Hoofdmenu

Hondsviooltje ??

Gestart door Bas de Maat, april 18, 2011, 17:34:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53566807
Hondsviooltje - Viola canina gezien op 2011-04-16 te Sint Jansteen - bossen waterwingebied
foto`s :


bij voorbaat dank Bas de Maat
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

#2
Waarom geen V riviniana? (spoor gelig aangelopen,bleker dan kroonbladen en  met gegroefde, ingedeukte top; bladsteel lijkt ongevleugeld, )


groet, marc

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

Dus dat is een kenmerkend verschil! Als dat gewoon in de flora had gestaan zou me dat heel wat tijd hebben bespaard.
bedankt!


groet, marc

Bas de Maat

Dus het blijft een hondsviooltje?? Aanstaande zaterdag ben ik weer in het gebied en zou eventueel kunnen kijken of er nog meer soorten staan/scherpere foto's maken...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

rapunzel

Citaat van: mcbud op april 19, 2011, 22:55:23 PM
Dus dat is een kenmerkend verschil! Als dat gewoon in de flora had gestaan zou me dat heel wat tijd hebben bespaard.
bedankt!


groet, marc

Het staat wel in de Heukels, maar verborgen in de sleutel. pag.342  rechts boven aan 8(5): Wortelstok steeds met een rozet van bladen aan de top ....... ---> 10

Koos
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Citaat van: Pieter Stolwijk op april 20, 2011, 13:35:37 PM
Blijft Hondsviooltje.


Zo'n uitspraak heb ik eerder gehoord maar dan in het Duits. Es bleibt........... :D
Ken jij die ook?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Het verhaal gaat al heel lang bij floristen de ronde. Dit herinner ik mij ervan:
Er was een professor met studenten in het veld. Het ging om een soort. Die had hij fout. De studenten droegen hem de goede naam aan en verklaarden waarom het die soort was. Aan het einde van hun betoog zei hij: "es bleibt....."
Over eigenwijs gesproken ;D


Dat wil niet zeggen dat jij mis zit met Viola canina maar ik schoot in de lach toen ik die zin zag staan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Nu je het vertelt, herinner ik me het verhaal, waarschijnlijk van René van Moorsel.

Leuk!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Citaat van: Pieter Stolwijk op april 21, 2011, 17:37:00 PM
Nu je het vertelt, herinner ik me het verhaal, waarschijnlijk van René van Moorsel.

Leuk!


Volgens mij was het ook René.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"