Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Het was hier (ook Haarlem) erg druk vanochtend met de vogels. (Voor ons doen dan tenminste)

10 huismussen, 1 roodborst, 3 groenlingen, 4 vinken, 2 merels, 15 kauwen, 12 stadsduiven, 2 turkse tortels, 5 eksters, 3 koolmezen, 2 pimpelmezen.
Je zou bijna denken dat ze het naderende weer voelen aankomen en nog even snel een buffertje aanleggen.

stefanhageman

Vandaag ook in Tiel druk in de tuin. En het zal alleen nog maar drukker worden met die sneeuw van morgen en de vorst vanaf maandag. (Koperwieken, Kepen etc. hoop ik)


Huismussen (30-40), Groenling(1), Vink(6), Merel(4), Kauw(3), Turkse Tortel(2), Roodborst(1), Heggenmus(2), Winterkoning(1), Zwarte Mees(1), Koolmees(6), Pimpelmees(4), Spreeuw(2). Helaas willen de Putters nog niet eten van het nyjerzaad en zijn er nog maar weinig Groenlingen dit jaar....


Verder voer ik nyjerzaad, zonnenbloempitten, strooivoer, pinda's, vetbollen en appels.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Ik heb bij Vivara deze vetblokken gekocht en vanochtend in mijn tuin geplaatst en ik heb het echt nog nooit zo druk gehad! Hoewel ik hem er niet van heb zien eten ook vandaag eindelijk weer eens een nieuwe tuinsoort: Geelgors! (in stadscentrum!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Aad G.

#543
Bij  mij op het balkon de laatste dagen ook een nieuwe bezoeker in de vorm van een roodborstje. :lol:
Verders lijkt het wel ietsjes drukker dan normaal met de gebruikelijke kool- en pimpelmezen.

De halsbandparkieten heb ik nog een keertje langs zien komen(je ziet ze denken,hoe kom ik hier in? :P),maar daarna niet meer.

(Excuses vooraf :
Ik plaats de foto's tevens als test,google heeft ineens de counters onder de 250 views verwijderd en gezien het uitblijven van enige reactie van hun customer'service' op de verontwaardiging van klanten lijkt google prooi geworden aan big business en is het 'don't be evil'-begin in een vergeethoekje geraakt... :'(,deze zijn via een voorlopig nog gratis Flickr-account en als dat bevalt,stap ik maar over.
Plaatsing op dit forum leverde in het verleden een verrassend(en blijmakend) aantal views op,vandaar. ;)
Alvast veel dank voor uw medewerking aan mijn experiment!)

Botervlieg

Citaat van: Aad G. op december 08, 2012, 18:26:08 PM
(Excuses vooraf :
Ik plaats de foto's tevens als test,google heeft ineens de counters onder de 250 views verwijderd en gezien het uitblijven van reacties op de verontwaardiging van klanten lijkt google prooi geworden aan big business en is het 'don't be evil'-begin in een vergeethoekje geraakt... :'(,deze zijn via een voorlopig nog gratis Flickr-account en als dat bevalt,stap ik maar over.
Plaatsing op dit forum leverde in het verleden een verrassend(en blijmakend) aantal views op,vandaar. ;)
Alvast veel dank voor uw medewerking aan mijn experiment!)

Waarom plaats je de foto's niet gewoon op waarneming en met de link van "Determineren via het forum" op het forum? (Uitgebreide uitleg zie hier)
Dan krijg je net zoveel views, kan er ook op gestemd worden (met sterren) en het is voor jou ook nog eens vele malen makkelijker.

Aad G.

