Twijfel.....

Gestart door ruudbosch, mei 05, 2011, 22:30:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudbosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53598458
Fitis - Phylloscopus trochilus gezien op 2011-04-17 te Oisterwijkse Bossen en Vennen - Oisterwijkse Heide
Foto's:


bij voorbaat dankRuud van den Bosch

frankneijts

Slechts zeer zelden kunnen we, op in het veld gemaakte foto's, de handpenformule bekijken zoals ringers die gebruiken bij vogels in de hand. Jouw foto is er zo één en laat heel goed zien waarom dit een Fitis is: (van buiten af gerekend) zie je dat de vleugel tamelijk spits is en de werkelijke vleugelpunt bestaat uit de handpennen 3, 4 en 5 die duidelijk langer zijn dan 2 en 6 e.v. Bij Tjiftjaf is de vleugel ronder en is met name het verschil tussen 5 en 6 e.v. veel kleiner. Dit resulteert in een kortere vleugel, logisch omdat Tjiffen veel minder ver trekken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ruudbosch

Citaat van: frankneijts op mei 05, 2011, 23:20:40 PM
Slechts zeer zelden kunnen we, op in het veld gemaakte foto's, de handpenformule bekijken zoals ringers die gebruiken bij vogels in de hand. Jouw foto is er zo één en laat heel goed zien waarom dit een Fitis is: (van buiten af gerekend) zie je dat de vleugel tamelijk spits is en de werkelijke vleugelpunt bestaat uit de handpennen 3, 4 en 5 die duidelijk langer zijn dan 2 en 6 e.v. Bij Tjiftjaf is de vleugel ronder en is met name het verschil tussen 5 en 6 e.v. veel kleiner. Dit resulteert in een kortere vleugel, logisch omdat Tjiffen veel minder ver trekken.

Frank hartelijk dank voor de duidelijk en leerzame uitleg!
Ik ga hem op zeker zetten.

Certhia

#3
Hoe hard is dat kenmerk en onder deze hoek? (oprechte interesse) want voor mij, gevoelsmatig, en qua kleur en overkomen, schreeuwt deze vogel tjiftjaf. Jammer dat we de buitenvlag van pen zes (geteld van buiten) niet kunnen zien want volgens mij is dat het hardste kenmerk wat betreft vleugelformule. Bij tjif is die wel versmald bij fitis niet.


Groet Marc

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op mei 05, 2011, 23:20:40 PM
Slechts zeer zelden kunnen we, op in het veld gemaakte foto's, de handpenformule bekijken zoals ringers die gebruiken bij vogels in de hand. Jouw foto is er zo één en laat heel goed zien waarom dit een Fitis is: (van buiten af gerekend) zie je dat de vleugel tamelijk spits is en de werkelijke vleugelpunt bestaat uit de handpennen 3, 4 en 5 die duidelijk langer zijn dan 2 en 6 e.v. Bij Tjiftjaf is de vleugel ronder en is met name het verschil tussen 5 en 6 e.v. veel kleiner. Dit resulteert in een kortere vleugel, logisch omdat Tjiffen veel minder ver trekken.

Voor alle duidelijkheid: ik tel van buiten naar binnen en de buitenste handpen is pen 1. Bij de fitis is handpen 2 minstens even lang en vaak langer dan handpen 6, bij de tjiftjaf is pen 2 altijd korter dan pen 6. Dat is de formule die ringers gebruiken, waarbij ook het aantal handpennen met versmalde buitenvlag een belangrijk kenmerk is. Franks uitleg suggereert dat in het veld aan de vleugelformule de vleugellengte valt te bepalen. Daar heb ik mijn twijfels over.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Als ik het goed zie hebben p3 tm 5 een versmalde buitenvlag en p6 niet, wat het dus ook een Fitis maakt.

Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: HPM op mei 06, 2011, 11:43:16 AM
Als ik het goed zie hebben p3 tm 5 een versmalde buitenvlag en p6 niet, wat het dus ook een Fitis maakt.


Bij de zesde kun je dit niet zien op deze foto omdat de buitenvlag achter een andere pen valt.

HPM

Citaat van: Certhia op mei 06, 2011, 15:07:22 PM
Citaat van: HPM op mei 06, 2011, 11:43:16 AM
Als ik het goed zie hebben p3 tm 5 een versmalde buitenvlag en p6 niet, wat het dus ook een Fitis maakt.


Bij de zesde kun je dit niet zien op deze foto omdat de buitenvlag achter een andere pen valt.

Omdat ik daaraan twijfelde schreef in "als ik het goed zie", maar ik had dan ook moeten schrijven 'wat het dus ook een Fitis zou maken'.


Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: HPM op mei 06, 2011, 15:31:40 PM
Citaat van: Certhia op mei 06, 2011, 15:07:22 PM
Citaat van: HPM op mei 06, 2011, 11:43:16 AM
Als ik het goed zie hebben p3 tm 5 een versmalde buitenvlag en p6 niet, wat het dus ook een Fitis maakt.


Bij de zesde kun je dit niet zien op deze foto omdat de buitenvlag achter een andere pen valt.

Omdat ik daaraan twijfelde schreef in "als ik het goed zie", maar ik had dan ook moeten schrijven 'wat het dus ook een Fitis zou maken'.


Sorry, my bad.  Volkomen overheen gelezen. :)