Goudwesp

Gestart door thijsdegraaf, juni 01, 2011, 20:25:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Eindelijk eentje die even stil bleef zitten. Ik weet niet zeker of beide foto's van de zelfde wesp zijn. Is Chrysis ignita een mogelijkheid? Of is dat veel te kort door de bocht.  :-\

Pietsje

Thijs,
Wat ik hiervan weet inmiddels is dat een belangrijk kenmerk bij wespen uit het C. ignitacomplex en daarop weer lijkend o.a. de achterkant is, het kontje: daar zitten een aantal tandjes. Het aantal is een kenmerk. Je kan verder proberen op hymis.de. Aculeate bijen en wespen. Afmeting, vindplaats, eventueel biotoop en datum. Daar zit bijvoorbeeld Paolo, die heeft ook een eigen site. Sowieso leuk om een kijkje te nemen. Er zijn zoveel soorten en mooi! www.chrysis.net
Uit ervaring weet ik dat die kontjes fotograferen zodanig dat die tandjes te zien zijn een hele uitdaging is. Chrysis ignita is wel een van de meest algemeen voorkomende goudwespen geloof ik. Hoe dat C. ignita complex in elkaar zit weet ik zo niet.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

thijsdegraaf

Bedankt Pietsje,
De site kende ik. Er staat zelfs een verwijzing op mijn eigen site http://www.tuin-thijs.com/wespen,bijen,hommels.htm Daar staat al tijden een miezerig fotootje van een goudwesp.
Wat dat betreft ben ik wel blij met deze foto. Verder weet ik dat ze moeilijk zijn. De kenmerken, die jij opnoemt kende ik niet. Ik zal morgen eens kijken of het kontje op de foto krijg. Want ik zie hem op het ogenblik vrij vaak op m'n dode appelboom. Maar stil zitten ho maar.

Pietsje

Thijs,
I know :P (ik kan het niet laten om als ik er eentje zie even te kieken, vandaar dat ik er best veel op wn heb :-\). Het zou leuk zijn Thijs als je nu eens ook de Chrysis cyanea zou zien. Die is qua grootte ook wel variabel maar ook een wat flinkere goudwesp, blauw-groen metallic. Grootte volgens soortenregister: 3-8mm. Groot verschil dus. Prachtig beestje! Ook die kan ik nooit laten zonder even een fotootje te proberen. Zelfde biotoop als C. ignita (complex). Ook op nestblokken en dood hout met gaatjes. Daar waar Trypoxylon of andere graafwespen maar ook Osmia of Megachile rondhangt. Ik ben er nog niet uit welke de gastheer is bij mij. Ik heb ze allemaal.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

de bovenste lijkt me duidelijk Chrysis ignita complex
met vr gr gkoopman

thijsdegraaf

Dank je.
Ik heb vandaag weer een tijdje de dode appelboom in de gaten gehouden. Hij was wel aanwezig, maar bleef geen seconde zitten.
Het lukte me om een andere bezoeker te fotograferen. ook die had weinig rust.
Morgen heb ik bezoek, dus dat wordt niets.
Kan iemand wat over deze sluipwesp zeggen?

Pietsje

Thijs, ja!
Dat kan ik toevallig. Het is geen sluipwesp in strikte zin. Het is Gasteruption assectator, vermoed ik. In ieder geval Gasteruption spec. Gezien de legboorvorm (kort licht omhoog wijzend) en voorkomen gok ik op G. assectator.  Maar er zijn ook soorten Gasteruption die er op lijken (hebben bijvoorbeeld een soort gat in hun achterhoofd). De G. assectator heb ik ook in mijn tuin, toevallig vandaag nog gefotografeerd. Je hebt goed kans dat een andere algemene Gasteruption jaculator ook rond jouw appelboom te vinden is. Zat vandaag ook in mijn tuin. Die heeft een lange legboor met aan het einde een wit puntje. Is wat groter dan G. assectator. Maar zoals je in dit forum al misschien hebt kunnen lezen zijn er meerdere soorten in Nl dan het soortenregister aangeeft. Bijvoorbeeld G. pedemontanum. Er zijn volgens Kees van Achterberg 32 soorten in Europa. Mannetjes zijn al helemaal lastig te determineren. Daar had ik er vandaag ook eentje van.
Iets om naar uit te kijken allemaal dus....... ;D Het is er weer voor, ze houden van warm en droog weer. Je kan ze vinden rond bijvoorbeeld nesten van Maskerbijtjes. Maar bij mij ook Pemphredon en Trypoxylon, die huizen allemaal bij elkaar dus dat maakt het lastig.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

thijsdegraaf

Bedankt Pietsje.
Ook voor de uitgebreide uitleg. Het zijn toch wel interessante beestjes.