Hoofdmenu

hooiwagen

Gestart door Jan van Duinen, maart 13, 2011, 19:14:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Volgens mij is dit Nemasstoma bimaculatum.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52751554
Nemastoma bimaculatum gezien op 2011-03-13 te Eeserveld
foto`s :




bij voorbaat dank Jan van Duinen

spinnenvrouw

Bij deze beesten geeft een zijaanzicht extra duidelijkheid. Maar dat kan voor de fotograaf erg lastig zijn!
Jacomijn Prinsen

Jan van Duinen

Bedoel je meer zoiets? Wat lichter en meer van de kant.

JohnvR

M.i. Nemastoma lugubre.

jvogels

Bimaculatum heeft inkepingen in het wit, dat lijkt deze niet te hebben.

Jan van Duinen

Dame en heren,

Bedankt ik zal er een Nemastoma lugubre van maken.

Arp

Dat van die inkeping in het wit is een "goed veldkenmerk", maar ik weet niet zeker of Hay het genoeg vind om een dier op "zeker" te zetten. De habitus is ook subtiel anders en er zijn uiteraard betere kenmerken, maar daarvoor zijn plaatjes met hoge resolutie van zeer specifieke details van achtefemora (meissies) en cheliceren (mennekes) nodig (of uitgeprepareerd genitaal). Op deze pagina (ooit overgeheveld van een site die ter ziele is gegaan en moet nog "opgeknapt" worden, maar de info staat er nog soortvan) staat ook een aardige PDF gelinkt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

zijaanzicht is ook conform figuur 69 in de tabel van hay (denkbeeldige lijn oogheuvel naar acterrand scutum en positie van witte vlek tov van die lijn)

Arp

Ik zou hem bij mij ook opslaan als lugubre, maar als ik hem in zou voeren op wrn toch eerst onder de binoc of anders op onzeker. Misschien is dat overdreven, maar ik vroeg me dus een beetje hardop af hoe Hay dat ziet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)