Wat ga je morgen doen?

Gestart door Harm058, februari 05, 2011, 18:33:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Niet zo somber Theo, het najaar duurt nog lang.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

Morgen naar school, en overmorgen weer een dagje Fochteloërveen. Deze keer met Stijn en zon, dus hopelijk blijven de Slangenarenden nog een paar daagjes zitten... Of die Klapekster een ondersoort is of niet maakt me niks uit, klauwieren zijn sowieso leuk :)
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

#362
Citaat van: guusp op september 08, 2011, 15:26:28 PM
Niet zo somber Theo, het najaar duurt nog lang.
Klopt, maar sommige van die soorten zijn er juist al heel vroeg toch?

Citaat van: Jarinka op september 08, 2011, 16:05:30 PM
Morgen naar school, en overmorgen weer een dagje Fochteloërveen. Deze keer met Stijn en zon, dus hopelijk blijven de Slangenarenden nog een paar daagjes zitten... Of die Klapekster een ondersoort is of niet maakt me niks uit, klauwieren zijn sowieso leuk :)
Wel gaaf idd, die Slangenarenden zitten daar al heel lang zag ik net, dus moet best te doen zijn, mss ga ik daar ook wel naartoe morgen ofzo, heb m op de Veluwe een paar keer gemist dit jaar.
Theo van Veenendaal

stefanhageman

Morgen in ieder geval maar 3 uurtjes les daarna maar eens de parken in Tiel afstruinen en 's avonds naar Appelpop.
Stefan Hageman


Theovanv

Zijn er trouwens nog bepaalde plekken of tijden extra goed voor die Slangenarenden van het Fochteloerveen?
Theo van Veenendaal

Jarinka

Citaat van: Theovanv op september 08, 2011, 17:00:25 PM
Zijn er trouwens nog bepaalde plekken of tijden extra goed voor die Slangenarenden van het Fochteloerveen?
Regen is in ieder geval erg slecht voor ze, weet ik inmiddels :P
Vanuit de uitkijktoren worden ze vaak gezien, maar vanaf het fietspad ook wel eens. De toren is met de auto niet te bereiken, daarvoor moet je eerst een aantal kilometer wandelen of fietsen (3,5 km als ik het me goed herinner). Je kunt dus het beste op station Assen een OV-fiets huren en dan een rondje Fochteloërveen fietsen. Het is ongeveer 37 kilometer, dus prima te doen.
Eind van de ochtend, begin van de middag zijn ze meestal actief, omdat het dan warm genoeg wordt om op de thermiek te vliegen.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Citaat van: Theovanv op september 08, 2011, 17:00:25 PM
Zijn er trouwens nog bepaalde plekken of tijden extra goed voor die Slangenarenden van het Fochteloerveen?
Eerder in het jaar  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

@Jarinka, ok, ik was idd van plan naar het fietspad te gaan. Waar zit die uitkijktoren ook al weer precies? Regen idd niet handig ja, haha, maar voor morgen zijn de vooruitzichten wel redelijk, vrij droog, maar niet zonnig, dus ook niet echt ideaal :-\

@Vincent: Ja, das waar ;) Maar nu ook nog wel mogelijk toch? Volgens mij zitten ze er nu al 1,5 maand ofzo, maar vandaag nog niet gezien en die Taigaklapekster ook nog niet, kan me niet voorstellen dat er niemand geweest is.
Theo van Veenendaal

Jarinka

Er zijn vandaag nog helemaal geen waarnemingen ingevoerd voor het Fochteloërveen. Optie 1 is dat er niemand geweest is, optie 2 dat er wel iemand is geweest maar niks ingevoerd heeft. Gisteren zaten er nog twee, en vandaag was het niet zonnig genoeg voor ze om weg te trekken. De kans dat ze er morgen zitten is groter dan dat ze er zaterdag nog zitten ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Citaat van: Jarinka op september 08, 2011, 19:11:32 PM
Er zijn vandaag nog helemaal geen waarnemingen ingevoerd voor het Fochteloërveen. Optie 1 is dat er niemand geweest is, optie 2 dat er wel iemand is geweest maar niks ingevoerd heeft. Gisteren zaten er nog twee, en vandaag was het niet zonnig genoeg voor ze om weg te trekken. De kans dat ze er morgen zitten is groter dan dat ze er zaterdag nog zitten ;)
Dat klopt, en aangezien ze er al sinds eind juli zitten is die kans wel groot, maar je weet maar nooit ;) Morgen ook niet echt topweer, maar ik ga toch een poging wagen :)
Theo van Veenendaal

frankw

Hoe langer ze er zitten hoe groter de kans is dat ze weer weg gaan. 8)

Zeker met dit weer.

Robertmeer

Slangenarenden zijn ook niet meer de zeldzaamheid die ze vroeger waren. Daarnaast zullen de meeste mensen al een keer eerder dit jaar geweest zijn. Dit zal, naast het weer, dan ook wel een verklaring zijn waarom er niemand vandaag in het Fochteloërveen geweest is. Maar die beesten zullen natuurlijk ook een keertje naar het zuiden trekken.

De bekende 7 in het Fochteloërveen staat hier. Deze is te bereiken via de parkeerplaats aan de Meester Lokstraat. Zie verder de routebeschrijving bij mijn link.

Het maakt eigenlijk niet zo veel uit waar je gaat staan (de toren of het fietspad). Je kijkt namelijk op hetzelfde stuk. Vanaf het fietspad kan je de toren ook nog eens zien staan. Zelf vind ik het fietspad een betere plek, omdat de wandeling hiernaartoe leuker is (door het veen zelf, terwijl de route naar de uitkijktoren door het bos gaat). Dit zorgt meestal voor leukere soorten als Paapje, (Taiga-)Klapekster, Kraanvogel, slangen, etc.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankw

CiteerDe bekende 7 in het Fochteloërveen staat hier.

