Tomocerus vulgaris

Gestart door thijsdegraaf, maart 19, 2011, 17:45:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Zou dit een Tomocerus vulgaris kunnen zijn?

Jan van Duinen

Denk het wel, springstaarten zijn geen insecten, dus eigenlijk onder overige geleedpotigen posten  ;)

thijsdegraaf

#2
Ik weet het Jan. Maar ik ben zo gewend, dat ze hier staan.  :)
De volgende keer zet ik ze daar. Eigenlijk bezoek ik dat forum zelden.

Arp

#3
Het is nog maar zeer de vraag of het Nederlandse woord "Insecten" gelijkgeschakeld mag worden aan het huidige taxon "Insecta". Dit is een grijs gebied waar mijns inziens (slechts persoonlijke mening!) een aantal woordenboeken historisch hun "taak" verzaakt hebben en gemeend hebben het (steeds veranderende!) wetenschappelijk gebruik te moeten volgen, c.q. op deze wijze de taalgebruikers te "beleren" ipv te documenteren/volgen hoe de taal in de dagelijkse toepassing door de taalgebruikers met de tijd wijzigt/ontwikkelt.

In de tijd van Linnaeus omvatte het taxon Insecta ook spinnen, duizendpoten, kreeften etc etc. De inhoud van het taxon is in de loop der eeuwen dusdanig gewijzigd dat het strikt genomen zéér discutabel is dat de naam nog steeds gebruikt wordt voor een groep die nogmaar een relatief klein deel van het originele taxon omvat. Het is nogal wat om aan te nemen dat het gebruik van het woord "insect" in de volksmond (zeg maar het gebruik door onze niet entomologisch bewuste medetaalgebruikers) in gelijke tred meegeëvolueerd zou zijn - mijns inziens is dat ook niet het geval. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar gevoelsmatig vallen spinnen, duizendoten, pissebedden etc voor het gros van de taalgebruikers nog steeds onder het kopje "insect" - en zeker de Hexapoda die "pas" een jaar of honderd geleden uit de Insecta s.str. gegooid zijn.

Zo gezien kun je in principe vrijwel alle geleedpotigen kwijt onder een kopje met de Nederlandse naam "Insecten". Dit is een forum voor kenners en geïnteresseerde leken, dus we mogen wellicht iets meer voorkennis verwachten, maar de wetenschappers zijn het er zelf nog niet eens echt over eens welke "oerinsecten" nou nog binnen de Insecta gehouden moeten worden en welke niet - en wat je uiteindelijk ook als bepalend criterium kiest (morfologie, DNA?) het blijft een tamelijk arbitraire keuze waar je de grens legt en hoe je de betreffende groepen dan noemt (en welke dan dus Insecta zijn en welke niet). De gemiddelde taalgebruiker van de Nederlandse taal zal dit werkelijk volledig worst wezen en het zal zeker het dagelijks gebruik van het woord insect niet (of nauwelijks) beïnvloeden.

Er is ook wat voor te zeggen om dit subforum om te bouwen in

"Insecten (overige) en andere Hexapoda"

of

"Insecta (overige) en andere Hexapoda"

of kortweg dus:

"Hexapoda (overige)"

of inderdaad eenduidig (nou ja, soortvan)

"Insecta (overige)"

en dan inderdaad Collembola, Diplura en Protura consequent naar de "Geleedpotigen" doorverwijzen.

Voor die laatste oplossing kun je aanvoeren dat deze groepen vooral behandeld worden door experts die ook andere (niet-hexapode) bodemfauna "doen", maar ik heb niet de indruk dat Matty et al. moeite hebben de Collembola hier te vinden. Voor de gemiddelde forumgebruiker die niet speciaal in bodemfauna geïnteresseerd is "(I|i)nsect(a)" toch zoiets als een "zespotige", dus in dat opzicht maak je het makkelijker/intuïtiever om de (overige) Hexapoda hier bij elkaar te houden.

Maakt mij verder weinig uit - heb er ook geen moeite mee zoals het nu gaat (Collembola etc. deels hier, deels bij "Geleedpotigen"), maar voor wie een strikte indeling prettiger werkt is het wellicht handig er een besluit over te nemen, duidelijk te maken wat er bedoeld wordt, en dat dan uit te voeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik ken ook mensen, die me al verbaasd aankijken als ik zeg, dat een spin geen insect is.
Ik wist, dat springstaartjes uit de insecten waren gezet. Ik had ook iets gelezen over dna onderzoek, waaruit bleek, dat het een geheel aparte groep was. Ik heb het artikel opgezocht http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2928345.stm



Arp

Ha, die kende ik nog niet  :P bedankt voor de link Thijs.

Zo zie je maar weer - niet eens Hexapoda :o (voor zover dat onderzoek breed erkend/gevolgd wordt dan). Ga dat maar eens uitlegen aan de Nederlandstalige gebruikers van het woord "insect"  :-X  ;D

In dat opzicht zou het dus idd "correcter" zijn de indeling zo te houden dat de niet-insectoïde Hexapoda naar de geleedpotigen worden verbannen. Tot het volgende onderzoek ...  :rolleyes:

Blijft de vraag wat prettiger/intuïtiver is voor leken en expertoïde forumgebruikers  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)