Rode zeegroene ganzenvoet

Gestart door Ron Poot, september 01, 2006, 19:51:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ron Poot

Met de Heukels kom ik op Zeegroene ganzenvoet. De kleur is echter wel erg rood. Komt dat meer voor bij deze soort of sla ik de plank mis? De standplaats was tussen de stenen op een viaduct, zandgrond.  
Groet, Ron

Ron Poot

Groet, Ron

Ron Poot

Groet, Ron

Ron Poot

Groet, Ron

Corryabbink

#4
Dag Ron,

Hoe zit het met de zaden kloppen die ook?

Ik vind het exemplaar zo op het oog extreem groot en rood. Zo heb ik nog nooit een Ch.glaucum gezien. Hoe hoog is dat exemplaar? Het kan ook nog een vorm van armoede zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

De zaden zijn breder dan hoog, je kunt ze op de foto zien liggen.
De vorm van het blad en de melige beharing onderop het blad en de verder kale bloeiwijze waren de doorslaggevende kenmerken.
De plant was ongeveer 40 cm hoog.
Groet, Ron

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

#7
De hoogte valt binnen de marges en zo op het oog lijken de de zaden ook te kloppen wat structuur betreft.

Ik denk dat het toch een afwijking is door de plek waar deze staat en de weersomstandigheden van de afgelopen periodes maar zeker weet ik dat ook niet.

Bedenk wel dat in de Amarantenfamilie roodverkleuring veel vaker voorkomt, alleen heeft deze het extreem. Je zou nog kunnen overwegen de plant of een deel ervan op te sturen maar ik denk toch dat het gewoon een Zeegroene ganzenvoet is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#8
Sorry Pieter we waren tegelijkertijd aan het beantwoorden alleen deed ik er iets langer over ;)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Bedankt Corry en Pieter, ik heb hem ingevoerd.
Groet, Ron