Hulp bij determineren.

Gestart door J.L. Brummmer, mei 14, 2011, 21:13:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Ondanks de droogte vandaag toch een kleine zwam waargenomen. Hij stond in een drooggevallen sloot.
Groet Hannes

xenion

Leuk, maar dan. Wat is de sporenkleur?
Groeten,
Martin

J.L. Brummmer

Hallo Martin,
Hoe kan ik het beste de sporenkleur vaststellen? Zoals je weet ben nog maar een leek.
Groet Hannes

Dieter

De hoed op een donker en bleek blad leggen (voor bleke of donkere sporen resp.), de sporen vallen eruit en zo valt de kleur te bepalen. Ik weet niet als er nog methoden zijn.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

J.L. Brummmer

Groet Hannes

grietaf

Als je de sporee maakt op een plastic vel (of - deksel van een saladedoosje bv.) kun je er papier onder houden van elke gewenste kleur, dan ben je in één keer klaar.
Grieta.

J.L. Brummmer

Hallo Martin,

Hierbij een foto van de sporen. ze zijn bruin van kleur.
Groet Hannes

xenion

Ik had gehoopt dat hij roze sporen had, maar nu wordt hij lastiger... Misschien een Franjehoed?
Groeten,
Martin

wim veraghtert

Mij lijkt dit ook een franjehoed.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

peterpeperkamp

Groet Peter

wim veraghtert

sporeekleur te donker
hoedhuidstructuur lijkt mij ook niet te kloppen. Ik vind hem niet vezelig.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

loest

 
Ik denk de Lisdoddefranjehoed - Psathyrella typhae,  met een op de eerste foto goed zichtbaar knolletje aan de basis van de steel.
En als het 'm is heeft de droogte van de afgelopen tijd ons toch nog iets gebracht.
In Gerhardt staat dat door de specifieke, lastig te bereiken standplaats, op dode stengels van oeverplanten, gewoonlijk boven ondiep water, deze soort vaak over het hoofd wordt gezien.
Groet, Loes

J.L. Brummmer

Hallo Loes,

Grappig dat je over de lisdoddefranjehoed begint. Ik was eigenlijk op zoek naar die soort. Maar vond deze op de bodem van een pas droog gevallen sloot. Hij stond tussen de lisdoddes in. Je zou dus best wel eens gelijk kunnen hebben.
Groet Hannes