Hoofdmenu

bloeiende bomen

Gestart door dutchway, januari 25, 2011, 09:31:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Gisteren zag ik hier in Meppel al veel bomen met van die gele staartjes zoals ik ze noem. ;D
Ik wil het invoeren maar welke bomen zijn dat nu alweer.
Ik denk aan een els maar zonder blad ed kom ik er niet uit.
Kan iemand vertellen welke bomen het wel zijn die nu deze staartjes laten zien?
Groeten van Lia

Rick_Karsenbarg

dit is een hazelaar, maar els heeft inderdaad ook dit soort meeldraden
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

HPM

Dat zijn geen meeldraden maar katjes. Een verzameling mannelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen zien er heel anders uit.
Zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/foto/view/1805441
Herman van der Meer

dutchway

bedankt voor jullie reactie.
Groeten van Lia

nick w

Bij els hangen er vaak nog oude elzeproppen in de boom van het jaar ervoor, dat helpt ook. Maar els bloeit wel meestal later, hazelaar is vroeg.

Groet,
Nick W

Margreet Kwh

Wat betreft die bloeitijd, dat verschil is soms niet zo groot: hier in Haarlem bloeien ze vandaag allebei, zowel Hazelaar als Els.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op januari 25, 2011, 16:49:06 PM
Wat betreft die bloeitijd, dat verschil is soms niet zo groot: hier in Haarlem bloeien ze vandaag allebei, zowel Hazelaar als Els.

De Zwarte els?
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Een Els met een gladde bast, ik moet hem nog determineren, Herman, ik denk geen Zwarte. Wordt vervolgd.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Er is een vroegbloeiende Els die nogal eens wordt aangeplant in parken en straten waarvan ik altijd de naam vergeet. Maar ik zie op de Natuurkalender dat Zwarte els al wel bloeiend is gemeld
Herman van der Meer

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

HPM

In dat artikel is niet duidelijk of ze andere soorten bedoelen of inheemse soorten van buitenlandse herkomst. Uit een ander artikel wat naar dit artikel verwijst blijkt dat ze uitheemse soorten bedoelen, maar welke zeggen ze niet. http://www.natuurbericht.nl/?id=5556
Herman van der Meer

Sipke Gonggrijp

Citaat van: HPM op januari 25, 2011, 18:00:25 PM
Er is een vroegbloeiende Els die nogal eens wordt aangeplant in parken en straten waarvan ik altijd de naam vergeet. Maar ik zie op de Natuurkalender dat Zwarte els al wel bloeiend is gemeld

Hoi Herman,

bedoel je Alnus cordata, Hartbladige els, deze heeft een gladde bast, je hebt ook nog Alnus spaethii "Spaeth"een grote pyrimidale boom, die ook veel als laan- of parkboom wordt aangeplant?

Groet, Sipke.

HPM

A. cordata zou best eens kunnen.
Herman van der Meer