#545
Deze foto's invoeren ging mij te ver eigenlijk(op mijn balkon met veel lokkers enz.,plus als ik alle koolmezen in moet voeren,heb ik tijd tekort in de dag ;)) en ik heb ook albums van niet waarneming-gerelateerde dingen en zoals gezegd,het is een experiment over hoe Flickr werkt tov Picasa.
Dat waarneming.nl prima werkt,wist ik allang uiteraard... ;D
En het lijkt te werken,wat betreft de counter,dus mijn dank is groot! :duim:

Edit later :
Ps Ivm de zeer snelle reacties nog even wat verduidelijking,voornaamste reden voor het niet invoeren is dat ik de balkonbezoekers een behoorlijk assortiment aan voer aanbied en er dus niet echt sprake is van een 'natuurlijke' situatie.
Ik heb in het verleden trouwens bv. wel de (voor mij) zeer lokaal wat zeldzamere bonte specht ingevoerd : http://waarneming.nl/waarneming/view/54469691,maar sinds ik de kooi heb gemaakt zijn het echt alleen nog kool-en pimpelmezen op het recente roodborstje en ooit een verdwaalde huismus na.

Botervlieg

Citaat van: Aad G. op december 08, 2012, 18:40:10 PM
Deze foto's invoeren ging mij te ver eigenlijk(op mijn balkon enz.,als ik alle koolmezen in moet voeren,heb ik tijd tekort in de dag)

Die keuze moet je zelf maken. Al is er natuurlijk een verschil tussen "af en toe" of "eens in de maand" en "alle koolmezen invoeren". Overigens zijn waarnemingen in steden en dorpen zeker wel belangrijk. Er zijn steden/dorpen/wijken etc waar gewone vogels (zoals kauw, merel, koolmees, pimpelmees etc) nog nooit zijn ingevoerd, terwijl ze er vast wel voorkomen....

Ik heb trouwens ook de indruk dat het bij ons in de tuin drukker is dan normaal of dan andere winters.

En sinds een aantal dagen komen hier dagelijks groenlingen in de tuin. Afgelopen 3 jaar alleen af en toe een stuk verderop gezien.

augustvansteensel

vandaag in hartje amsterdam twee boomkruipers in de tuin! Een nieuwe tuinsoort voor mij!
Alleen geen foto kunnen maken. :(
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Margreet Kwh

Leuk, August! Midden in Amsterdam kun je soms verrassend leuke vogels vinden, dat blijkt maar weer!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

pia zz

#549
hier dagelijks bezoek van de grote bonte specht!.
Voorheen kocht ik voer bij de supermarkt, maar sinds 3 jaar bij vivara, en ik moet wel zeggen, dat ik een enorme verscheidenheid aan vogels heb nu, met dat goedkopere voer lukte me dat niet. Ook geregeld goudvinken, soms appelvink, vaak gaaien en ook nu dus de gbs, kraaien, kauwen, spreeuwen, tortels, houtduiven, pimpelmezen, koolmezen, zwarte mezen, groenlingen, huismussen, merels, vinken, roodborsten, en hopelijk, net als vorig jaar, nog barmsijzen , koperwiek en kramsvogel , we zullen het zien komende winter. Het is in ieder geval veel genieten in de tuin.
  groet Pia.

augustvansteensel

Citaat van: pia zz op december 09, 2012, 22:25:27 PM
hier dagelijks bezoek van de grote bonte specht!.
Voorheen kocht ik voer bij de supermarkt, maar sinds 3 jaar bij vivara, en ik moet wel zeggen, dat ik een enorme verscheidenheid aan vogels heb nu, met dat goedkopere voer lukte me dat niet. Ook geregeld goudvinken, soms appelvink, vaak gaaien en ook nu dus de gbs, kraaien, kauwen, spreeuwen, tortels, houtduiven, pimpelmezen, koolmezen, zwarte mezen, groenlingen, huismussen, merels, vinken, roodborsten, en hopelijk, net als vorig jaar, nog barmsijzen , koperwiek en kramsvogel , we zullen het zien komende winter. Het is in ieder geval veel genieten in de tuin.
heel veel! Veel meer dan mij!
Maar ik woon natuurlijk in de stad... :'(
maar dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

pia zz

en zo is het August, ik woon vlakbij heb bos, maar wel in een woonwijk, maar goed, dan heb je natuurlijk meer kans op verschillende soorten, alhoewel het mij ook heel leuk zou lijken om halsbandparkieten in de tuin te hebben, alleen zijn die er niet in het noorden des lands.
  groet Pia.

