Is dit ook een korstmos

Gestart door Henri25, februari 09, 2011, 21:11:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Hey,

Ik kom dit rare kleurtje heel vaak op dode bomen tegen. Iemand enig idee of het hier ook om een korstmos gaat?


Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

kroonp

Inderdaad een korstmos. Dit is een Poederkorst, zeer waarschijnlijk de Gewone poederkorst. Dat is één van de meest algemene korstmossen in Nederland. Een andere soort uit dit geslacht die ook vrij veel voorkomt is de Gelobde poederkorst. De verschillen zijn subtiel en ik durf daarom aan de hand van deze foto niet met 100% zekerheid te zeggen welke soort het is.
Groet

Peter Kroon

Henri25

Bedankt  :duim:. Wat heb je nodig om wel met zekerheid een naam vast te stellen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

kroonp

Het gaat o.a om subtiele kleurverschillen. Dat is lastig over te brengen met een foto. Blauwig grijs is Gewone poederkorst en groenig grijs is Gelobde poederkorst, maar er is variatie binnen de soorten. De gelobde poederkorst komt vaker voor op plekken met een hoge luchtvochtigheid. Verder zijn er niet echt kenmerken waarmee je wat kan met het blote oog. Bekijken met een loep en eventueel kleurreacties testen met chemicaliën is nodig voor een zekere determinatie.

Ik ben trouwens wel voor 99% zeker dat dit de Gewone poederkorst is. Als je deze waarneming gedaan hebt op een niet al te vochtige plek, dan mag je hem wat mij betreft gewoon op zeker invoeren.
Groet

Peter Kroon

Henri25

Nouja, het is gewoon in een loofbos. Niet extreem vochtig nee. Gewoon normaal... dan houdt ik het op Gewone poederkorst.

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland