Dick, leuk topic! Speekt me erg aan

Ik heb zelf naast gekochte solitaire bijenhuisjes (3 stuks, verschillend design) ook afgeknipte bamboestengels met elastiekje samengebonden neergelegd naast een hotelletje als testje. Kwam meteen een Pottenbakkerswesp op af (Trypoxylon sp.). Tip van Albert de Wilde is om die zodanig te knippen dat in het midden het afgesloten gedeelte zit (wat van nature in een bamboestengel zit). Riet of Kaardenbolstengels mag ook, dat is iets minder duurzaam. De Kaardenbol kan alleen als je hem zelf in je tuin hebt, het is geloof ik een beschermde plant! Uit de regen houden.
Ook is het aan te bevelen om rottende of dode bomen/struiken niet meteen weg te halen. Je kunt ze wat korter snoeien als het zicht van zo'n staak je niet bevalt. Ook een tip is om met een roos, Clematis of iets anders de stompen aan het zicht te onttrekken. In de dode takken komt na verloop van tijd in de kern een gang die bijzonder aantrekkelijk is voor van alles en nog wat.
Ik geef tegenwoordig vaak zo'n insektenhotel cadeau. Natuurlijk aan degene die het kan waarderen

Zomaar een greep wat er bij mij op af is gekomen:
- Goudwespen (Chrysis spec.), C. ignita en Trichrysis cyanea
- Trypoxylon spec.
- Osmia rufa
- Sluipwespen (Dolichomitus/Pimpla spec.)
- Maskerbijtjes (Tuinmaskerbij, Gewone Maskerbij, Hylaeus spec.)
- Rhopalum
- Pemphredon
- Tronkenbij
- Ectemnius (Blokhoofdwespen)
- Zeefwespen (diverse spec.)
- Spilomena (Tripsendoders)
- Bronswespen
- Museumkevertjes
- Gasteruption assectator en jaculator
Hopelijk hebben jullie er iets aan en worden gestimuleerd om ook zoiets te plaatsen. Voor ongeveer 10 euro ben je klaar. Of maak het zelf door in verschillende diameters gaatjes te boren in stammetjes hout en die leuk op te hangen.
Veel succes!