Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Wat ik nou weer toevallig ontdekt heb?!!! Ik vond gisteren een vol pak Cruesli (Quaker 4 noten Cruesli) in een keukenkastje wat ruim over de datum was (niet echt krokant meer) heb dit dus op de voederplek uit gestrooid. WAT EEN FEEST!!! Echt niet normaal wat ik in korte tijd allemaal op bezoek kreeg. Zelfs Groenlingen! (heb ik nog nooit buiten de winter op bezoek gehad). Op een gegeven moment zelfs ruzie tussen de familie Heggenmus (koppel met 2 jongen) en de familie Koolmees (koppel met 4 jongen). Vogels zijn dus echt helemaal wild van Cruesli! Het feest was afgelopen met de komst van een Houtduif. Op zich ook wel interessant om te zien hoeveel zo'n beest naar binnen weet te schrokken. Nadat ie niet meer kon is ie op het dak gaan zitten (met zijn vette pens over de rand heen hangend) en heb ik er verder niet meer op gelet. Vanochtend toen ik opstond was alles (1 kilo) weg...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert V.T

Vandaag al de eerste glanskop aan de vetbollen, lekker vroeg!
Groeten,

Robert van Tiel

Wouter van der Ham

#482
Vandaag 2 silos opgehangen, binnen enkele minuten: 10 huismussen 5 groenlingen 1 putter 1 heggenmus :)


EDIT: 2 heggenmussen, houtduiven kauwen tuto's Koolmezen pimpelmezen
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

stefanhageman

Bij mij hangen ze alweer een week of twee op. Tot nu toe een 30-tal Huismussen, 5 Koolmezen, 3 Pimpelmezen, 2 Groenlingen, Heggenmus, Houtduiven en Turkse Tortels. Nog geen Putters ook al vliegen ze rond en de Merels zijn ook nog niet echt geïnteresseerd in de appels. Verder zijn er vandaag 2 Turkse Tortels uitgevlogen!
Stefan Hageman


wolbert

Gisterochtend vroeg (6.40) een roepende Steenuil vanaf de aangrenzende boerderij. Dit is alweer tuinsoort nummer 49 sinds we hier wonen begin Mei. Best tevreden dus  ;).
Vriendelijke groet,
Wolbert

Bart van Hoogstraten

Hier staan ook leuke tips tussen waarmee je misschien andere vogels in je tuin kan krijgen. Ik ben zelf nu bezig met zo'n installatie om voor het voorjaar klaar te hebben. (Niet zo heel groot, een aantal boomschijven maar. Eerst eens kijken of het inderdaad zoden aan de dijk zet mbt soortenrijkdom en dan zie ik wel of ik uitbreid).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: wolbert op oktober 06, 2011, 19:10:57 PM
Dit is alweer tuinsoort nummer 49 sinds we hier wonen begin Mei. Best tevreden dus  ;).

Wow! Kom hier niet verder dan een stuk of 10, er komt nooit een soort bij.

joost van der Laan

Vandaag weer voor het eerst deze maand dat er een koolmees in de tuin zat  :blink:
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

GijsB

Ik ben verhuisd naar 10 hoog, dus klein grut kan ik hier niet echt verwachten. Tot nu toe kauw en ekster op de galerij gehad
Gijs

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Volgens mij zitten er geen overwinterende slechtvalken in Wageningen :(
En ze laten zich volgens mij iets minder makkelijk lokken dan dat kleine grut :(
Gijs

Vincent Hart

zullen niet snel op de vetbol komen idd
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Een de soepduiven populatie van Wageningen is nou ook niet dermate groot dat het voor slechtvalken interessant is om te blijven.

