Hoofdmenu

onbekende rups

Gestart door Twan martens, januari 03, 2011, 20:56:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Kent iemand deze rups?
Dateert van 05-04-`10

Violet (en Remco)

Hoi Twan,

Ik zie dat je nog geen reactie hebt gehad.
Als ik het uiterlijk zo zie, zou ik eerder aan een keverlarve ofzo denken. Heb je toevallig een foto waar de poten op staan of weet je hoeveel poten de rups had?
Kan ook altijd handig zijn om te vermelden waar je de larve hebt gevonden en in wat voor biotoop.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Twan martens

Hij zat in mijn tuin ergens op de bodem tussen de planten.
Ik heb geen andere foto`s en inderdaad heb ik ook wel even aan een keverlarve gedacht,
maar heeft toch meer een rupsenkop lijkt me.
Toch misschien eens in een andere richting gaan zoeken.
Dank

Violet (en Remco)

Door het 'logge' lichaam denk ik aan keverlarve, maar ik kan er ook volledig naast zitten  ;)
Eigenlijk wel benieuwd naar andere reacties.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

lo.troisfontaine

Hoi,

de bouw en opvallende ogen doen mij denken aan de rups van de randvlekuil. (Charanyca ferruginea)

(was Rusina ferruginea ) weet alleen niet of de wratten/vlekjes overeenkomen. Maar Agrotis soorten wijken nog meer af.

groeten,

Lo

Twan martens

Bedankt Lo.
Ik vind geen afbeeldingen van de rups op internet ter vergelijking.
Ik vertrouw op jouw kennis en inzicht, maar heb hem toch maar naar vlindernet gestuurd.
Ben benieuwd.
Groet Twan

acherontia

Lijkt mij wel degelijk een Agrotis-soort en zeker geen ferruginea en vanaf alleen deze foto met de beperkte aanvullende informatie niet tot op soortniveau te determineren.  Kijk maar op http://www.ukleps.org (bijvoorbeeld bij Agrotis puta).

Jeroen

Marijn_Verbeek

Vrij overbodig, maar ook volgens mij Agrotis...

Probeer er svp een gewoonte van te maken een rups van alle kanten te fotograferen (bovenkant, zijkant, kop en kont) met liefst daarbij zoveel mogelijk info over de locatie.
En zelfs dan is het nog maar afwachten of je een sluitend antwoord kunt krijgen...

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

lo.troisfontaine

Hoi,

Agrotis (A. exclamationis) vind ik wel raakvlakken hebben, maar ik vond de rups van de randvlekuil beter passen.
Mede gezien de ogen. zie foto http://www.schmetterling-raupe.de/bild1/bild1794.jpg

Maar ik kan me er wel in vinden dat dit een Agrotis soort is, als Jeroen hier van overtuigd is.

groeten,

Lo

Marijn_Verbeek

Citaat van: lo.troisfontaine op januari 06, 2011, 19:14:34 PM
Mede gezien de ogen. zie foto http://www.schmetterling-raupe.de/bild1/bild1794.jpg

Ha Lo,

Op deze foto kan je ogen helemaal niet zien.
Ik heb het idee, dat wat jij ziet als ogen, dat dat gewoon de kop is.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Twan martens

Ik heb hem veranderd in "Agrotis sp.".
Dat leek me toch het meest voor de hand liggend.
Ik zal me de woorden van Marijn ter harte nemen en voortaan meer details vastleggen.
De Agrotis segetum heb ik trouwens vaker in mijn tuin op de budleia gezien.
Allen bedankt.

Twan martens

Agrotis segetum. Gaat weldra verpoppen. Aldus de deskundigen van vlindernet.
Allen bedankt voor de reactie.
Groet, Twan.

acherontia

Nee als de deskundigen van Vlindernet zeggen dat het segetum is dan is ie dat ook..... LOL

Jeroen

gko

Ik begrijp even de strekking van je bericht niet, jeroen
ligt dat aan mij?
met vr gr gkoopman

acherontia

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat Agrotis-rupsen niet met 100% zekerheid vanaf een (enkele) foto tot op soortniveau te determineren zijn, maar kennelijk kunnen de deskundigen van de Vlinderstichting dat wel.

Jeroen

gko

ja nu snap ik hem, Agrotis sp. dus, met redelijke kans dat het segetum is
met vr gr gkoopman