Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Vandaar dat hier bijna geen vogels komen.  ;)

Zijn allemaal op andere plekken in het land aan het eten   ;)


Stijn E.

Vandaag in de tuin:











Huismusvele
Spreeuw±5
Groenling1
Vink1
Roodborst1
Koolmees±1
Pimpelmees±3
Merel2
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Jullie hebben nog huismussen! Die heb ik hier al zeker in geen 10 jaar gezien.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Stijn E.

Citaat van: Marina op december 02, 2010, 20:26:12 PM
Jullie hebben nog huismussen! Die heb ik hier al zeker in geen 10 jaar gezien.

Ja, ik moet mezelf er soms inderdaad aan herinneren dat dat best leuk is ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: Marina op december 02, 2010, 20:26:12 PM
Jullie hebben nog huismussen! Die heb ik hier al zeker in geen 10 jaar gezien.
Op het moment zitten hier niet zoveel Huismussen, maar in de zomer heel veel. Nu zitten er vooral Kool- en Pimpelmezen en een paar Merels.
Wat me wel opviel waren de Stormmeeuwen die overvlogen. Normaal zie je ze hier bijna nooit, en nu opeens een stuk of vijf. Zou het met de kou te maken hebben?
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

#186
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 02, 2010, 20:28:15 PM
Citaat van: Marina op december 02, 2010, 20:26:12 PM
Jullie hebben nog huismussen! Die heb ik hier al zeker in geen 10 jaar gezien.

Ja, ik moet mezelf er soms inderdaad aan herinneren dat dat best leuk is ;)


Bij ons zitten er nog ruim 30 Huismussen.(is wel te merken aan de hoeveelheid zaad er doorheen gaat) Eind van de winter komen er wat mussenflats(op het moment één aanwezig) te hangen zodat ze verzekert zijn van een thuis. In de binnenstad zijn ze inmiddels wel verdwenen....
Stefan Hageman


Botervlieg

Hier zit een groepje (5-6) mussen.
Een klein groepje (4-6) koolmezen.
1 pimpelmees en 1 roodborst.
Stuk of 3 duiven.
Grote groep kauwen.
4 eksters.
En als je brood voert komen er een paar meeuwen.

Héél af en toe een groepje staartmezen.
Sinds een paar dagen ook 2-3 kraaien.

Op zich wel variatie, maar wel altijd hetzelfde en niet echt iets "leuks"...

Zullen we elkaar op de thee uitnodigen  :angel:, kan je van de tuinvogels van elkaar genieten ;)

Groetjes, Marleen

Robert V.T

Vandaag weer voor het eerst een gronte bonte specht bij de voederplek ;), deze komen hier meestal pas als er sneeuw ligt(nu ligt hier 9 cm sneeuw).
Groeten,

Robert van Tiel

frankw

Citaat van: stefanhageman op december 02, 2010, 20:38:53 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 02, 2010, 20:28:15 PM
Citaat van: Marina op december 02, 2010, 20:26:12 PM
Jullie hebben nog huismussen! Die heb ik hier al zeker in geen 10 jaar gezien.

Ja, ik moet mezelf er soms inderdaad aan herinneren dat dat best leuk is ;)


Bij ons zitten er nog ruim 30 Huismussen.(is wel te merken aan de hoeveelheid zaad er doorheen gaat) Eind van de winter komen er wat mussenflats(op het moment één aanwezig) te hangen zodat ze verzekert zijn van een thuis. In de binnenstad zijn ze inmiddels wel verdwenen....
Nestkasten kun je het beste het hele jaar door laten hangen, of je moet ze in de herfst al ophangen; dan kunnen ze ze vast 'ontdekken' en er eventueel in slapen/schuilen.

belle

Vanochtend de meest bijzondere vogel die ik ooit op voer kreeg: een boomleeuwerik die heel blij was met het kleine sneeuwvrije plekje waar ik o.a. havermout gestrooid had. De havermout werd gretig gegeten. De voerplaats ligt in Midden-Frankrijk bij onze boerderij in landelijk gebied. Boomleeuweriken overwinteren hier wel in klein aantal en nu er veel sneeuw ligt hebben ze het ongetwijfeld zwaar. Gelukkig wordt het morgen minder koud, dus deze slimmerik zal het wel overleven.

Naast deze bijzonderheid ook: koolmees, pimpelmees, merel, heggenmus, roodborst, groenling, putter, grote bonte specht, vink en keep.
Ik voer alleen havermout, zonnepitten en vetbollen en een enkele keer (ongepelde) pompoenpitten (als we pompoen eten). De koolmezen kunnen daarmee ook wel overweg.

Naast de vogels komt er af en toe een rosse woelmuis een hapje mee-eten, heel erg leuke beestjes.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Jan vH

Citaat van: Jarinka op december 02, 2010, 20:28:59 PM
Wat me wel opviel waren de Stormmeeuwen die overvlogen. Normaal zie je ze hier bijna nooit, en nu opeens een stuk of vijf. Zou het met de kou te maken hebben?
Waarschijnlijk wel. Normaal zoeken ze vaak op weilanden naar voedsel, maar door de sneeuwlaag is dat erg lastig. Hier in Barneveld zitten er nu ook meer.

Woensdag ben ik trouwens ook weer begonnen met voeren, dat leverde toen de volgende vogels op:
Kokmeeuw 10
Huismus 6
Koolmees 5
Merel 4
Kauw 2
Pimpelmees 2
Winterkoning 1
Heggenmus 1
Roodborst 1
Staartmees 1
Vink 1

Daarnet ben ik ook even naar de Action geweest, maar de kleine vetbollen waren op. Dus ik heb maar twee vetbollen van elk 500 gram meegenomen (€1,20).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Vandaag een nyjersilo en nyjerzaad binnen gekregen via de post.(bestelt bij vivara)
Ben benieuwd of de Putters en Groenlingen er van komen eten.
Stefan Hageman


joost van der Laan

Vandaag, niet veel vogels gezien, maar aan de voetsporen in de sneeuw te zien zijn er wel veel geweest, en de silo is ook leeg, dus de huismussen zullen wel weer terug zijn  ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Botervlieg

Ik heb vandaag samen met de buurvrouw (80 +) de vogels gevoerd.
Ze lag helemaal in een deuk, omdat ze dat brood overal maar heen smeet. haha.
Leuk om mensen met zoiets simpels zo blij te maken en te zien lachen  ;D

Veel vogels gezien. Was leuk!
- Kokmeeuwen
- Eksters
- Kraai
- Kauwen
- Roodborstje
- Koolmees
- Houtduif
- Stadsduiven
- Zanglijster

Ook in de grote vijver bij de brug (stadsschouwburg, haarlem) was het druk.
Dacht daar op de heenweg ook 1 waterhoen te zien, maar op de terugweg zag ik die niet meer.
- Wilde eend
- Soepeend
- Knobbelzwaan
- Meerkoet
- Kokmeeuw
- Zilvermeeuw
- Nijlgans
- Fuut

Groetjes, Marleen

joost van der Laan

Vandaag al 2 groenlingen en een vink tegelijk in de tuin (hoogste aantal groenlingen ooit in de tuin en een vink is altijd leuk  ;))
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Marina

"Onze" 3 vinken doen hun best onder de sneeuw de vogelvoertjes te vinden.
De kool- en pimpelmezen hangen ondanks de vallende sneeuw vrolijk aan het pindanetje. Aan de roos heb ik een paar rozenbottels laten zitten, wordt ook van gegeten.
Ook de vivara voersilo wordt nog druk bezocht.

Vervelend van die silo vind ik dat er tussen het doorzichtige plastic en het groene plastic zaadjes en vocht blijft zitten, dat op een gegeven moment gaat schimmelen. Schimmel is iets wat je NIET wil in je vogelvoer.
Ik maak 'm wel steeds schoon als ik 'm vul, maar tussendoor schoonmaken is heel lastig en rommelig als de silo nog halfvol is.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joost van der Laan

Citaat van: Marina op december 04, 2010, 12:36:26 PM
"Onze" 3 vinken doen hun best onder de sneeuw de vogelvoertjes te vinden.
De kool- en pimpelmezen hangen ondanks de vallende sneeuw vrolijk aan het pindanetje. Aan de roos heb ik een paar rozenbottels laten zitten, wordt ook van gegeten.
Ook de vivara voersilo wordt nog druk bezocht.

