Stoeprandvingermos

Gestart door Jan Willem, januari 23, 2011, 12:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze   waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/51958581
een onzekere Stoeprandvingermos - Physcia caesia gezien op 2011-01-22 te Amsterdamse Waterleidingduinen - Infiltratiegebied
foto`s :


bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Rutger

Wat is de groeiplaats? Mis een beetje het blauwgrijze caesia kleurtje.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jan Willem

Zat op dode liggende (loof)stam, Rutger.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Rutger

Vind het een moeilijk ding. Het komt op mij niet helemaal over als stoeprandvingermos. Het zou bijvoorbeeld ook nog een jong exemplaar van gebogen schildmos kunnen zijn. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

kroonp

Het is een Hypogymnia. Waarschijnlijk H. physodes. Let op de opgeblazen lobben.
Groet

Peter Kroon

waterland01

Het is in ieder geval zeker geen Physcia caesia, en ik denk zelf ook aan een Hypogymnia physodes, die in dit geval nauwelijks soredien heeft. Dat heb ik weleens vaker gezien.
Henk Timmerman

Rutger

Ik vind de lobben er eigenlijk helemaal niet gezwollen uit zien. Hypogymnia is daarom niet bij mij opgekomen. Aan de rechterkant lijken ze wel een beetje gezwollen. Maar http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=9030 dit ziet er toch wel hetzelfde uit inderdaad.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

waterland01

Er zijn meer kenmerken waarmee je Hypogymnia kunt onderscheiden: zie de bruinige randjes van de lobben, de vorm van die lobben, de dikte van het thallus (zeker nat, dan zwellen ze erg op en kun je ze als een kussentje indrukken, dat is een goed kenmerk), en de soralen/soredien natuurlijk.
Henk Timmerman

Rutger

Ja, ik gebruik dat indruk-kenmerk zelf ook heel vaak, maar dat is zo moeilijk te zien op een foto  ;)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!