augustvansteensel

Citaat van: pia zz op december 09, 2012, 23:05:21 PM
en zo is het August, ik woon vlakbij heb bos, maar wel in een woonwijk, maar goed, dan heb je natuurlijk meer kans op verschillende soorten, alhoewel het mij ook heel leuk zou lijken om halsbandparkieten in de tuin te hebben, alleen zijn die er niet in het noorden des lands.
die heb dan weer heel veel, maar s'nachts kan je er ook heel gek van worden hoor! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

pia zz

ja, dat hoor ik meer, dat er best wel overlast van is, maar ach, wat is overlast denk ik dan, wij hebben hier een kraaienkolonie in het bos, dat betekent elke dag meer dan 100 kraaien op de daken van 4 huizen, met al het lawaai, maar toch hoor ik dat veel liever dan de radio van de buurman, om maar een voorbeeld te geven. Laten we blij zijn met natuur om de deur, en die halsbandparkieten, die vind  ik geweldig, kleine acrobaatjes in de tuin ;D
  groet Pia.

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: pia zz op december 09, 2012, 23:05:21 PM
en zo is het August, ik woon vlakbij heb bos, maar wel in een woonwijk, maar goed, dan heb je natuurlijk meer kans op verschillende soorten, alhoewel het mij ook heel leuk zou lijken om halsbandparkieten in de tuin te hebben, alleen zijn die er niet in het noorden des lands.

Je doet me heel erg denken aan Norah Hands (vanaf 3:30 in dit filmpje): "Thousands of Parakeets? The only time I see them is a short moment when they come on my peanutfeeder and I only count 20". "I can't see what the problem is!". "Well... there are about 30.000 parakeets in the UK (2008) and there will be an estimated 50.000 in the year 2010. "That's an awfull lot of peanuts Norah!!!".
Maar je wens is vrij eenvoudig in te willigen Pia; je hoeft er maar een paar los te laten in je tuin en een poosje te wachten: http://youtu.be/PM6V6QAPyuE
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Zaterdag hoorde ik een lezing over het gebrek aan insekten in het huidige boerenland en de invloed die dat kan hebben op de weidevogelstand: die beesten verhongeren gewoon bij gebrek aan voedsel. Als je dat doortrekt naar je tuin, moet je ervoor zorgen dat je tuin een insektenparadijsje wordt.
Dus in elk geval geen gif of roundup (de gemeente Haarlem is daar gelukkig mee gestopt); nectarplanten maar ook waardplanten; stoffige hoekjes enz. enz.
Bij mij helpen de buurtkatten zelfs mee, met hun uitwerpselen :P die ik vervolgens met koffieprut toedek...
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

#557
Citaat van: MarKoHu op december 10, 2012, 11:25:06 AM
Zaterdag hoorde ik een lezing over het gebrek aan insekten in het huidige boerenland en de invloed die dat kan hebben op de weidevogelstand: die beesten verhongeren gewoon bij gebrek aan voedsel. Als je dat doortrekt naar je tuin, moet je ervoor zorgen dat je tuin een insektenparadijsje wordt.
Dus in elk geval geen gif of roundup (de gemeente Haarlem is daar gelukkig mee gestopt); nectarplanten maar ook waardplanten; stoffige hoekjes enz. enz.
Bij mij helpen de buurtkatten zelfs mee, met hun uitwerpselen :P die ik vervolgens met koffieprut toedek...

Daar stond laatst een leuk artikel over in natuurbericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=9722 (luie tuiniers hebben de soortenrijkste tuin  :blink: ).
Voorts kan ik, uit ervaring, Lijsterbes adviseren in je tuin -> boom is gratis als je hem ergens uitsteekt waar dit mag (ik heb ze zelf uitgestoken uit een tuin van iemand anders). De plant kent geen ziektes, groeit hard en doet het goed op zowel natte klei als droog zand en trekt zeer veel vogels en allerlei insecten zonder enig omkijken. En inderdaad, zoals in natuurbericht wordt vermeld: heel veel "biotoopjes" creëren; ik heb een kruidentuintje, vijver, bijenhotel, grasveldje, beukenhaag, klimophaag, pergolaatje met blauwe regen, wijndruif voor de Merels tegen de schuur, verandadak wat totaal overwoekerd is met trompetbloem; dak/gevel van mijn tuinhuis is overwoekerd door Wingerd, perkje met snijbloemen, 3 Lijsterbessen, grauwe wilg-spec, acer, plataan, grove den, composthoop voor overwintering salamandertjes, 2 grote keienhopen bij de vijver; slordige stapelmuurtjes als bordergrens (waar afgelopen voorjaar een Draaihals zijn mierenkostje bij elkaar zat te scharrelen [ook een heel leuke tuinsoort als je midden in een stadscentrum zit  ;) ]). Snoei verwerk ik in een dode houtwal (wel een beetje te voedselrijk nu; brandnetel begint er te woekeren). Schoffelen of spitten doe ik niet en blad ruim ik alleen op van het gazon en de wandelpaden. De tuin verschraalt daar wel door maar met wat geduld komen er allerlei soorten die het daar evengoed op doen. Ongewenste planten (zoals Canadese guldenroede) hou ik in toom door af en toe wat uit te trekken. Ik gebruik geen enkel gif of meststof en heb verder nooit last van wat voor plaag dan ook. Ook heb ik het geluk dat een achterbuurvrouw helemaal geen reet uitvoert in haar tuin -> totaal onbegaanbaar door overwoekering Vlier (= 1 groot vogelparadijs) en dat ik tegenover een park woon met oude Beuken en overdadig vruchtdragende Taxussen (scheelt ook een slok op een borrel als je midden in een stadscentrum woont).
Mijn eeuwige tuinsoortenlijst aves zichtwaarnemingen (full-contact met bodem of plant dus, niet overvliegend):
- Merel;
- Zanglijster;
- Koperwiek;
- Kramsvogel;
- Spreeuw;
- Winterkoning;
- Goudhaantje;
- Roodborst;
- Huismus;
- Heggenmus;
- Koolmees;
- Pimpelmees;
- Kuifmees;
- Staartmees;
- Vink;
- Keep;
- Groenling;
- Geelgors (!);
- Grote Bonte Specht;
- Groene Specht;
- Draaihals (!);
- Zwarte Roodstaart;
- Zwartkop;
- Fitis;
- Tjiftjaf;
- Boomklever;
- Boomkruiper;
- Houtduif;
- Turkse Tortel;
- Stadsduif;
- Zwarte Kraai;
- Kauw;
- Ekster;
- Gaai;
- Sperwer;
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bertine

Wow, dat zijn veel soorten. Hier heb ik er nog niet zoveel gezien, maar wij wonen hier pas een paar maanden. Wat me vooral opvalt is dat geen enkele mus onze tuin bezoekt. Maar komen die het meest op af?
Wel in de tuin gehad: koolmees, pimpelmees, merel, roodborstje, grote bonte specht, spreeuw, turkse tortel, groenling, kauw, zwarte kraai

Die tip van de lijsterbes ga ik onthouden. Eens kijken of ik er ergens 1 kan vinden.
Vriendelijke groet,
Bertine Mouw

Margreet Kwh

#559
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 10, 2012, 13:52:03 PM
Daar stond laatst een leuk artikel over in natuurbericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=9722 (luie tuiniers hebben de soortenrijkste tuin  :blink: ).
...
Dat is een leuke link, Bart!
En die tip van een Lijsterbes vind ik ook prima! Ik zag er laatst een staan op de parkeerplaats vlakbij, eens zoeken of hij nog te vinden is.
Edit: en voor de soortenjagers, hier nog een leuk linkje: http://www.natuurbericht.nl/?id=5955 ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

pia zz

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 10, 2012, 11:17:01 AM
Citaat van: pia zz op december 09, 2012, 23:05:21 PM
en zo is het August, ik woon vlakbij heb bos, maar wel in een woonwijk, maar goed, dan heb je natuurlijk meer kans op verschillende soorten, alhoewel het mij ook heel leuk zou lijken om halsbandparkieten in de tuin te hebben, alleen zijn die er niet in het noorden des lands.

Je doet me heel erg denken aan Norah Hands (vanaf 3:30 in dit filmpje): "Thousands of Parakeets? The only time I see them is a short moment when they come on my peanutfeeder and I only count 20". "I can't see what the problem is!". "Well... there are about 30.000 parakeets in the UK (2008) and there will be an estimated 50.000 in the year 2010. "That's an awfull lot of peanuts Norah!!!".
Maar je wens is vrij eenvoudig in te willigen Pia; je hoeft er maar een paar los te laten in je tuin en een poosje te wachten: http://youtu.be/PM6V6QAPyuE

we kunnen ze ook ruilen, krijg je van mij wat kraaien ;)
  groet Pia.

augustvansteensel

Citaat van: pia zz op december 10, 2012, 18:18:53 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 10, 2012, 11:17:01 AM
Citaat van: pia zz op december 09, 2012, 23:05:21 PM
en zo is het August, ik woon vlakbij heb bos, maar wel in een woonwijk, maar goed, dan heb je natuurlijk meer kans op verschillende soorten, alhoewel het mij ook heel leuk zou lijken om halsbandparkieten in de tuin te hebben, alleen zijn die er niet in het noorden des lands.

Je doet me heel erg denken aan Norah Hands (vanaf 3:30 in dit filmpje): "Thousands of Parakeets? The only time I see them is a short moment when they come on my peanutfeeder and I only count 20". "I can't see what the problem is!". "Well... there are about 30.000 parakeets in the UK (2008) and there will be an estimated 50.000 in the year 2010. "That's an awfull lot of peanuts Norah!!!".
Maar je wens is vrij eenvoudig in te willigen Pia; je hoeft er maar een paar los te laten in je tuin en een poosje te wachten: http://youtu.be/PM6V6QAPyuE

we kunnen ze ook ruilen, krijg je van mij wat kraaien ;)
van mij krijg er er tien gratis!
Gog, wat ben ik gul! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

stefanhageman

Met de koude van afgelopen weekend waren de Ringmussen ook weer aanwezig in de tuin! Dat blijft echt één van m'n lievelingssoorten in een stadstuin.


Ook leuk om in de tuin te proberen is de Vingerplant - Fatsia japonica (oorspronkelijk kamerplant) zet hem op een beschutte plek en hij gaat het uitstekend doen daarbij zijn de Merels en Zanglijsters verzot op de bessen (januari-maart) en de laatste vlinders/insecten op de klimopachtige bloeiwijze (oktober-december). Bovendien is het blad natuurlijk ook mooi in zowel zomer als winter.
Stefan Hageman


Margreet Kwh

Citaat van: stefanhageman op december 11, 2012, 11:32:06 AM
...
Ook leuk om in de tuin te proberen is de Vingerplant - Fatsia japonica (oorspronkelijk kamerplant) zet hem op een beschutte plek en hij gaat het uitstekend doen daarbij zijn de Merels en Zanglijsters verzot op de bessen (januari-maart) en de laatste vlinders/insecten op de klimopachtige bloeiwijze (oktober-december). Bovendien is het blad natuurlijk ook mooi in zowel zomer als winter.
Hallo Stefan,
dat kan ik beamen, dat het een mooie plant is en dat insecten er blij mee zijn. Mijn voormalige buurman in Den Helder had er één op de grens met onze tuin gezet, en die werd mooier en mooier. Door een flinke Tujahaag had de plant een beschutte standplaats.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

pia zz

wist niet dat de Fatsia japonica winterhard was, maar zo ik lees, kan deze tot -15 graden overleven! :duim:
  groet Pia.

