Stekelige Hanenpoot?

Gestart door Jeroen Bekker, oktober 02, 2010, 00:43:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Ik kom met de Heukels flora uit op Stekelige Hanenpoot. Het exemplaar lijkt geen tongetje te hebben (tenzij verdroogd en onherkenbaar naar 3 dagen geleden geplukt te zijn) enkel een gele verkleuring. Zijn jullie het eens met mijn determinatie?

Margreet Kwh

#1
Hallo Jeroen,

het lijkt mij gewoon Echinochloa crus-galli, Europese hanenpoot. E. edulis  is het in elk geval niet, lijkt mij. Reden: de aartjes staan bij E. edulis meer regelmatig in rijen boven elkaar.
Maar ik weet niet of E. muricata en E. edulis hetzelfde is? (ik gebruik het grassenboek van Landwehr, Atlas van de Ned. grassen)
Conclusie: wacht op de echte kenners.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter Stolwijk

Op basis van de foto is niet te zeggen of het om Europese hanenpoot (Echinochloa crus-galli) gaat of om Stekelige hanenpoot (Echinochloa muricata). Een betrouwbare determinatie kan alleen door een aartje met een sterke loep te bekijken. Zie Flora.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Citaat van: fwtfloron op oktober 02, 2010, 15:11:11 PM
Op basis van de foto is niet te zeggen of het om Europese hanenpoot (Echinochloa crus-galli) gaat of om Stekelige hanenpoot (Echinochloa muricata). Een betrouwbare determinatie kan alleen door een aartje met een sterke loep te bekijken. Zie Flora.
Dit is natuurlijk de meest verstandige reactie, maar toch lijkt mij dit naar alle waarschijnlijkheid E. muricata. Deze heeft meest een compacte bloeiwijze en donkere dikkige 'stekels'. De close-up laat zelfs wel wat van de verdikking van die stekels aan hun basis zien. De afwezigheid van de lange naalden (bij E. crus-galli héél vaak wel aanwezig) geeft ook enige indicatie.  E. muricata is in mijn omgeving (prov. Antwerpen en Limburg) op korte tijd een gewone verschijning geworden, vooral op wat vochtige omgewerkte terreinen.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente