Welke plant is dit?

Gestart door Niko Buiten, april 02, 2007, 20:35:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Vandaag vond ik deze plant in een stinzenmilieu. Wie weet wat het is?
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#2
Ipheion uniflorum.

Niko Buiten

Dat is snel, Han. Dank.

Ik kan er via Google weinig over vinden. Is het een Japans bolgewas dat ook in Nederland geteeld wordt (ik vond het aan de rand van de Bollenstreek)? Sinds wanneer is het in Nederland verkrijgbaar?  
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#4
Het is een niet zo bekend bolgewasje dat wel al lang gekweekt wordt. Meer een liefhebbersplant. Het is ook wel bekend onder de namen Triteleia uniflorum en Brodiaea uniflorum.
Oorspronkelijk uit Peru.

Niko Buiten

Dank. Ik heb wat gezocht via Google. De plant, Ouwe wijfjes is de naam, is in 1832 geintroduceerd. Kan er, zoals de ander aanwezige stinzenplanten, dus al lang staan.

Moet-ie op de invoerlijst worden geplaatst? Is er een (stilzwijgende) afspraak over welke planten op de invoerlijst komen te staan?

Groet,

Niko Buiten.


Windekind

De soort wordt heel veel aangeboden bij b.v. intratuin   :censored: e.d.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#7
CiteerDe soort wordt heel veel aangeboden bij b.v. intratuin   :censored: e.d.
Dat is m.i. geen reden om een soort niet op de invoerlijst te zetten. Er is tenslotte ook een grote handel in zaden en stekjes van inheemse wilde planten, onder meer binnen de KNNV. Verder vernam ik onlangs over een orchideeënrooftocht in Frankrijk. Hoewel het allemaal gaat om planten voor aanplanting in tuinen kun je niet uitsluiten dat ze ook daar buiten worden aangeplant/uitgezaaid.

Ik zal deze vondst in ieder geval middels een waarnemingskaartje melden aan Floron.

De vondst valt namelijk in deze categorie: "Floron houdt zich bezig met waarnemingen aan de 'wilde flora'. Een soort die in Nederland in het wild voor komt hoeft niet overál spontaan te zijn gekomen. Meer en meer planten worden ingezaaid of uitgeplant en kunnen zich van daaruit verder uitbreiden (verwilderen). Zeker in de buurt van bebouwing zijn er veel twijfelgevallen over de status van de vondst (spontaan, verwilderd, aangeplant) en daarmee over de vraag of de soort al dan niet 'gestreept' moet worden.
Daarom wil Floron graag alle vondsten van planten van de streeplijst verzamelen, bij twijfel over het spontane karakter van de groeiplaats met een indicatie van de status (verwilderd, aangeplant, ingezaaid, zie bijlage 5). Van bomen en struiken heeft dit weinig zin omdat ze in  Nederland vrijwel altijd aangeplant zijn en eventueel verwilderen.
We willen geen waarnemingen van ingezaaide, aangeplante of verwilderde planten in tuinen en heemtuinen. Ook willen we liever geen waarnemingen van planten die een volgend jaar onmogelijk in hetzelfde biotoop kunnen worden teruggevonden (incidentele vondsten).
Waarnemingen van soorten die niet op de streeplijst staan, maar mogelijk wel spontane populaties vormen buiten tuinen en heemtuinen, kunnen via een meldingskaartje worden doorgegeven." (Uit: Handleiding inventarisatieprojecten Floron).

De groeiplaats betreft een wegberm propvol stinzenplanten, die hier al lang geleden zijn aangeplant. Ik kan niet uitsluiten dat dat ook met deze plant het geval is.
De wegberm zal vanwege zijn mooie en bijzondere stinzenflora binnenkort beheert gaan worden door Landschap Noord-Holland.

Ik betreur het dat Waarneming.nl hier een andere weg lijkt te gaan varen.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

CiteerWe willen geen waarnemingen van ingezaaide, aangeplante of verwilderde planten in tuinen en heemtuinen.
En dit dan?

grunsven

Het is vaak moeilijk te beoordelen of een plant ergens wild is of niet. De keuze om deze waarneming dan in te voeren ligt bij de waarnemer.

Voor soorten asl deze lijkt het me geen enkel probleem het is duidelijk geen wild exemplaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Volstrekt mee oneens.

Ik ben bij Waarneming.nl regelmatig waarnemingen tegen gekomen waarvan bekend is dat deze ingezaaid of aangeplant zijn. (Beheerders zetten dergelijke informatie op informatieborden. Verder kun je er navraag over doen bij de beheerders.)

Waar het omgaat is of een soort zich zonder hulp van de mens handhaaft in een milieu. (Daardoor vallen tuinen en heemtuinen af.)

In het geval van deze soort kan hij in het verleden zijn aangeplant en zich daarna hebben vermeerderd. (Het is bekend dat deze soort dat doet.)

Het is duidelijk dat Floron en Waarneming.nl hier een verschillende lijn volgen.  
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Niko,

Wanneer duidelijk is dat het om aangeplante uitgezaaide ex. gaat niet invoeren (b.v. heemtuin).
Wanneer er sprake is van meer "wilde" standplaatsen zoals bosjes of bermen wat mij betreft invoeren. (Wel goed letten op aanwijzingen m.b.t. herkomst zoals aanplant, uitzaaiien, meegekomen met tuinafval etc. dan niet invoeren of eventueel met een aantekening/opmerking.)

Later kan eventueel vastgesteld worden of er sprake is van vestiging over meerdere generaties en op basis onder andere deze info wordt beslist over de status.


Ik zie geen verschil met Floron.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Elmar,

Het is mij nog niet duidelijk wat je doet met aangeplante of ingezaaide soorten die zich handhaven en/of vermeerderen op wilde standplaatsen (incl. landgoederen).

Die worden nu ingevoerd, maar alleen wanneer ze in de invoerlijst staan.

Bij Floron kun je die aanmelden, onder meer via waarnemingskaartjes wanneer ze niet op de streeplijst staan (je kunt ze ook bijschrijven op de streeplijst).

Snap je waar ik naar toe wil?  
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Hoi Niko,

ik snap denk ik wel wat je bedoelt hoor.
Verbeter me maar als het niet zo is, maar ik denk dat het jouw gaat om soorten die niet op de invoerlijst staan van waarneming, maar die wel op een "wilde"standplaats worden gevonden en zich jouw insziens handhaven.

Jij vind het belangrijk om b.v. de Ipheion in te voeren, omdat deze zich mogelijk aan het verwilderen is in Nederland. Door de soort op te nemen kan in de toekomst vastgesteld worden of dit het geval is.

Bij floron kan je Ipheion (en elke andere soort) bijschrijven.

Wanneer het echt om verwildering gaat  is dat denk ik wel waardevol om te documenteren.  
Dan is denk ik van belang dat de vindplaats goed bekeken wordt op aanwijzingen van aanvoering e.d. Wanneer echt duidelijk sprake is van b.v. aanplant of uitzaaien ken ik wel terughoudendheid.

De term escape gaat anders ook onduidelijkheid bieden.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

margriet

#15
Citeer

Wanneer het echt om verwildering gaat  is dat denk ik wel waardevol om te documenteren. 
Dan is denk ik van belang dat de vindplaats goed bekeken wordt op aanwijzingen van aanvoering e.d. Wanneer echt duidelijk sprake is van b.v. aanplant of uitzaaien ken ik wel terughoudendheid.

De term escape gaat anders ook onduidelijkheid bieden.

anders? wordt de term escape onduidelijk?  

ik geloof dat bij het meerendeel van waarnemers die term al zo onduidelijk is als maar zijn kan, ik kan er ook nog steeds niet echt een touw aan vastknopen.

ook wanneer er sprake is van bijv. dumpen van tuinafval en er verschijnt een plant ergens lijkt het me belangrijk om dat aan te geven...

kan het bijv niet zo zijn dat er wanneer er vervolgens zaad in de grond terechtkomt er jaren later op een gunstig tijdstip weer die planten gaan groeien?

dan is het toch belangrijk om de gegevens te hebben wanneer die plant er op welke manier terechtgekomen is? ook al lijkt het er misschien in eerste instantie op dat de plant niet handhaaft op de standplaats.

in ieder geval lijkt het me belangrijk om dit consequent op dezelfde manier te bepalen, met zoveel mogelijk informatie, ik zou gewoon alles invoeren danwel met aantekeningen, alleen dan krijg je uiteindelijk een idee over het wel dan niet vermeerderen/handhaven van soorten.
groetjes,

Margriet

Windekind

daarom heb ik al eens voorgesteld categorieën in te voeren voor de escape.
Dat maakt het natuurlijk weer complexer en dat is het nadeel.
Maar in ieder geval is het van belang aan te geven op basis waarvan je de term escape gerbuikt.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

We hebben een categorie 'aangeplante planten'. Kan je hoop in kwijt.

Windekind

Wist ik niet  :( , maar dat lijkt me dan een prima oplossing.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Dag Elmar,

Dan vraag ik bij deze als 'aangeplante planten' (en in wild milieu standhoudend/vermeerderend) op de invoerlijst te zetten:

-- Triteleia uniflorum

-- Muscari latifolium - Breedbladige druifhyacint

Adviseer je ook exemplaren te verzamelen voor het Nationaal Herbarium?  





Groet,

Niko Buiten.


Pieter Stolwijk

Ik zal een en ander invoeren. Wat FLORON er mee doet, bepalen ze dan zelf.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente