3 Melitaea's uit Duitsland

Gestart door Marc Bulte, januari 19, 2011, 22:11:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Dit is de eerste van 3 Melitaea's die ik 12 juli 2009 fotografeerde in de Totel Taeler in het uiterste zuidpuntje van Sachsen Anhalt op de grens met Thueringen. Habitat was kalkgrasland. Bij deze eerste kom ik op M. britomartis. Mijn redenatie: M. athalia is het niet vanwege de toch wel contrasterende marginaalband op oz avl (zie hier: http://www.lepiforum.de/lepidopterenforum/lepiwiki/pics/jens_philipp/britomartis_melitaea_2007_06_10_Seibis_Imago_w_US.jpg) en de erg donkere bovenzijde (?). Voor M. diamina missen de vlekjes in de halve manen op de onderzijde van de achtervleugel. M. aurelia lijkt me af te vallen omdat volgens mij bij een vrouwtje de palpen oranjerood zouden moeten zijn en niet zo bruinachtig als deze.

Klopt mijn gedachtengang?
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

Deze lijkt mij behoorlijk (oranje?) rode palpen te hebben, helaas weet  ik het geslacht niet. Geen contrast in de marginaal band. M.aurelia?
 
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

#2
De laatste vind ik het lastigst. De palpen lijken me ook hier niet echt zwart. De marginaal band contrasteert nauwelijks met de achterliggende vlekjes. Bovenzijde is slecht te zien. Misschien ook M. aurelia of toch Melitaea sp?

Alvast bedankt!
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Martin Scheper

Citaat van: Locustella op januari 19, 2011, 22:11:04 PM
Voor M. diamina missen de vlekjes in de halve manen op de onderzijde van de achtervleugel.

O-ja????

Die kleine donkere stipjes in de oranje vlekjes van de submarginale band kunnen bij M. diamina in het midden liggen, en dan vallen ze vrij goed op, maar kunnen ook meer naar buiten liggen en min of meer samensmelten met de zwarte randen van de oranje vlekjes, en volgens mij is dat laatste hier het geval (zie bijvoorbeeld in Wynhoff et al, 2009: De nieuwe veldgids dagvlinders). Bij M. diamina is eveneens de submarginale rand langs de achtervleugel wat geler - en daardoor contrastrijker - dan de aangrenzende witte vlekjes aan de binnenzijde.

De tweede Melitaea is gezien de kleur van de palpuiteinden inderdaad zeer waarschijnlijk M. aurelia; de derde waag ik mij niet aan. 
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Marc Bulte

#4
Citaat van: Martin Scheper op januari 20, 2011, 13:12:11 PM

Die kleine donkere stipjes in de oranje vlekjes van de submarginale band kunnen bij M. diamina in het midden liggen, en dan vallen ze vrij goed op, maar kunnen ook meer naar buiten liggen en min of meer samensmelten met de zwarte randen van de oranje vlekjes, en volgens mij is dat laatste hier het geval (zie bijvoorbeeld in Wynhoff et al, 2009: De nieuwe veldgids dagvlinders). Bij M. diamina is eveneens de submarginale rand langs de achtervleugel wat geler - en daardoor contrastrijker - dan de aangrenzende witte vlekjes aan de binnenzijde.


Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik had diamina eigenlijk ook al afgeschreven omdat het habitat erg droog was, maar lees nu echter op Lepiforum dat er ook wel populaties op drogere graslanden zijn. Ik voer hem in als onzekere M. diamina.

Bedankt!
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Martin Scheper

Citaat van: Locustella op januari 20, 2011, 14:52:30 PM
Ik voer hem in als onzekere M. diamina.

Wie weet wordt hij door een admin dan nog op zeker gezet ....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!