Ohja dat ding met die verrekte trap..

Harm058

#373
Citaat van: frankw op september 08, 2011, 19:48:47 PM
CiteerDe bekende 7 in het Fochteloërveen staat hier.

Ohja dat ding met die verrekte trap..
Een Trap? Meen je niet welke? de grote of de kleine? ;) (Flauw, Ik weet het)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Gelukt dus, Theo. Gefeliciteerd ;)
Vraag hem alsjeblieft of hij en z'n vriend overmorgen pas willen vertrekken :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Uiteindelijk blijkt dat ze gisteren ook nog zijn gezien: http://waarneming.nl/gebied/view/17052?from=2011-09-08&to=2011-09-08&sp=324
Zou inderdaad erg fijn zijn als ze nog lekker een paar daagjes blijven ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

willemxd

Ik ga morgen op noordzee vissen, bij zeeland   ;D ik weet niet of t op zee goed weer is, en of ik vogels kan vinden, welke vogels vliegen er eigelijk allemaal midden op zee, pijlstormvogels?

Suzie

pijlstormvogels, jagers, jan-van-genten, meeuwen.......
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

firecrest

Ik ga morgen trektellen op Parnassia :blink:

Maarten Sluijter

Ik ga morgen trektellen op Westenschouwen  :blink:
.

Vincent Hart

Ik heb vanochtend zoals verwacht weinig gezien op Camperduin  :-X   ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

Citaat van: Suzie op september 09, 2011, 17:01:46 PM
pijlstormvogels, jagers, jan-van-genten, meeuwen.......

coool!  ;D ik moet er om 04:00 uit :rolleye: dan gaan we ergens verzamelen :duim:

Vincent Hart

Veel plezier, Willem! Maar zeevogels kijken is best moeilijk, en je ziet lang niet altijd evenveel. Dus reken je niet rijk van tevoren ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Ik ga vooral niet te veel doen, ik ben kapot

Gijs

willemxd

Citaat van: Vincent Hart op september 09, 2011, 19:07:31 PM
Veel plezier, Willem! Maar zeevogels kijken is best moeilijk, en je ziet lang niet altijd evenveel. Dus reken je niet rijk van tevoren ...

JA bedankt :blink:, ik weet het dat je wel wat geluk moet hebben maar... ik hoop dat ik wat zie, @ bart, heb jij iets gemerkt van aardbeving, bij nijmegen? daar woon je toch :blink: 4.5 op schaal van richter!

Theovanv

@ Robert: Bedankt voor de tips, en het is gelukt vandaag ;)

Citaat van: Jarinka op september 09, 2011, 14:28:13 PM
Gelukt dus, Theo. Gefeliciteerd ;)
Vraag hem alsjeblieft of hij en z'n vriend overmorgen pas willen vertrekken :angel:
Tnx, was erg gaaf. Fietstocht was weer eens wat langer dan ik van tevoren dacht en flink wat buien op mn kop gekregen, maar toen ik op het bewuste fietspad reed brak spontaan de zon even door en de eerste roofvogel die ik goed bekeek was hem. Duurde wel even voor ik hem helemaal zeker had gedetermineerd, ook omdat ik niet wist dat dit exemplaar een lichte kop heeft, ik had in mn hoofd zitten dat die donkerder moest zijn. Vloog een tijdje gelijk met een Buizerd, en dan kan je het verschil erg mooi zien. Dit jaar al 2x in NP De Hoge Veluwe zonder succes gezocht en 3e keer was dus scheepsrecht ;) Ik kreeg van andere vogelaars onderweg de tip dat ik beter vanaf de uitkijktoren kon gaan kijken, maar gelukkig heb ik ook vanaf het fietspad gezocht, want vanaf de uitkijktoren (was er wel eens geweest, maar dat was met de Top of Holland, dus dan weet je na een tijdje amper nog waar je ergens bent op de kaart :P) heb ik hem niet gezien. Ik moet nog even de foto;s nakijken of ik hem er op heb staan, maar dat worden zoekplaatjes, stond ook nog een 3e roofvogel op, maar die heb ik in het veld niet goed kunnen zien, was hem na een tijdje weer kwijt.

Ik durf te wedden dat ie er morgen ook nog wel zit, veel plezier en succes in ieder geval! ;)
Theo van Veenendaal

willemxd


Jarinka

Citaat van: willemxd op september 10, 2011, 04:13:37 AM
De reis begint  :angel:
Idem :angel:

Wel grappig: ik werd wakker, hoorde de kerkklok slaan voor een half uur en vroeg me af hoe laat het was. Een halve minuut later gaat mijn wekker, die om half 7 stond :P
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Citaat van: Jarinka op september 10, 2011, 06:47:50 AM
Citaat van: willemxd op september 10, 2011, 04:13:37 AM
De reis begint  :angel:
Idem :angel:

Wel grappig: ik werd wakker, hoorde de kerkklok slaan voor een half uur en vroeg me af hoe laat het was. Een halve minuut later gaat mijn wekker, die om half 7 stond :P
http://waarneming.nl/waarneming/view/56684984 Blijkbaar bij jullie ook gelukt, gefeliciteerd!! :)
Theo van Veenendaal

Suzie

Morgen met school naar Barcelona! We blijven wel bijna alleen maar in de stad dus ik denk niet dat ik erg veel ga zien..
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL