Hoofdmenu

Pestvogels

Gestart door laatvlieger, oktober 24, 2010, 11:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

J&L

Hoi Allen,

Ter info wat mij hier in Enkhuizen is op gevallen, dat de Pestvogels overdag meer opzoek zijn naar vliegjes en andere insecten, zelfs tussen de Mussen en de Vinken in een Hazelaar.
Ook zaten ze in de slootkant insecten te pikken en in de modder aan het wroeten net als een Merel .
Waarna ze zo rond de klok van vier, weer over gaan op de besjes.

Yeronimo

Vandaag aangename verrassing van acht Pestvogels letterlijk voor mijn huis!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel Klootwijk

De dode vogel is idd naar een preperateur en twee van de vier vogels zitten in de opvang. De andere twee vogels konden op eigen kracht weer verder gelukkig.

Groeten Marcel Klootwijk
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Marcel van kammen

@Yeronimo: en waar was dat?
Ik werk namelijk in Zaanstad en woon dichtbij Leeuwarden. Jij komt uit Zaanstad en studeert in leeuwarden.....dus beide locaties zijn voor mij goed te doen :-)

Alwin van Lubeck

Er waren vanmiddag in ieder geval 89 Pestvogels aanwezig in Groningen-Selwerd!
Mvg,
Alwin van Lubeck

Jos Welbedacht

Allemachtig! En ik kon er maar een stuk of 10 vinden...  8)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GijsB

ik ga morgen maar weer even kijken dan, ik heb er maximaal 37 gezien
Gijs

Inge van der Wulp

Citaat van: Marcel van kammen op november 03, 2010, 11:12:47 AM
@Yeronimo: en waar was dat?
Ik werk namelijk in Zaanstad en woon dichtbij Leeuwarden. Jij komt uit Zaanstad en studeert in leeuwarden.....dus beide locaties zijn voor mij goed te doen :-)


Marcel ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat we ze in Zaanstad niet hebben. Maar mocht ik ze tegen komen laat ik het je weten. Ik weet tenslotte waar je werkt  ::) ;D
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Marcel van kammen

Lekker is dat, maandag nog in Groningen gezocht maar toen niks kunnen vinden.
Donderdagavond ben ik weer in Friesland, dus dan vrijdag maar een dag er voor uit trekken. Ik moet en ik zal er een fatsoenlijke foto van krijgen. Nu nog even duimen voor een zonnetje!

Wat ik me afvraag: zijn er nu meer bijgekomen, of zaten ze eerst verspreid over heel Groningen stad? Of zou de groep uit Delfzijl (die ik maandag ook niet kon vinden) zich er bijgevoegd hebben? Zou toch wel erg toevallig zijn als die groep toevallig die groep uit Groningen tegen gekomen is.

Alwin van Lubeck

Citaat van: Marcel van kammen op november 03, 2010, 17:42:43 PM
Lekker is dat, maandag nog in Groningen gezocht maar toen niks kunnen vinden.
Donderdagavond ben ik weer in Friesland, dus dan vrijdag maar een dag er voor uit trekken. Ik moet en ik zal er een fatsoenlijke foto van krijgen. Nu nog even duimen voor een zonnetje!

Wat ik me afvraag: zijn er nu meer bijgekomen, of zaten ze eerst verspreid over heel Groningen stad? Of zou de groep uit Delfzijl (die ik maandag ook niet kon vinden) zich er bijgevoegd hebben? Zou toch wel erg toevallig zijn als die groep toevallig die groep uit Groningen tegen gekomen is.


Het zijn er in ieder geval meer geworden. De groep van Selwerd wordt steeds groter en elders in de stad duiken ze ook steeds meer op!
Mvg,
Alwin van Lubeck

Klaas van Dijk

In de stad Groningen zijn vandaag op diverse plekken Pestvogels gezien (zie bv www.lauwersmeer.com en www.avifaunagroningen.nl ).

Zelf ontdekte ik 16 Pestvogels in de Ernst Casimirlaan (nabij het Noorderplantsoen). De vogels zaten in de top van een boom (op die manier ook ontdekt) en aten bessen van meidoorn.

In Selwerd allerlei vogelaars & fotografen ontmoet. Hier zeker 60 Pestvogels, wellicht wel meer. Zaten vaak hoog in de toppen van Berk, waren behoorlijk vliegerig, gingen af en toe naar beneden om lijsterbessen te eten. Ook wel wat vogels gezien die insekten vingen.

Klaas

Marcel van kammen

@Klaas: bedankt dat je me weer even aan  de Lauwersmeersite herinnert. 15 stuks in Buitenpost.....dat is maar 6 km van mn huis. Dat wordt nog anderhalf dag duimen en hopen dat ze blijven. Sinds ik oooit, toen ik in groep 5 van de basisschool zat(zo'n 16 a 17 jaar geleden dus alweer), 14 Pestvogels op ons schoolplein ontdekte is het 1 van mijn favoriete soorten geworden. Daarom is het zo balen dat ik momenteel zo weinig vrije tijd heb....het kriebelt de hele dag om eropuit te gaan en Pestvogels te gaan zien en fotograferen. Maar tot nog toe doen ze hun naam voor mij wel eer aan, ik heb er alleen zondag 2 gezien in de stromende regen bij de Mcdonalds in Goutum.

Predator

Citaat van: Inge van der Wulp op november 03, 2010, 17:25:19 PM
Citaat van: Marcel van kammen op november 03, 2010, 11:12:47 AM
@Yeronimo: en waar was dat?
Ik werk namelijk in Zaanstad en woon dichtbij Leeuwarden. Jij komt uit Zaanstad en studeert in leeuwarden.....dus beide locaties zijn voor mij goed te doen :-)


Marcel ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat we ze in Zaanstad niet hebben. Maar mocht ik ze tegen komen laat ik het je weten. Ik weet tenslotte waar je werkt  ::) ;D

Dat durf ik te betwijfelen, maar vind ze maar eens ergens in de stad of in een park.
Groet, Maarten

oostsouburg

In een buitenwijk van de Zeeuwse hoofdstad Middelburg en de straat Buitenruststraat verblijven momenteel veel pestvogels. Er zijn ook veel vogelspotters aanwezig die de vogels willen fotograferen. Ook ikzelf heb een poging gedaan maar omdat de vogels hoog in de bomen gaan zitten is mijn foto niet je-van-het. Ik kreeg van een bevriende spotter wel een goede foto toegestuurd. Regelmatig komen de vogels uit de bomen en gaan in de struiken van de bessen genieten.

groet Chris

JohanvantBosch

#165
Ha Chris,
Mij is volledig onduidelijk wat je nu eigenlijk met dit topic wilt....  ???

EDIT: Er stond eerst ook nog een Poll bij waarin je kon kiezen tussen
-Pestvogel
- tip

HPM

Herman van der Meer

fkdeboer

maar wel een leuke foto! ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

oostsouburg

Citaat van: JohanvantBosch op november 04, 2010, 10:26:30 AM
Ha Chris,
Mij is volledig onduidelijk wat je nu eigenlijk met dit topic wilt....  ???

EDIT: Er stond eerst ook nog een Poll bij waarin je kon kiezen tussen
-Pestvogel
- tip

Het was bedoeld voor vogelspotters die misschien de pestvogel ook willen fotograferen en misschien was het hier niet op zijn plaats waarvoor mijn excuus.

Chris.

JohanvantBosch

Citaat van: oostsouburg op november 04, 2010, 14:51:03 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 04, 2010, 10:26:30 AM
Ha Chris,
Mij is volledig onduidelijk wat je nu eigenlijk met dit topic wilt....  ???

EDIT: Er stond eerst ook nog een Poll bij waarin je kon kiezen tussen
-Pestvogel
- tip

Het was bedoeld voor vogelspotters die misschien de pestvogel ook willen fotograferen en misschien was het hier niet op zijn plaats waarvoor mijn excuus.

Chris.
Er zijn natuurlijk altijd mensen blij te maken met een goede tip. Maar je poll maakte het voor mij op dat moment onduidelijk. Ik voeg dit topic samen met het topic dat er al is over de pestvogelinvasie.

PS Je kunt je eigen foto's inderdaad laten zien in myownshots.

GijsB

de pestvogels bij groningen - selwerd (gister max 89) zijn allemaal vertrokken
Gijs

Nickschreurs

Ik heb me vandaag in Leiden suf gezocht naar de pestvogels... Heb er helaas geen een kunnen spotten. Misschien lag het aan de harde wind. Hopelijk kunnen we nog een paar dagen genieten....

lesley van loo

Ik was vandaag voor mijn werk in Schagen dus gelijk industrieterrein "de witte paal" even afgezocht (n.a.v. de melding van gisteren) en hoewel er daar nog erg veel (verschillende soorten) bessen zijn helaas geen Pestkoppen   >:D   kunnen vinden.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Limosa

Wat mij de laaste dagen (weken?) opvalt is dat er geen of slechts een overvliegende pestvogel gemeld wordt vanuit Overijssel daar waar de omliggende provincies toch redelijke aantallen op hun grondgebied hebben. Kijken ze in OV. niet goed genoeg rond, zijn er geen bessen of zijn alle bessen al op?
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Citaat van: Limosa op november 04, 2010, 20:15:02 PM
Wat mij de laaste dagen (weken?) opvalt is dat er geen of slechts een overvliegende pestvogel gemeld wordt vanuit Overijssel daar waar de omliggende provincies toch redelijke aantallen op hun grondgebied hebben. Kijken ze in OV. niet goed genoeg rond, zijn er geen bessen of zijn alle bessen al op?
In Drenthe, Flevoland en Gelderland zijn ze ook niet heel dik gezaaid toch?

Jarinka

Citaat van: Limosa op november 04, 2010, 20:15:02 PM
Wat mij de laaste dagen (weken?) opvalt is dat er geen of slechts een overvliegende pestvogel gemeld wordt vanuit Overijssel daar waar de omliggende provincies toch redelijke aantallen op hun grondgebied hebben. Kijken ze in OV. niet goed genoeg rond, zijn er geen bessen of zijn alle bessen al op?
Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar in Zwolle (wijk Stadshagen) een hele hoop zaten.

Hier in Amersfoort is het ook nog steeds niks. Wel veel meldingen uit Utrecht, en een paar uit Maarn (hemelsbreed maar 10 km ten zuiden van A'foort), maar geen enkele die de goede kant uit vliegt. Terwijl er toch behoorlijk wat Gelderse Roos staat.
Ik hoop dat ze binnenkort maar eens langs komen :).
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Het aantal locaties met verblijvende Pestvogels is niet zo erg groot en dan nog voornamelijk beperkt tot een brede strook langs de kust.
Herman van der Meer

Limosa

Citaat van: JohanvantBosch op november 04, 2010, 20:16:55 PM
Citaat van: Limosa op november 04, 2010, 20:15:02 PM
Wat mij de laaste dagen (weken?) opvalt is dat er geen of slechts een overvliegende pestvogel gemeld wordt vanuit Overijssel daar waar de omliggende provincies toch redelijke aantallen op hun grondgebied hebben. Kijken ze in OV. niet goed genoeg rond, zijn er geen bessen of zijn alle bessen al op?
In Drenthe, Flevoland en Gelderland zijn ze ook niet heel dik gezaaid toch?

Ach, zo veel research heb ik ook niet gedaan, maar telkens al ik de zeldzaamhedenpagina van wrn.nl open dan staan vaak regelmatig uit alle prov. waarnemingen behalve uit Overijssel. En als ik even wat verder kijk dan zijn er in Drenthe (Assen en Gieten) toch mooie groepen gezien, in Gelderland ook (Wageningen, Nijmegen) en Flevoland is inderdaad ook wat minder dik gezaaid. Maar in eerdere jaren heb ik nog met enige regelmaat pestvogels gezien in Overijssel (oa Steenwijk en Zwolle) en het viel me op dat Overijssel er toch wat karig af lijkt te komen.....

Maar misschien (hopelijk :angel: ) zit ik ernaast!
Groeten,

Joachim

gko

#178
Citaat van: JohanvantBosch op november 04, 2010, 20:16:55 PM

Ach,   zo veel research heb ik ook niet gedaan, maar telkens al ik de   zeldzaamhedenpagina van wrn.nl open dan staan vaak regelmatig uit alle   prov. waarnemingen behalve uit Overijssel. En als ik even wat verder   kijk dan zijn er in Drenthe (Assen en Gieten) toch mooie groepen gezien,   in Gelderland ook (Wageningen, Nijmegen) en Flevoland is inderdaad ook   wat minder dik gezaaid. Maar in eerdere jaren heb ik nog met enige   regelmaat pestvogels gezien in Overijssel (oa Steenwijk en Zwolle) en   het viel me op dat Overijssel er toch wat karig af lijkt te komen.....

Maar misschien (hopelijk :angel: ) zit ik ernaast!

de oostelijke zeldzaamheden vliegen door naar de kust
de westelijke zeldzaamheden blijven aan de kust
de noordelijke zeldzaamheden vliegen via de  kust naar het zuiden
en de zuidelijke zeldzaamheden gaan via de kust verder noordelijk

wij in overijssel krijgen de paar beesten die totaal de weg kwijt zijn  ;)
met vr gr gkoopman

hiskodevries

Joachim, volgens mij moet je je geen zorgen maken. bij voorgaande invasies zijn ze ook veel in Overijssel gezien (Zwolle en bij Nijverdal)
Als iemand eens door de oude waarnemingen loopt is daar misschien wel een trend te vinden op welke plekken ze wanneer in het jaar opduiken
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20040101&weken=7&diergroep=1&soort=306&interval=y&akt=A
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0