Ik denk dat ik me maar moet richten op langsvliegende vogels in trektijd. Vanaf de 10e verdieping heb ik een geweldig uitzicht namelijk (en ik kan zelfs nog naar de 16e verdieping)
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op november 13, 2011, 16:39:21 PM
Volgens mij zitten er geen overwinterende slechtvalken in Wageningen :(
En ze laten zich volgens mij iets minder makkelijk lokken dan dat kleine grut :(

Zelfs Giervalk is niet onmogelijk vanuit een flat in Wageningen: http://waarneming.nl/waarneming/view/41060303;D

Maar er overwinteren inderdaad (zover ik weet) geen Slechtvalken in Wageningen. Wel er net buiten (Binnenveld).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Vandaag de eerste Vink weer in de tuin! Verder de gebruikelijke 30-40 Huismussen, Pimpelmezen, Koolmezen, Heggenmus, Roodborst, Spreeuwen, Merels en Turkse Tortels.
De Vinken zijn dit jaar vrij laat valt mij op. Zal wel door de wegblijvende koude zijn.
Stefan Hageman


GijsB

Geen enkele langsvliegende vogel is onmogelijk vanuit mn flat in Wageningen (oke, zeevogels gaan wat lastig worden denk ik).  ;D
Gijs

Vincent Hart

En voor alpengierzwaluw ben je wat jaartjes te laat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Ik heb mn kamer zo ingedeeld dat mn bureau voor het raam staat en mn telescoop ernaast, dus als er iets vliegt zal het me niet ontgaan >:D
Gijs


Margreet Kwh

#500
Citaat van: frankw op november 17, 2011, 10:27:43 AM
Rotskruiper. 8)
Daar dacht ik ook al aan, Frank. Was dat niet in Amsterdam, enkele jaren geleden?
Gevonden.
Nou, Wageningen ligt ongeveer halverwege tussen beide vindplaatsen, dus...
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Suzie

Net twee kleine bonte spechten in de tuin, nieuwe tuinsoort!!
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

stefanhageman

Gister een Huismuis in de tuin, rustig foeragerend tussen de 30-40 Huismussen. Zolang het er bij één of twee blijft/m'n moeder er niet achter komt is het niet erg maar mochten het er veel meer worden dan gaan ze voordat ze binnenshuis komen toch echt weggevangen worden. Verder valt het mij op dat er nog maar heel weinig Vinken in de tuin komen op te eten. Is dit bij jullie ook zo?
Stefan Hageman


firecrest

Citaat van: stefanhageman op november 23, 2011, 15:15:48 PM
Verder valt het mij op dat er nog maar heel weinig Vinken in de tuin komen op te eten. Is dit bij jullie ook zo?
Ik heb nog nooit een Vink gehad die mijn tuin kwam opeten ;)
Dit najaar tot nu toe inderdaad minder tuinvogels. Al hangt het vogelvoer pas een week buiten...
Wel gister een vrouwtje Zwartkop in de tuin!

jonas D

Ik had al n keer 7 vinken tegelijkertijd in men tuin n week geleden. Verder ook grote bonte,6 merels,10 huismus,4ringmus, 3 groenling,4 koolmees,3 pimpelmees,5 ekster, 40 spreeuw, 2tortels, 2 houtduiven,... Ik geef nu enkele wat appelen,strooivoer, noten in een voersilo en een vetbol die al na 4dagen op was.
Groeten,
Jonas

stefanhageman

Dit kon ik jullie niet laten ontgaan: een Kleine Zilverreiger bij een vijver. Een keer wat anders dan een Blauwe (stads) Reiger.
Stefan Hageman


KorHaan

Citaat van: dralion13 op november 13, 2011, 17:10:08 PM
Een de soepduiven populatie van Wageningen is nou ook niet dermate groot dat het voor slechtvalken interessant is om te blijven.

Ik denk dat ik me maar moet richten op langsvliegende vogels in trektijd. Vanaf de 10e verdieping heb ik een geweldig uitzicht namelijk (en ik kan zelfs nog naar de 16e verdieping)


Eén van die studententorens, Gijs?

Ik heb zelf een tijdje op 16 hoog gezeten op Dijkgraaf. Van studeren komt dan niet veel meer, met zo'n uitzicht  ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

GijsB

Ik zit in 1 van die torens inderdaad, in Asserpark. De enige eis die ik had qua inrichting was dan ook dat mijn bureau voor het raam moest staan  ;D
Gijs

Margreet Kwh

#508
Door in een land te gaan wonen zonder consumentenvuurwerk!
Vandaag alleen nog maar 1 dappere man huismus gezien, verder geen enkele kauw, allemaal weg.
Edit: gelukkig later nog wat vogelbezoek met koolmees, pimpelmees, roodborst en merel. :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Robert V.T

10 minuten geleden voor het eerst een kneu echt in de tuin
Groeten,

Robert van Tiel