naaktslak hangend aan een slijmdraad?

Gestart door Willem Steenge, mei 24, 2011, 11:21:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willem Steenge

Hallo,
op 28 april jl zag ik bij de Cranenweier, Kerkrade, een naaktslak (3-3,5 cm) bij windstil weer aan een slijmdraad  hangen. Deze draad was zo'n 3 meter lang, en hing aan een loofdragende tak. Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets eerder heb gezien; is dit een gewoon verschijnsel, naaktslakken aan een slijmdraad?
Groet,
Willem Steenge

Date Lutterop

#1
Leuk, bungy-jumpen! Er zijn soorten die dit doen als onderdeel van het paringsritueel. Limax maximus bijvoorbeeld. Die hangen bij ons wel eens aan de dakgoot...

Groet,

Date


Tello Neckheim

Het is inderdaad een bekend verschijnsel maar men ziet het niet zo vaak. Veel soorten verplaatsen zich zo of gebruiken het bij het paringsritueel.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Willem Steenge

Date, Tello, bedankt voor jullie reactie. Ik heb dit nog niet eerder gezien, maar zal eens op dakgoten letten.
Groet, Willem
@Date: is Griend ook zo droog (als het in Z.Limburg is)? De wijngaardslakken lijken in een soort ruststadium te zitten, veelal vastgeplakt aan een boom op een schaduwrijk plekje.

Date Lutterop

Ja, erg droog. De laatste dagen vallen er wel een paar millimeters, maar de helm staat hier nu nog net zo hoog als toen we begin april aankwamen. Alleen veel bruiner nu. Dat voor de hogere delen. Lagere delen met zoutplanten groeit wel als kool. Waarschijnlijk a.g.v. de droogte erg slecht seizoen voor met name Kokmeeuwen. Sowieso al veel minder broedparen dan anders. 24.000 in plaats van 31.000-35.000. Weinig jongen, veel predatie door grote meeuwen en de jongen in de enclosures groeien niet. Drama dus. Regen en storm doet nu de rest.

Groet,

Date