzwammen zijn opgebouwd, dan kan je sneller door de sleutel gaan.
Nog beter is om wat materiaal op te sturen en er wat te bewaren voor uzelf en dan de determinatie vergelijken en kijken waar je bent fout gegaan.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

J.L. Brummmer

Dieter,

De microscoop moet ik nog aanschaffen, heb de zwam wel opgestuurd.
Groet Hannes

Gert Kremer

Citaat van: J.L. Brummmer op juni 01, 2011, 16:10:21 PM
Dieter,

De microscoop moet ik nog aanschaffen, heb de zwam wel opgestuurd.

Hannes,

Heb je geen foto van de rijpe slijmzwam gemaakt? zijn wij altijd ook benieuwd naar.  ???
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

J.L. Brummmer

Hallo Gert,

vandaag terug gegaan en een foto gemaakt. De zwam is al een stuk minder dan gisteren.
Groet Hannes

Gert Kremer

Hij lijkt mij "te droog" worden, ik ben benieuwd welke het zal worden.
Heb je wel rijp materiaal opgestuurd naar Hans?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

J.L. Brummmer

Hallo allemaal,

Hans van Hooff heeft de zwam inmiddels gedetermineert. Hans schrijft, het is Bleek pluimkussentje (Symphytocarpus flaccidus), een algemene soort op naaldhout vooral in de zomer. In het preparaat zie je losliggende plaatjes in het capillitium die alleen bij deze soort voorkomen. Zie foto die Hans genomen heeft.

Hans bedankt voor het determineren.
Groet Hannes

Marian Jagers

Mooi Hannes, gelijk een leuke soort gescord. :blink:
Groeten Marian

ratje

Citaat van: J.L. Brummmer op juni 03, 2011, 21:22:17 PM
Hans van Hooff heeft de zwam inmiddels gedetermineert. Hans schrijft, het is Bleek pluimkussentje (Symphytocarpus flaccidus), een algemene soort op naaldhout vooral in de zomer.

leuk Hannes  :duim:

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Citaat van: Dieter op mei 31, 2011, 22:50:04 PM

Sleutel slijmzwammen. Lees goed de inleiding om te weten waaruit slijmzwammen zijn opgebouwd, dan kan je sneller door de sleutel gaan.


Men website is voor mij om onbekende redenen verwijdert, merk ik nu.  :-\
Link werkt dus niet meer, ik zet het bestand binnenkort (vandaag nog) op een betaalde server en post dan een nieuwe link. Ikzelf zal in de nabije toekomst geen website meer hebben.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV