Vis

Gestart door aport, juni 05, 2011, 23:50:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Voor de echte kenners:
Is hier wat van te maken?

Groet,  Arjan

Norman

Waar is dit?

Met een hele grote twijfel; een steurachtige?
Maag eigenlijk klopt dat niet aan de oppervlakte en de uiteinde van de vinnen zijn te rond.
Maar er komt niet zo snel een andere vis in mij op die in nederland zou voorkomen die met zijn (staart??)vin zo ver uitsteekt boven het oppervlak.


HPM

Volgens mij typisch gedrag van Karper.

Herman van der Meer

Norman

Was ook mijn eerste gedachte, maar ik zou verwachten dat ik ook de rug van de vis zou zien, als ik de staartvin zo zou zien.
Tenzij de vis aan het grondelen is natuurlijk, maar dan verwacht ik een andere houding van de staartvin en niet dat stukje voor de staartvin.

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk en is dit een karper. Kleur en vorm kloppen voor karper.
En eigenlijk helemaal niet op een steurachtige.

Het is een karper dus.

HPM

Hoe het 'technisch' in elkaar zit weet ik niet precies maar ik heb dit gedrag (wapperende vin, veel geplons) vaak gezien in water waar karpers de enige grote vissen waren en heb altijd aangenomen dat het met paring te doen heeft.


Herman van der Meer

Norman

Toch is de staartlob wat aan de smalle kant op de 2de foto voor een karper, maar ik blijf erbij dat het er waarschijnlijk wel een is. Foto 3 lijkt mij een wegschietende vis, niet een paaiende vis.

hans parlevliet

Ik overweeg een brasem, puntige grijsachtige vin, staan vaak op hun kop tijdens het afzoeken van de bodem. Neem echter geen vinstralen waar...
mvg
Hans

evertdirks

Vraag 1: waar is de foto genomen?
2 : wanneer is de foto genomen.
3: waren een meer vissen actief in de directe omgeving van deze vis.
Ik denk dat er op foto3 nog een exmplaar rond zwemt gezien de afstand staart en tweede golf.
Opdit moment nijg ik naar brasem voor karper zou ik een rondere staartlob verwachten.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

aport

Bedankt allen voor de reacties:
Het betreft een duinmeertje in Berkheide (uitloper van de Nieuwe Plas), genomen op Zondagmiddag rond een uur of 4.
Was vrij bewolkt met af en toe een beetje (mot)regen.
Zijn mij verder geen vissen opgevallen. Vis heeft een hele tijd zo met zijn staatvin boven het oppervlak gezwommen en was
wat dat betreft vrij actief heen en weer aan het bewegen. De plons was de enige, verder was het alleen een beetje
rondzwemmen. Misschien dat volgende foto's nog iets helpen?
Groet,  Arjan


Norman

Bij 1 neig ik naar karper qua kleur en vorm, maar wat is dat stukje rechts van de staartvin? Een 2de vis?
Maar bij 2 neig ik weer naar Brasem.

Als een Karper of Brasem met zijn staartvin bovenwater zwemt zou de rug(vin) zeker goed zichtbaar moeten zijn.
Als de vis aan het grondelen is, verwacht ik helemaal niet iets anders van de vis te zien en zou op foto 1 de rug van een andere vis te zien zijn.

Kun je je nog herrinneren of de vis aan korte of lange rugvin had?

aport

Zover ik kon nagaan is alles 1 vis. Van de rug(vin) heb ik niet meer gzien dan op de foto's zichtbaar is.
Misschien heb je hier nog wat aan?
Groet,  Arjan


Norman

Nu ben ik overtuigd; Brasem!!

aport

Had ik die maar gelijk geplaatst!
Groet en allen bedankt, het was weer leerzaam.

evertdirks

leuk dat we er samen  toch uitgekomen zijn, inderdaad Brasem.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Danny katerbarg

ik zeg ook brasem, zie dit regelmatig op een plek waar zomers veel wordt gezwommen. 's avonds komen er dan brasems, zeelten, en karpers op de opgewolde bodem af.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50