brulkikkers

Gestart door leonwillems@home.nl, oktober 05, 2010, 10:24:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Johan Helmus

Ik hoorde het zojuist ook al op de radio inderdaad. Hopelijk kunnen ze deze populatie snel uitroeien voordat ze zich verder verspreidt!
Groeten, Johan Helmus

HPM

Herman van der Meer

Raymond Creemers-RAVON

De waarneming in Sint-Oedenrode (van Henk Sierdsema) was 1 volwassen brulkikker. Er is dit jaar nog gechecked op die plek, maar er is geen voortplanting gevonden. In de laatste 20 jaar zijn er 6 van zulke individuele vondsten bij  RAVON bekend. De situatie in Baarlo is anders, daar is nu voortplanting gevonden (kikkervissen). Zie www.ravon.nl voor het originele persbericht en voor meer info.

stefanhageman

Even om iets te melden. Mijn opa en oma hebben vele jaren Brulkikkers (5) in hun tuin gehad in Zoelen, Gelderland, deze hadden ze in hun vijver samen met een stuk of 5 Roodwangschildpadden en exotische vissen echter nadat ze 6 à 7 jaar geleden verhuist zijn naar een ander adres hadden ze de hele zooi in de sloot (die in verbinding staat met de rivier de Linge) gegooid. Bovendien zijn er in die periode dat ze Brulkikkers en Roodwangschildpadden hadden er minimaal 10 ontsnapt in dezelfde sloot in Zoelen. Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik daar weleens kikkervisjes van meer dan 10cm gevangen had, dan praat ik over 5 à 8 jaar geleden betekent dit dat ze zich in  de sloot hebben voortgeplant, of dat het gewoon overwinterende kikkervisjes van de Groene Kikker zijn geweest? Misschien is het nuttig dit hier gemeld te hebben en kunnen jullie hier iets mee.
Stefan Hageman


tekenaar

Ervaring leert dat verreweg de meeste waarnemingen van volwassen brulkikkers betrekking hebben op ofwel luid roepende groene kikkers ofwel apart gekleurde en grote (11-12 cm) bruine kikkers.

Verreweg de meeste waarnemingen van larven van brulkikkers betreffen grote (overwinterde) larven van groene kikkers of (in een enkel geval) knoflookpadden.

Larven in een dicht begroeide sloot wijst sterk in de richting van groene kikkers. Larven van brulkikkers zijn eerder te verwachten in grote (vis)vijvers, grindgaten en dergelijke: denk aan stilstaand open water met waterlelies, eventueel groen door algenbloei en met vis.

Alle waarnemingen zijn van belang, maar eigenlijk zijn alleen waarnemingen met foto echt geloofwaardig.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: stefanhageman op oktober 05, 2010, 16:49:19 PM
Even om iets te melden. Mijn opa en oma hebben vele jaren Brulkikkers (5) in hun tuin gehad in Zoelen, Gelderland, deze hadden ze in hun vijver samen met een stuk of 5 Roodwangschildpadden en exotische vissen echter nadat ze 6 à 7 jaar geleden verhuist zijn naar een ander adres hadden ze de hele zooi in de sloot (die in verbinding staat met de rivier de Linge) gegooid. Bovendien zijn er in die periode dat ze Brulkikkers en Roodwangschildpadden hadden er minimaal 10 ontsnapt in dezelfde sloot in Zoelen. Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik daar weleens kikkervisjes van meer dan 10cm gevangen had, dan praat ik over 5 à 8 jaar geleden betekent dit dat ze zich in  de sloot hebben voortgeplant, of dat het gewoon overwinterende kikkervisjes van de Groene Kikker zijn geweest? Misschien is het nuttig dit hier gemeld te hebben en kunnen jullie hier iets mee.

Opa en oma kennen hun verantwoordelijkheden duidelijk niet. Hoe halen ze het in hun hoofd om a: die dieren te dumpen b: exoten in het wild los te laten. Weer een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet en hoe respectloos mensen kunnen omgaan met dieren. Ik zeg een levenslang verbod op het houden van dieren.

Kan niet wachten tot de animal cops er zijn, aagezien de reguliere politie hier waarschijnlijk weinig tot geen op onderneemt.


spinnenvrouw

Ik vermoed dat opa en oma in hun onwetendheid de dieren liefdevol hebben vrijgelaten.
Uitleggen hoe het zit, en wat de gevolgen zijn is beter dan meteen veroordelen.
Jacomijn Prinsen

Norman

Citaat van: spinnenvrouw op oktober 07, 2010, 08:05:41 AM
Ik vermoed dat opa en oma in hun onwetendheid de dieren liefdevol hebben vrijgelaten.
Uitleggen hoe het zit, en wat de gevolgen zijn is beter dan meteen veroordelen.

Jacomijn,

Goed dat jij administrator bent, ik ben veel te emotioneel voor een dergelijke taak.
Ik begrijp je punt, maar keur in het geval van het houden van dieren onwetendheid ten zeertste af.
Als je aan huisdieren wilt beginnen verplicht je jezelf om je vooraf goed te informeren.
Na 10 jaar in een dierenwinkel te hebben gewerkt weet ik helaas dat de praktijk anders is.

spinnenvrouw

Beste Norman,
ik ben het helemaal met je eens dat het houden van dieren verantwoordelijkheden met zich meebrengt, en dat exoten niet in de natuur gedumpt moeten worden. Dat geldt niet alleen voor dieren, maar ook voor planten.  Soms veroorzaakt dat dierenleed, zoals bij het bevrijden van nertsen, soms schaadt het de natuur (zoetwaterkreeften, aziatisch lieveheersbeestje, woekerende vijverplanten), soms de mens (de tijgermug brengt ziektes over) en soms de economie (de aanwezigheid van een plaagorganisme belemmert de export van landbouwproducten).

Bij de aanschaf van een dier zou men verplicht op cursus moeten. Bij kennissen heb ik gezien wat daar allemaal bij komt kijken. Die wilden een hond. Dat begon met bezoekjes aan de fokker om het nest te bekijken en de uitgekozen pup te knuffelen, en vervolgens diverse bezoeken aan de dierenarts, en een cursus gehoorzaamheidstrainig.
Had je in je dierenwinkel de gelegenheid om mensen op de consequenties te wijzen? Dat kleine dieren groot worden? Dat sommige vissen niet samen in één bak kunnen? Hoeveel tijd de verzorging kost?  En had je de ruimte om de verkoop te weigeren als je de indruk had dat het om een impulsaankoop ging waarbij de verzorging op termijn te kort zou gaan schieten? Had je folders en boekjes met tips over de verzorging? 
Ik vraag maar een eind weg, ik kom nooit in een dierenwinkel dus ik weet niet hoe het daar toe gaat.

Even terug naar opa en oma, die wij niet persoonlijk kennen. Je reactie was in mijn ogen wat ondoordacht. We weten niet wat het alternatief was voor het dumpen/vrijlaten van de dieren. Na de verhuizing onverzorgd achterlaten, als je weet dat het dagen zo niet weken duurt voor de nieuwe bewoners de zorg kunnen overnemen? Doodmaken? Hoe doe je dat in hemelsnaam? Dan kan het loslaten in de vrije natuur juist een daad van respect zijn.

Onbenul kan vervelende gevolgen hebben, dat moet bestreden worden met voorlichting. Ik wordt pas echt boos als er sprake is van kwade wil of bewuste roekeloosheid.
Jacomijn Prinsen