Onbekende Oxalis

Gestart door rapunzel, november 02, 2010, 12:31:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,

Betr. http://observado.org/waarneming/view/50769611

Een paar dagen geleden vond ik in Madrid deze Oxalis. Vanwege alle politieagenten in de buurt durfde ik niet het plantsoen in te stappen om wat materiaal te verzamelen. Ik heb daarom alleen een foto. Kan iemand van U zeggen om welke Oxalis het gaat ?  Vanwege de brede bladlobben denk ik aan O. latifolia, maar misschien weet iemand van u veel beter.
B.v.d.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Margreet Kwh

Hallo Koos,

ik heb eerst gekeken naar de Franse klaver van Piet Schuttelaar Stein, en toen naar de digitale Interactive Flora of NW Europe die Eric Slootweg daarbij aanhaalt. De volgende soort uit die Flora doet aan jouw klaver denken:
http://nlbif.eti.uva.nl/bis/flora.php?selected=beschrijving&menuentry=soorten&id=3165
Maar ik kan het mis hebben. Heb je iets kunnen meten, ondanks die agenten?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

rapunzel

Citaat van: MarKoHu op november 02, 2010, 16:14:23 PM
Hallo Koos,

ik heb eerst gekeken naar de Franse klaver van Piet Schuttelaar Stein, en toen naar de digitale Interactive Flora of NW Europe die Eric Slootweg daarbij aanhaalt. De volgende soort uit die Flora doet aan jouw klaver denken:
O.
Maar ik kan het mis hebben. Heb je iets kunnen meten, ondanks die agenten?

Margreet.

Nee, ik heb niets kunnen meten, bovendien moet je voor sommige soorten ook nog de ondergrondse delen bekijken. Ik voer hem in als een onzekere Oxalis latifolia.
Bedankt voor het meedenken.

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

ejslootweg

De Flora Europaea duikt met de sleutel ook vrij snel ondergronds (dikte rhizomen, aanwezigheid bol), maar pas na de scheiding op kleur. Gelukkig zijn de mogelijkheden in een van de vertakkingen daar makkelijk uit te sluiten (Stem rhizomatous, bulb absent: O. articulata en O. acetosella. De eerste heeft dieper ingesneden deelblad, de tweede heeft solitaire bloemen).

Omdat er geen bovengrondse bebladerde stengel is, valt vervolgens O. incarnata af. Omdat het deelblad wel is ingesneden valt O. purpurea af. Het blad is drietallig, dus valt O. tetraphylla af. Daarna is er alleen nog de keuze tussen O. corymbosa (deelblad breedst rond het midden, zacht behaard (pubescent), met puntjes aan de onderzijde langs de rand) en O. latifolia (deelblad breedst bij de top, slechts heel licht behaard (subglabrous), en geen puntjes). Bladvorm is dan het duidelijkste kenmerk en O. latifolia lijkt me correct.

Ik vond toevallig ook nog een online sleutel met foto's van herbarium materiaal van alle Iberische soorten;
http://www.farmalierganes.com/Flora/Angiospermae/Oxalidaceae/Key_Oxalis_Iberian-Peninsula.htm
Ook daar zijn de verschillen in bladvorm opvallend.

Groeten, Erik


groeten, Erik

brambonius

Hier in Antwerpen is er ook regelmatig O. debilis, die zou gele klierputjes moeten hebben als je met de loup onder de bladeren kijkt.
Bram

ejslootweg

O. debilis en O. corymbosa liggen blijkbaar heel dicht bij elkaar. De Flora Europaea zegt dat ze als soorten moeilijk te scheiden zijn (met kleur van de kroonbladeren en grootte van de bijknolletjes als enige verschillen). In de Britse Flora (Stace) wordt O. corymbosa als synoniem van O. debilis gegeven, maar worden ook een O. debilis var. corymbosa en een O. debilis var. debilis (smaller bulblets, brick-red flowers, glandular hairs on styles) onderscheiden. Beide varieteiten met de oranje of donkere wratten langs de onderrand van het blad ( op dit plaatje oxaalzuurafzettingen genoemd (d): http://www.farmalierganes.com/Flora/Angiospermae/Oxalidaceae/Oxalis_Sect_Ionoxalis/Oxalis_debilis/Oxalis_debilis_Spain_Pontevedra-Valencia.jpg ).

Erik
groeten, Erik

rapunzel

Leuk al die extra info. Erik, ik heb die Spaanse site onmiddelijk aan mijn bladwijzers toegevoegd. Peter Wetzels heeft trouwens al eens een link naar een andere online Spaanse Flora doorgegeven. Die kan ik nog wel eens opzoeken.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn