Juveniele Kolgans?

Gestart door Frank van de Putte, oktober 18, 2010, 20:36:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Hallo

Is deze gans in het midden met zwart/gele snavel een juveniele Kolgans of eventueel toch een Taigarietgans?
En hoe zijn deze in dit kleed het beste te onderscheiden? Ik zie op Waarneming.nl zeer veel vraagtekens bij de Taigarietgans-waarnemingen en vrijwel geen goedgekeurde gevallen. (foto van januari 2010, Zeeland)

groeten


Groetjes,

Frank van de Putte

Stijn E.

#1
Lijkt me in elk geval een rietgans, verder kom ik zo gauw niet ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Rickschonewille


Stijn E.

Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:02:38 PM
Een Toendrarietgans.

Wat waren nou ookalweer de kenmerken voor onderscheid tussen Taiga- en Toendra-?  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Frank van de Putte

Bedankt voor de reacties, ja die 2 vind ik moeilijk te onderscheiden hoor, Toendra heeft een kortere hals en donkerder kop lees ik, maar dat zie ik hier dus niet echt terug... Maar dan moet je ze naast elkaar zien waarschijnlijk.

groeten

Groetjes,

Frank van de Putte

Rickschonewille

Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 18, 2010, 21:07:10 PM
Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:02:38 PM
Een Toendrarietgans.

Wat waren nou ookalweer de kenmerken voor onderscheid tussen Taiga- en Toendra-?  8)

Ik durf me eerlijk gezegd niet in die eeuwige discussie te werpen, maar bij deze durf ik met zekerheid te zeggen dat het een Toendra is. Omdat hij niet die enorm dikke en forse 'zwanenhals' heeft, geen grote dikke oranje snavel, en hij is een stuk kleiner dan een Taiga.

Rickschonewille

Citaat van: fpvdputte op oktober 18, 2010, 21:17:00 PM
Bedankt voor de reacties, ja die 2 vind ik moeilijk te onderscheiden hoor, Toendra heeft een kortere hals en donkerder kop lees ik, maar dat zie ik hier dus niet echt terug... Maar dan moet je ze naast elkaar zien waarschijnlijk.

groeten

Er zijn de laatste jaren veel discussies over wat nou een echte Taigarietgans is. Wat in de boekjes staat is een beetje kort door de bocht, die determinatie ligt een stuk lastiger.

Stijn E.

Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:20:34 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 18, 2010, 21:07:10 PM
Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:02:38 PM
Een Toendrarietgans.

Wat waren nou ookalweer de kenmerken voor onderscheid tussen Taiga- en Toendra-?  8)

Ik durf me eerlijk gezegd niet in die eeuwige discussie te werpen, maar bij deze durf ik met zekerheid te zeggen dat het een Toendra is. Omdat hij niet die enorm dikke en forse 'zwanenhals' heeft, geen grote dikke oranje snavel, en hij is een stuk kleiner dan een Taiga.

Zal dat van die zwanenhals ff onthouden, is toch iets ;)
En dan wachten we gewoon af tot de kenmerken wat beter bekend zijn  :duim:

Tot zover bedankt Rick!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Boon

"En dan wachten we gewoon af tot de kenmerken wat beter bekend zijn"

Of totdat de 2 weer worden samengevoegd. Daar zou toch ook eventueel sprake van zijn?

Groet, Onno
Groet, Onno den Boon

lupokatja

Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:20:34 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op oktober 18, 2010, 21:07:10 PM
Citaat van: Rickschonewille op oktober 18, 2010, 21:02:38 PM
Een Toendrarietgans.

Wat waren nou ookalweer de kenmerken voor onderscheid tussen Taiga- en Toendra-?  8)

Ik durf me eerlijk gezegd niet in die eeuwige discussie te werpen, maar bij deze durf ik met zekerheid te zeggen dat het een Toendra is. Omdat hij niet die enorm dikke en forse 'zwanenhals' heeft, geen grote dikke oranje snavel, en hij is een stuk kleiner dan een Taiga.

Dit lijkt mij toch wel een goede kandidaat-Taiga hoor, maar helaas voor Onno doe ik niet aan zekerheden op dit gebied. Overigens noem je deels de verkeerde kenmerken en interpreteer je de rest m.i. verkeerd.

Lützen Portengen

Rikstar

http://waarneming.nl/foto/view/1069715

kijk en vergelijk. jou gans is toch echt toendrarietgans.
foto's van een echte taiga hebben over het algemeen een dunne zwanenhals maar ook een giga lange snavel in vergelijking met jou toendrarietgans. over het algemeen zie je bij taiga's ook een geheel oranje snavel. (ik vind taiga's bijna nog meer op grauwe ganzen lijken dan toendrarietganzen)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

lupokatja

Citaat van: Rikstar op oktober 19, 2010, 12:14:31 PM
http://waarneming.nl/foto/view/1069715

kijk en vergelijk. jou gans is toch echt toendrarietgans.
foto's van een echte taiga hebben over het algemeen een dunne zwanenhals maar ook een giga lange snavel in vergelijking met jou toendrarietgans. over het algemeen zie je bij taiga's ook een geheel oranje snavel. (ik vind taiga's bijna nog meer op grauwe ganzen lijken dan toendrarietganzen)

Herhaling van zetten hoor, maar wat je nu opnoemt zijn vooral de kenmerken van een Taigarietgans zoals jij ze herkent. Kijk bijv. eens naar deze foto van een Zweedse Taiga http://www.pbase.com/upupa/image/122783065 .  Als je de meest rechtse vogel in 1 plaatje met de gans van Onno ziet, zijn de verschillen minimaal. De snavel van deze vogel is overigens toch vrijwel geheel oranje en de lengte is moeilijk in te schatten omdat de vogel opzij kijkt, maar het lijkt zeker geen erg korte, hoge snavel?

Lützen Portengen

frankneijts

Zolang de criteria voor Toendra en Taiga niet duidelijk zijn omschreven (of niet door iedereen geaccepteerd/(h)erkend worden....) krijgen we dus dit soort discussies die natuurlijk erg verwarrend zijn voor beginnende vogelaars. Lützen denkt er blijkbaar anders over maar de foto van Onno toont een tamelijk compacte, weinig langhalzige vogel met een relatief hoge en niet erg lange snavel die wel relatief veel oranje bevat. Hij verschilt qua structuur en snavellengte heel wat meer van de Zweedse vogel dan "minimaal" (dat is duidelijk een heel grote, langhalzige gans met een zeer lange snavel!) en voor de meeste vogelaars is dit dan ook een vrij duideljke Toendra (die soms veel oranje op de snavel kunnen hebben) en zeker geen Taiga.
Maar het is duidelijk: de winter komt er weer aan.... (zucht).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Frank van de Putte

Citaat van: frankneijts op oktober 19, 2010, 13:15:59 PM
..voor de meeste vogelaars is dit dan ook een vrij duideljke Toendra (die soms veel oranje op de snavel kunnen hebben) en zeker geen Taiga. Maar het is duidelijk: de winter komt er weer aan.... (zucht).

Bedankt, ik voer hem in als Toendrarietgans, al heet ik geen Onno ;)

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op oktober 19, 2010, 13:15:59 PM
Maar het is duidelijk: de winter komt er weer aan.... (zucht).

Dat zal zeker zo zijn, maar deze foto's zijn daar geen 'bewijs' voor zo te zien B):
Citaat van: fpvdputte op oktober 18, 2010, 20:36:27 PM
(foto van januari 2010, Zeeland)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog