in de wei wit bloempje en een gras

Gestart door Esther, september 14, 2006, 12:01:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Misschien weet iemand welk bloempje het is? Ik dacht eerst aan kamille, maar het blad lijkt niet eens op blad van kamille.


En welk gras kan dit zijn, dit gras laten de ponnies staan, de andere grassen eten ze wel. Misschien zijn er nog wat meer details waar ik op kan letten met foto's nemen van de grassen? Vroeger is het een koeienwei geweest. Nu is het natuurgebied sinds een jaar of 6 a 7.




Esther

bhendrikx

De eerste is in ieder geval Harig Knopkruid. Van het gras durf durf ik geen naam te noemn op basis van de foto's.
Groeten Bart

Esther


Corryabbink

#3
Dag Esther,

Het gras op de inzet van de foto lijkt op een Witbolsoort(Holcus spec.). Je zou daar eens naar kunnen kijken. Verder zou je nog bij Kweek(Elytrigia repens) kunnen zoeken die heeft oortjes bij de bladschede en kan ook behaard zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

CiteerDag Esther,

Het gras op de inzet van de foto lijkt op een Witbolsoort(Holcus spec.). Je zou daar eens naar kunnen kijken.
Dag Corrie,

Dit is leuk! Ik heb de Heukels voor me liggen, en de oecologische flora. ik kom er nog niet helemaal uit, als ik het goed begrijp moeten de stengels behaard zijn, ik kan zo gewoon de wei weer in en kijken of ik betere foto s kan maken. Ik denk dat het belangrijk is om de aanzet van de bladeren goed in beeld te krijgen, en ik kan kijken of er wat staat te bloeien. Wat kelkkafjes zijn kom ik niet uit. Ik zal ook wat graven en kijken of ze wel of geen wortelstokken hebben. Het is best lastig als beginner om te ontdekken waar je op kunt letten, maar leuk is het wel.

Esther

Corryabbink

Esther het is heel belangrijk of het een pol is of dat de soort wortelstokken heeft.
Verder kun je kijken naar het punt waar het blad om de schede zit daar zitten de tongetjes en de oortjes. Verder de beharing. Kelkkafjes zitten aan de bloem maar deze heeft immers geen bloemen.

Waarschijnlijk is het toch Kweek maar die gaat ook vaak samen met Witbol.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ik denk dat ik nu wat betere foto s heb, ik denk dat je het wel een wortelstok mag noemen bij de tweede foto, was nog moeilijk om wat uit de grond te steken ook.
Ik zit nu met de oecologische flora en naar kweekgras te kijken, ik denk kweekgras, maar twijfel toch aan de bladaanzet. Bij kweekgras lijkt het helemaal om de stengel heen te zitten zitten, bij mijn gras lijkt het er niet helemaal omheen te zitten.  Maar mijn gras heeft ook van die "knikken of knobbels" zoals kweekgras.
De flora zegt over de oortjes, de smalle spitse oortjes aan de top van de bladschede kruisen elkaar, meestal is de bladschijf vlak uitgespreid, zwak geribt en een halve slag gedraaid. Bij mijn gras is het volgens mij ook niet een halve slag gedraaid. Lastig hoor, ik ga dus ergens de mist in. Maar leukis het wel.




Esther

Corryabbink

#7
Esther,

Het is inderdaad Kweek(Elytrigia repens). Goed duidelijke foto er is geen twijfel mogelijk. Die mist valt dus nog wel mee :rolleyes: Dat je niet alles precies zo ziet zoals het in de Oecologische flora staat ligt soms aan het weer of er gemaaid is enz. enz. Soms zijn de oortjes zelfs nauwelijks te vinden laat staan dat ze elkaar kruisen. Maar als je lang zoekt en bij jong materiaal kijkt dan lukt dat wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Hardstikke bedankt, dit is echt leuk om te leren.
Ook al is het dan misschien wel een hele algemene plant, ik wist het dus niet.
Leuk die details waar je naar kun gaan kijken bij grassen.
Ik zal zo eens kijken naar mijn andere grassen, eens kijken of ik verschillen kan ontdekken.

Esther

mcbud

waarneming.nl, wat een site!

on-line interactief planten determineren,  hand-in-hand met een echte deskundige, dat is toch nooit eerder vertoond?

Klasse Corry!

dit kan haast niet onopgemerkt voorbijgaan aan alle klagers in het biologie-onderwijs.

marc

Corryabbink

Citeerwaarneming.nl, wat een site!

on-line interactief planten determineren,  hand-in-hand met een echte deskundige, dat is toch nooit eerder vertoond?

Klasse Corry!

dit kan haast niet onopgemerkt voorbijgaan aan alle klagers in het biologie-onderwijs.

marc
Marc van dat online maak jij ook deel uit en vergeet Elmar eventjes niet en zo zijn er nog wel meer die een helpende hand toesteken.  :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ja en het leuke is, dat ik hier meer van heb geleerd als gewoon kweekgras te zeggen, het is echt erg leuk om te proberen met wat hints zelf te ontdekken waar je op kunt gaan letten. Ik denk dat ik dit beter ga onthouden.
Ik zou het persoonlijk graag zelf weer zo over doen ( maar dit keer met andere plant  ;) . Lastig is het hoor, en ik heb wel de mazzel dat ik de flora hier heb. Ik heb meer aan de oecologische als aan de Heukels als beginner. Misschien is het een idee om het zo te gaan doen, en de determinaties te bundelen als een download bestand? Dit is misschien ook fijn voor mensen die niet de oecologische flora hebben, want duur is ie wel ;-)
Misschien zou er een apart topic voor kunnen komen, zelf determineren met wat hints van deskundigen? Ik weet bijv zelf al heel snel niet in welke plantenfamilie ik kan gaan zoeken, en hoe ik moet zoeken. Ik vond het in iedergeval heel erg leuk om het zelf te proberen te ontdekken.

Esther

Corryabbink

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=85526

Daar leer je ook het meest van en ik maakte altijd een rondedansje als ik weer een soort gevonden had. Af en toe iets hulp en je komt een heel eind. Natuurlijk is het moeilijk met de Heukels' maar met de Oecologische Flora erbij kun je al heel ver komen. Je hebt dan in ieder geval een indruk en beschrijving van de plantensoort. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan wil iedereen je op het forum wel helpen :rolleyes:
Leuk dat je zo enthousiast bent daar geniet ik van.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"