Vervelend van die silo vind ik dat er tussen het doorzichtige plastic en het groene plastic zaadjes en vocht blijft zitten, dat op een gegeven moment gaat schimmelen. Schimmel is iets wat je NIET wil in je vogelvoer.
Ik maak 'm wel steeds schoon als ik 'm vul, maar tussendoor schoonmaken is heel lastig en rommelig als de silo nog halfvol is.

Ik zou hem schoonmaken elke keer als hij leeg is, en hem dan vooral even op een droog plekje zetten, dat werkt het best. Want schimmels zitten graag op vochtige plekken.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Marina

Doe ik al, ik vul 'm pas als ie helemaal droog is.
Ik snap ook niet helemaal hoe er vocht in kan komen.
Misschien moet ik 'm op een meer beschut plekje hangen, maar nu komen er vogeltjes op af en dan misschien niet meer.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankw

Dat heb ik ook regelmatig. Of het zaad begint te ontkiemen..

Marina

Haha ja, dan zit er opeens een kiemplantje in!
Die gooi ik dan buiten op de grond, er is vast wel een vogeltje die dat weer lekker vindt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joost van der Laan

Mijn dag kan niet meer stuk, maar liefst 4 groenlingen in mijn tuin!!  ;D
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Johan Helmus

Hier in de tuin zitten voornamelijk veel vinken, koolmezen, pimpelmezen, huismussen, ringmussen, merels en groenlingen, verder eksters, kraaien, meeuwen en waterhoentjes. Zo nu en dan een spreeuw, winterkoning of roodborstje. Ook komt er regelmatig een grote bonte specht bij het vogelvoer. ;D

"bijzonderheden": vorige week liep er een grote gele kwikstaart door de tuin, en af en toe komt er een groepje staartmezen voorbij. Vorig jaar kwam er regelmatig een stel gaaien op het voer af. Vaak is het zo dat er uiteindelijk ook sperwers op de vogeltjes afkomen. Afgelopen jaar zat er ook meerdere keren eentje in de boom, hier achter in de tuin.
Groeten, Johan Helmus

joost van der Laan

Wij hebben 1 keer een sperwer in de tuin gehad  ;D ging ook nog achter een merel aan en was toen uit beeld.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Marina

We hebben hier wel een Gaai, die komt's winters altijd op de pindakrans af (strokrans waarop pinda's gelijmd met lijmpistool).
Gister de krans opgehangen, dus hopelijk heeft hij het snel door en zien we hem binnenkort weer.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

jonas D

Zonet een vrouw sperwer 30 min. kunnen bekijken, ze had een spreeuw gevangen.

Plotseling riep men vader en zei: Amai wat voor een beest zit er nu in de tuin.
Hij nam zijn verrekijker en zag dat het een sperwer was.

Mooie ontdekking van mijn vader ( ik moest studeren) :(
Groeten,
Jonas

Botervlieg

Citaat van: jonas D op december 04, 2010, 15:18:06 PM
Plotseling riep men vader en zei: Amai wat voor een beest zit er nu in de tuin.
Hij nam zijn verrekijker en zag dat het een sperwer was.

Wil ik weten hoe enorm jullie tuin is?
Als je vader er een verrekijker voor nodig heeft....  ;D

jonas D

Citaat van: M. Baltus op december 04, 2010, 15:23:25 PM
Citaat van: jonas D op december 04, 2010, 15:18:06 PM
Plotseling riep men vader en zei: Amai wat voor een beest zit er nu in de tuin.
Hij nam zijn verrekijker en zag dat het een sperwer was.

Wil ik weten hoe enorm jullie tuin is?
Als je vader er een verrekijker voor nodig heeft....  ;D


Niet heel groot, maar toch redelijk groot.
Was wel een keertje plezant om zo'n gast te kunnen bekijken ;)
Groeten,
Jonas

Margreet Kwh

Vandaag 2 spreeuwen, 1 roodborst, 2 gaaien, 2 kauwen, 2 huismussen, 1 koolmees, 2 merels in de tuin.
Twee fotobakken gevuld met duivenzaad onder de tuintafel gezet voor de grondpiepers, tamelijk sneeuwvrij.
Er is hier vandaag wel meer dan 10 cm gevallen, het bakje dat ik vanmorgen op tafel had gezet, met frieten, moest ik helemaal opgraven.
Frieten vinden de kauwen lekker!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven