Op blad van IJle dravik

Gestart door zuilim, mei 11, 2011, 18:17:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze groene knikkertjes met een doorsnede van ca. 1mm vond ik op het blad van het gras IJle dravik. Groeiplaats tussen stoeptegels in buitenwijk.
Ik vermoed dat het vlindereitjes zijn. Maar van welke vlinder?

Groeten,
Karel Brussee.

Botervlieg

Hallo Karel,

Ik denk dat het eitjes van een wants zijn.

Ze lijken erg op de eitjes die ik vorige week vond:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54230522

Maar ik weet niet of er meer wantsen zijn die groene eitjes leggen.

zuilim

Dit lijkt me een heel goede suggestie. De gelijkenis is opvallend. Bovendien, de Groene stinkwants, is algemeen en ook in een stadstuintje te verwachten.

Dank voor je reactie.

Groeten,
Karel.

zuilim

Ik kom nog even terug op mijn eerdere reactie. Kijkend op internet http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Palomena.cf.prasina.eggs.jpg
zie ik eitjes van de Groene stinkwants afgebeeld die er toch wat anders uitzien. Niet rond maar tonvormig met een ruw(?) stippelrandje bij de top. Zouden de door ons gevonden groene knikkertjes toch iets anders zijn? Een ander ontwikkelingsstadium kan mogelijk ook.

Groeten,
Karel Brussee.

Botervlieg

Hallo Karel,

Mijn foto's zijn in elk geval zeker weten van groene stinkwants.

Ik denk die van u ook. Alleen is uw foto recht van bovenaf genomen.
Ik zie op uw foto's ook zo'n rondje bovenop, héél licht.

Komt door kwaliteit en instellingen van de fotocamera hoe goed je dat ziet.

Groetjes, Marleen

zuilim

Dag Marleen,
Dank voor je pijlsnelle reactie.
Bij sterk opblazen van mijn foto zie ik op de omtrek van de eitjes iets wat op lichte beharing/oneffenheid lijkt. Als dit een randje zou zijn moet die op het midden van de bolvormige eitjes zitten want de foto is loodrecht van bovenaf genomen. Een foto van opzij zou zekerheid kunnen geven. Maar helaas bedenk ik me dat te laat.
Ik denk eerder dat de eitjes bij sterke vergroting over de gehele oppervlakte donzig behaard blijken te zijn. Een rondje bovenop de eitjes kan ik op mijn foto niet ontdekken. Misschien heel vaag maar ik schrijf die eerder toe aan lichtval.
Wel moet ik erkennen dat ze sprekend lijken op jouw foto's van 5 mei.

Groeten,
Karel.

Botervlieg

Hallo Karel,

Als je je foto bekijkt, dan staat er onderaan 1 eitje en op de regel erboven staan er 6.
Van die zes kan je op de linkse 3 een witte cirkel zien. (evt foto uitvergroten)

Je ziet het niet op alle eitjes, door de lichtval / kwaliteit camera.

Groetjes, Marleen

zuilim

Hoi Marleen,
Mja, vooruit, ik zie het, heel vaag, bij sterk opblazen. Maar de wens is een beetje de vader van de gedachte.
Vond op internet nog een goed gelijkende foto. Alles bij elkaar ben ik voldoende overtuigd. Ik zal mijn vondst plaatsen op Waarneming.nl. Ook doodgewone soorten horen daar thuis
Dank voor al je mailtjes.

Groeten,
Karel.