Dode palingen aan de waddenzeekust

Gestart door Marcel van kammen, augustus 30, 2010, 21:18:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Dag mensen,

ik kreeg net een mailtje van mijn vader die een verklaring zocht voor het volgende:

hij was vanmiddag bij Zwarte Haan (waddenkust bij Friesland) alwaar zo'n 8 dode palingen van zo'n 70 cm lagen. Ook lag er 1 die nog leefde, maar daar heb je het ook wel mee gezegd.
Is er iemand die een verklaring hiervoor heeft? Hoe kan het dat er zoveel dode exemplaren op 1 en dezelfde plek liggen?

Groeten Marcel

beetlestitch

deze zijn nu aan de trek bezig dus misschien door een gemaal gekomen? is maar een veronderstelling daar ik niet ter plaatse bekend ben want ik woon in zeeland. groeten toon.
Toon Keukelaar

hans parlevliet

mvg
Hans

Marcel van kammen

Zoals ik van mijn vader begreep hadden ze geen verwondingen, ze zagen er nog gewoon normaal uit....alleen dan dood!


hans parlevliet

Dat is opmerkelijk, paling is een sterke vis, het riekt er een beetje naar dat iemand hier de hand in heeft gehad..maar waarom?
mvg
Hans

Rikstar

afgelopen voorjaar had ik ook zoiets meegemaakt. toen 5 dode en 2 levende palingen van flinke grote in een straal 50 bij 50 meter, zo'n 10 meter vanaf de slootkant. waren verder ook nog onbeschadigd.
inderdaad apart en raar gezicht.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Michiel Poolman

Met Vriendelijke Groet: Michiel

Maaswitje

#7
Op Nieuwsbank.nl vond ik hierover het volgende persbericht:             

Bron: Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij 
01/09/2005
    Schade aan palingen in de Waal
In de afgelopen periode zijn bij de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij (OVB) weer meldingen binnengekomen van zogenaamde âknakalenâ, dode palingen die door midden zijn gehakt en palingen die zichtbaar schade hebben. Onderzoek in de Waal bij Deest wijst uit dat het waarschijnlijk om schade door waterkrachtcentrales gaat. Eerdere ideeën dat het door scheepsschroeven kwam (in 2003) gaan dit jaar niet op. Toen was de waterstand bij Lobith 7.80m bij Lobith, nu 9.95m.   

Het hele artikel is hier te lezen:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/09/02/R099.htm

Na vijf jaar is dit probleem dus nog steeds niet opgelost....

Met vriendelijke groet,

André den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

lukkie

Mischien zijn door de overvloedige regenval van de laatste tijd meer gemalen in werking gezet dan normaal.
En dat je daardoor ook veel palingen vind. ???
Groeten, Luuk

hans parlevliet

Mareh die palingen aan de waddenkust waren onbeschadigd....
Dat nu veel palingen (schieralen) gevonden worden heeft meer te maken met hun trek naar de geboortegronden.
Het is inderdaad een schande dat waterkrachtcentrales geen voorzieningen hebben voor migrerende vissen, klaarblijkelijk is de natuur onder water van een te laag aaibaarheidsgehalte, terwijl notabene die centrales als "groen" worden gezien.
mvg
Hans

Marcel van kammen

Sorry dat ik niet eerder reageerde.

Allemaal bedankt voor de reacties, het zal in dit geval wel een onopgelost mysterie blijven aangezien ze geen zichtbare schade hadden. Nou is mijn vader geen vissenexpert,dus het zou zo kunnen zijn dat ze wel een gebroken iets hadden maar dat hem dat niet is opgevallen. Er zit wel een gemaaltje daar vlakbij namelijk..