Hier word ik niet vrolijk van.

Gestart door CeesvanDijk, februari 19, 2011, 13:07:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

CeesvanDijk

Had ik niet gezien maar er zal inmiddels heus niets veranderd zijn.

CeesvanDijk

Ik zit er wel eens aan te denken om een mooie ruime volière te maken om west Europese vogels te houden (ik weet dat daar een hoop mensen op tegen zijn) maar hoop dan wel nakweek vogels te kunnen kopen en niet uit het wild gevangen vogels met valse ringen. 

ArjenDrost †

Citaat van: CeesvanDijk op februari 19, 2011, 13:41:15 PM
Ik zit er wel eens aan te denken om een mooie ruime volière te maken om west Europese vogels te houden (ik weet dat daar een hoop mensen op tegen zijn) maar hoop dan wel nakweek vogels te kunnen kopen en niet uit het wild gevangen vogels met valse ringen.
Dus een vogel die in gevangenschap geboren is mag je wel in een hokje opsluiten, maar eentje die in het wild geboren is niet?


Wat is nou precies het verschil tussen die twee?


Ik word van beide niet vrolijk....


Arjen

CeesvanDijk

Ik wist wel dat dit een discussie te weeg zal brengen en dat geeft ook niet.
Ik moet nu weg maar zal later reageren.

ArjenDrost †

Citaat van: CeesvanDijk op februari 19, 2011, 13:47:33 PM
Ik wist wel dat dit een discussie te weeg zal brengen en dat geeft ook niet.
Ik moet nu weg maar zal later reageren.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen huisdieren hoor. Ik vind het alleen wat gek dat degene die komt met een oud artikel over het vangen van wilde vogels zelf wel vogels in een volliere wil houden...


Groeten, Arjen

GijsB

Waarom zou je uberhaubt een volière met europese vogels willen, ga naar buiten en je ziet ze in vrijheid.
Dat je een tropische volière wil kan ik nog snappen, dan kan je genieten van vogels die je hier niet tegen kan komen, maar een europese :-\
Gijs

gko

Citaat van: dralion13 op februari 19, 2011, 14:47:23 PM
Dat je een tropische volière wil kan ik nog snappen, dan kan je genieten van vogels die je hier niet tegen kan komen, maar een europese :-\

en een Afrikaan dan met een voliere met west-europese vogels?
met vr gr gkoopman

CeesvanDijk

Al onze huisdieren en vee stammen af van uit het wild weggenomen dieren alleen bestaat daar nu de noodzaak niet weer voor.
Een vogel in een hokje stoppen zal ik nooit doen maar nakweek dieren in een ruime voliere daar zit ik wel eens aan te denken.
Lijkt me mooi om van dichtbij te zien hoe ze een nestje maken en voor hun jongen zorgen.
Er bestaan al verschillende kleurslagen van verschillende vogels dus dit word al jaren gedaan.
Ik zie hier niets zieligs aan.
Een papegaai in een kooitje daarentegen wel.
Ik zal nooit vergeten dat de grijze roodstaart van mijn oom en tante zich volledig kaalplukte nadat de kinderen het huis uit waren.
Het was waarschijnlijk veel te stil voor het arme beest en uiteindelijk is hij naar een opvang gegaan.
Als je tegen vogels in een voliere bent zal je eigenlijk ook tegen aquariums en terrariums moeten zijn en kunnen honden en katten eigenlijk ook niet meer.
Misschien is vegetariër worden dan ook wel een optie want varkens en kalveren zitten allemaal in hokjes.
Blijft lastig allemaal. 

Jeroen Nagtegaal

Het is dat ik nu student ben en er geen tijd voor heb. Maar ik zou het ook wel leuk vinden een volière met Europeese zangvogels. Iets als bijvoorbeeld Ringmus of Geelgors.

Ben ook tegen illegale vangst, maar dat is iets wat altijd zal blijven bestaan als alles gehouden mag worden. Eigenlijk dus een veel strengere wetgeving omtrent de gehouden soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: dralion13 op februari 19, 2011, 14:47:23 PM
Waarom zou je uberhaubt een volière met europese vogels willen, ga naar buiten en je ziet ze in vrijheid.
[...]

Ik heb - met vergunning - Europese vogels gehouden en daardoor veel geleerd over geluid en gedrag. Het is mijn effectiviteit en plezier in het veld alleen maar ten goede gekomen.
Waarmee ik uiteraard niet wil pleiten voor het illegaal houden van vogels, noch voor het opheffen van de bescherming van de vogels.
Herman van der Meer

bert regensburg

Citaat van: CeesvanDijk op februari 19, 2011, 13:41:15 PM
Ik zit er wel eens aan te denken om een mooie ruime volière te maken om west Europese vogels te houden (ik weet dat daar een hoop mensen op tegen zijn) maar hoop dan wel nakweek vogels te kunnen kopen en niet uit het wild gevangen vogels met valse ringen. 
Die mogelijkheid is er denk ik volop. Kijk eens rond op de sites van ANBvV, NBvV, BEC en SEC of daarbij aangesloten verenigingen en werkgroepen.
Op bijvoorbeeld www.venlovogels.nl onder ''Artikelen'' of in de afleveringen van clubblad 't Veugelke staat informatie over een keur van Europese soorten. Pestvogel, Scharrelaar, Hop, IJsvogel, Kleine Bonte Specht, Zwartkop, Boomklever, Gele Kwikstaart, Haakbek, Gekraagde Roodstaart, Baardman, Witgesterde Blauwborst, Koperwiek, Roodborst, Goudhaantje. Op de "vraaglijsten" van genoemde verenigingen zijn nog wel meer soorten te vinden.
Het wordt tijd om van elke in het vrije veld waargenomen en als wild in databases in te voeren vogel te controleren of beide poten wel vrij van gesloten ringen zijn !
m.vr.groet
Bert Regensburg 

hiskodevries

Elke vogel die in gevangenschap wordt gehouden kan een niet te controleren achtergrond hebben. B.v. afkomstig uit wildvangst.
Vraag zorg voor (il)legaal aanbod.
Een verbod op het houden van soorten die ook in het wild voorkomen zou helpen om illegale vangsten te voorkomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0