Moeilijke vlinder dd 11-070-2010

Gestart door Corryabbink, november 16, 2010, 09:27:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze   waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/50955929
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2010-07-11 te Huyerense broek
foto`s :




bij voorbaat dank Corry Abbink-Meijerink
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop

Hallo Corry,

Dit is geen vlinder maar een Schietmot/Kokerjuffer. Mooi beestje, en misschien wel op naam te brengen door de kenners. Dus maar even verplaatsen?

Groet,

Date


Corryabbink

#2
Citaat van: d.lutterop op november 16, 2010, 10:39:08 AM
Hallo Corry,

Dit is geen vlinder maar een Schietmot/Kokerjuffer. Mooi beestje, en misschien wel op naam te brengen door de kenners. Dus maar even verplaatsen?
OK. Daarom heb ik me dus wezenloos in de verkeerde groep gezocht ;D Stom van me maar ik heb geen moment aan een schietmot gedacht. Bedankt!

Mogelijk heb ik dan te doen met Phryganea grandis. Wie kan me dat bevestigen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

henkvanwoerden

Hoi Corry,

Lijkt mij eerder Agrypnia varia, maar laat iemand dat nog maar controleren of bevestigen.

Groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

Corryabbink

Citaat van: henkvanwoerden op november 16, 2010, 16:52:52 PM
Hoi Corry,

Lijkt mij eerder Agrypnia varia, maar laat iemand dat nog maar controleren of bevestigen.

Groet,

Henk
Dag Henk.
Bedankt! Die lijkt te passen......

Dat Date dat niet gezien heeft. Haar foto komt er aardig mee overeen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop

Twee opmerkingen, waarvan de eerste minder relevant, maar toch...

Misschien is mijn voornaam buiten de provincie Groningen nog minder algemeen dan hier, maar het is toch echt een jongensnaam  8) .

Dat er van iemand een foto van een Kokerjuffer (of welke andere soort) op waarneming.nl staat, wil nog niet zeggen dat deze iemand meteen tot expert op het gebied van een dergelijke groep kan worden gebombardeerd. Mij passeren jaarlijks meerdere duizenden soorten, en je kunt niet overal verstand van hebben, toch?

Mijn Kokerjuffers werden altijd gedetermineerd door de helaas overleden superexpert op dit gebied, Bert Higler. Daarmee staat de naam Agrypnia varia bij mijn foto als een huis. Maar ik weet ook dat er erg veel soorten Kokerjuffers zijn, en dat het niet aangaat om maar iets te roepen als: "die lijkt verdacht veel op die van mij, dus het zal hem wel zijn". Vandaar dat ik geen poging heb gewaagd om je Kokerjuffer een naam te geven. Dat laat ik (vooralsnog) graag aan anderen over. Want determineren aan de hand van foto's op internet is een hachelijke onderneming, waar een leek op dat gebied zich niet aan zou moeten wagen  :angel: .

Groet,

Date


zakdrager

#6
Helemaal mee eens, jongen :D .

Henk

PS Het is trouwens wel een echt bijzondere naam, jij bent de enige die ik ken met die voornaam. Waar komt ie vandaan? Ik bedoel: weet je iets meer over de etymologie?

Corryabbink

#7
Allemaal bedankt jongens :duim:

Zo heeft een leek dus toch een soort op naam gekregen. Natuurlijk weet ik ook wel dat het soms een hachelijke zaak is een soort van een foto te benoemen.......In dit geval hoop ik ook dat mijn waarneming staat als een huis :rolleye:


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop

CiteerZo heeft een leek dus toch een soort op naam gekregen.

dat valt nog te bezien... Is 'ie al goedgekeurd?

@Henk: het valt niet mee om, bijvoorbeeld zoekend op internet, achter gegevens te komen aangaande m'n voornaam. Erg veel ruis op de lijn, zullen we maar zeggen. Zelf ben ik vernoemd naar mijn grootvader. In de provincie Groningen kom je de naam soms tegen in overlijdensadvertenties, en ik weet daarnaast van het bestaan van nog 1-2 provinciegenoten met dezelfde voornaam. Erg algemeen is de naam hier dus niet, en ik vermoed daar buiten nog minder. De website allebabynamen.nl noemt Date wel als mannelijk alternatief voor vele 100-en andere  ;D . En ooit las ik de naam in een boekje voor mensen die niet wisten hoe hun nieuw verworven Friese Stabij te noemen (hoofdstuk reuen...).

Qua etymologie zou je kunnen speculeren dat de naam afkomstig is van Dathan of Dathen, dat geschenk van god betekent. Tja...

Groet,

Date


Corryabbink

Citaat van: d.lutterop op november 17, 2010, 12:16:45 PM
CiteerZo heeft een leek dus toch een soort op naam gekregen.

dat valt nog te bezien... Is 'ie al goedgekeurd?


Nee maar ook nog niet afgekeurd. Overigens vraag ik me af wie dat zou moeten doen ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

zakdrager

Citaat van: d.lutterop op november 17, 2010, 12:16:45 PM
Qua etymologie zou je kunnen speculeren dat de naam afkomstig is van Dathan of Dathen, dat geschenk van god betekent. Tja...

Ik zou niet meer verder zoeken als ik jou was ;D !

Henk

henkvanwoerden

Hoi Corrie en anderen,

Ik zou (andere) Henk maar geloven. De naam klopt echt wel.

Groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

Corryabbink

Citaat van: henkvanwoerden op november 18, 2010, 10:05:40 AM
Hoi Corrie en anderen,

Ik zou (andere) Henk maar geloven. De naam klopt echt wel.

Groet,

Henk
Kan ook haast niet missen.
Henk ook bedankt voor de bevestiging :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop

#13
???   Volgens mij is er nog nix bevestigd! Mocht je de bevestiging halen uit:


CiteerIk zou niet meer verder zoeken als ik jou was

dan neem ik aan dat er sprake is van een misverstand. Dat ging namelijk over de herkomst van mijn voornaam...

Groet,

Date


Corryabbink

Citaat van: d.lutterop op november 18, 2010, 16:57:11 PM
???   Volgens mij is er nog nix bevestigd! Mocht je de bevestiging halen uit:


CiteerIk zou niet meer verder zoeken als ik jou was

dan neem ik aan dat er sprake is van een misverstand. Dat ging namelijk over de herkomst van mijn voornaam...

Laten we het item maar beëindigen. De boel begint door elkaar te lopen en wat de waarneming betreft:

Allemaal bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

zakdrager

Sorry Corry,

Ik reageerde inderdaad op Date's voornaam!

Groet,

Henk