stefanhageman

Citaat van: pia zz op december 11, 2012, 18:28:56 PM
wist niet dat de Fatsia japonica winterhard was, maar zo ik lees, kan deze tot -15 graden overleven! :duim:


Is het inmiddels een struik geworden dan is -20 zelfs mogelijk. Mocht het de plant toch te veel zijn geworden dan sterft hij tot de grond af en komt het volgende voorjaar even vrolijk weer boven de grond.  :)  Het belangrijkste is in ieder geval dat hij uit de (oosten)wind, beschut en in de (half)schaduw staat. Zal morgen ff kijken of ik een foto kan uploaden hoe ze erbij staan. Bananen - Musa basjoo zijn overigens ook leuk om de tuin te hebben, en volledig winterhard.


Om ontopic te blijven een foto van de Ring- en Huismussen en Groenlingen in de tuin:








Stefan Hageman


Thijs Verhoef

Voor als je de Grote bonte specht in je tuin wilt:

Ik had naar aanleiding van tips op internet een Pindacake (combinatie lamstalg en pindameel) van Vivara opgehangen om de Grote bonte spechten te lokken die ik af en toe eens in de bomen zag. Dit werkt(e) perfect! Binnen 2 weken had ik dagelijks zowel mannetje als vrouwtje specht in de tuin. Ze zijn dol op de pindacake.

Helaas heb ik ook (slimme) Kraaien in de tuin. Zij aten de toch wat prijzige cake in no-time op. Ik heb de cake toen met een ijzerdraadje lager gehangen zodat je echt aan de cake moest hangen. De kraaien hadden hier een oplossing voor: ze takelden de cake gewoon omhoog. Ik had toen de cake ook aan de onderkant vastgezet. Ook daar hadden de kraaien een oplossing voor: ze gooiden de cake van het haakje en aten op de grond verder. 2-0 voor de Kraaien dus! Dus als iemand een slimme tip heeft om de kraaien op afstand te houden (maar niet de spechten) dan houd ik mij aanbevolen  ;)
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Bertine

Tja, hier komen de spechten gewoon op de vetbollen af die ik opgehangen heb. Dagelijks zijn ze in de tuin te bewonderen. Heb hier geen pindakaas nodig om ze te lokken. Ze zijn hier nog niet verwend  ;D
Vriendelijke groet,
Bertine Mouw

Margreet Kwh

Citaat van: Thijs Verhoef op december 20, 2012, 13:28:25 PM


...

Helaas heb ik ook (slimme) Kraaien in de tuin. Zij aten de toch wat prijzige cake in no-time op. Ik heb de cake toen met een ijzerdraadje lager gehangen zodat je echt aan de cake moest hangen. De kraaien hadden hier een oplossing voor: ze takelden de cake gewoon omhoog. Ik had toen de cake ook aan de onderkant vastgezet. Ook daar hadden de kraaien een oplossing voor: ze gooiden de cake van het haakje en aten op de grond verder. 2-0 voor de Kraaien dus! Dus als iemand een slimme tip heeft om de kraaien op afstand te houden (maar niet de spechten) dan houd ik mij aanbevolen  ;)
Vivara heeft een soort kooi waarin je je dure vetblokken kunt aanbieden: http://www.vivara.nl/ctrl/node:81;product:240;/multi-beschermkooi#.UNMjq6zpfTo
Een goedkopere oplossing is misschien om het blok onder een omgekeerd opgehangen bloempot of vlakke plaat te hangen, in een klein blokkooitje.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven