koeienstrontsoortjes

Gestart door Ismael, april 18, 2011, 13:26:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

2 soortjes waar ik slecht uit kan komen helaas. De eerste lijkt mij een podospora maar dan welke? Iets behaard, bruin met hyaline punt. Sporen aan 1 kant een appendage van hooguit 3um. Sporen zelf ca 22,5um lang de pedispore ca 12um. De tweede is een raadsel een platter vruchtlichaam vrij groot, de sporen meestal 3hoekig ca 8.75-10 in een ronde ascus openend dmv een "pore"? Het ziet er wel leuk uit in ieder geval. Ik heb weleens een plaatje gezien geloof ik van een dergelijke ascus maar kan er niet meer opkomen. De ascus is 15.5um rond

Groeten Ismaël Wind

ratje

zijn de onderste 2 foto's niet van een intkzwammetje?

Ismael

Hannie je hebt denk ik helemaal gelijk :duim: dan is die ascus waarschijnlijk een cheilocystide haha grappig! Het ding kwam uit de stront als een plat geval lijkend op een podospora achtig iets, zo zie je maar weer hoe je op het verkeerde been gezet kunt worden. Daar is verder dan niet uit te komen
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op april 18, 2011, 14:01:50 PM
Hannie je hebt denk ik helemaal gelijk :duim: dan is die ascus waarschijnlijk een cheilocystide haha grappig! Het ding kwam uit de stront als een plat geval lijkend op een podospora achtig iets, zo zie je maar weer hoe je op het verkeerde been gezet kunt worden. Daar is verder dan niet uit te komen

Ismael, ik kwam bij mijn speurwerk nog wel de podospora anserinus tegen die ook van dergelijke sporen had.. Maar ik weet zo niet meer op welke mest dit was.
Ach ja het houd je van de straat, er gaat alleen zoveel vrije tijd in dat speurwerk zitten, zucht zucht  ;D ;D

xenion

Een belangrijk verschil tussen Podospora/Schizothecium zit hem in wel/geen en wat voor haren er op de nek groeien, en daarbij is het ook nog belangrijk om te weten hoeveel sporen er in de asci zitten. Ja, het is een heel gepriegel!
Groeten,
Martin

Ismael

vertel mij wat! Gepriegel is mild uitgedrukt haha. Nog zo'n probleem de asci, geen 1 gezien, 4 van die dingen onder de mic gehad, wordt ik niet blij van. Maar ik las dat het voorkomt dat de asci verdwijnen oid?
Groeten Ismaël Wind

xenion

Als je hem niet compleet uit de mest weet te priegelen dan kan het zijn dat je alleen de nek te pakken hebt met wat afgeschoten sporen en dat de onderkant met de asci mist, vaak hoor/voel je het vruchtlichaam dan wel knappen.
Als ze heel oud zijn zullen de asci wel leeg zijn en niet meer herkenbaar zijn, maar verdwijnen is mij niet bekend, heb ik zelf ook nooit gezien.
Groeten,
Martin

Ismael

t was incl buikje. Maar we proberen gewoon weer eentje haha. Ik vermoed trouwens dat het ook vesticola is
Groeten Ismaël Wind

xenion

Ik weet al te goed hoeveel preparaatjes je aan 1 zo'n soort kan verspillen, het zijn ook niet de makkelijkste soorten ;)
Misschien dat je het preparaat te enthousiast geplet hebt en de asci zijn weggeschoten? Ze hebben een vrij harde buitenkant deze dingen. Vergeet hem trouwens ook niet te bekijken voordat je hem plet i.v.m. eventuele haren op de nek.
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

ja je nekharen gaan er van overeind staan.. en wat dacht je dan van de naamgeving .... neem deze van de foto ; samengeplakte nekharen, dit geval is de Podospora conica,  alias Cercophora conica alias Podospora curvula alias Schizothecium conicum alias ..? ::)
Groet Peter

ratje

Citaat van: peterpeperkamp op april 26, 2011, 10:13:36 AM
ja je nekharen gaan er van overeind staan.. en wat dacht je dan van de naamgeving .... neem deze van de foto ; samengeplakte nekharen, dit geval is de Podospora conica,  alias Cercophora conica alias Podospora curvula alias Schizothecium conicum alias ..? ::)

Dom vraagje misschien; waar zijn die haren?

Dieter

#11
Rechtsboven kan je ze duidelijk zien, dit worden ook wel eens geaglutineerde haren genoemd dacht ik. Leuke foto trouwens!  :duim:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op april 26, 2011, 17:12:33 PM
Rechtsboven kan je ze duidelijk zien, dit worden ook wel eens geaglutineerde haren genoemd dacht ik. Leuke foto trouwen!  :duim:

ok, ik dacht dat dit tot de celstructuur hoorde, vandaar mijn vraag. ;)

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV


peterpeperkamp

Citaat van: Dieter op april 27, 2011, 21:15:08 PM
Ter illustratie, zie nummer 8: http://www.mycologia.org/cgi/content/full/94/3/554/F7
Een tekening is vaak wat duidelijker ... of de fotograaf is minder goed .... maar ik heb getacht een plaatje te maken van de celwandstructuur , maarja die scherptediepte he , die nekt je elke keer. !




Maar eh , was dit niet Ismael z'n topic .. ?
Groet Peter

Dieter

De foto was duidelijk! En ja het was Ismael z'n topic, maar u heeft deze overgenomen niet, met u foto?  :P
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citeer
Maar eh , was dit niet Ismael z'n topic .. ?

??? ???