Hoofdmenu

Veldkers?

Gestart door Dirk van der Est, september 01, 2006, 11:02:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dirk van der Est

Ik kom er niet uit of het een Veldkruidkers, of een Rozetkruidkers is, helaas heb ik niet naar rozetbladeren gekeken.

Dirk van der Est

Foto 2

Dirk van der Est

Ik bedoel dus welke kruidkers het is, niet welke veldkers lol  

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

bhendrikx

Dit is toch rozetkruidkers ? Gladde vrucht met "steeltje" duidelijk zichtbaar. Veldkruidkers heeft toch andere vruchtjes?
Groeten Bart

Windekind

ik was te snel en nonchalant.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Dirk van der Est

Het verschil tussen beide soorten zit hem dus in het steeltje van de snavel?

Alvast bedankt,
Dirk van der Est

Windekind

Het verschil zit hem o.a. in het feit dat de stijl aan de vrucht bij rozetkruidkers duidelijk boven de vrucht uitsteekt. Bij veldkruidkers is dat niet het geval.
(Alhoewel het boek Crucifers of great brittain and ireland hier duidelijk "usual"vermeld. En bij de lengt5e van de stijl bvan de rozetkruidkers: "variable".



Verder staan de vruchtjes (niet de vruchtsteeltjes) rechterop bij de rozetkruidkers.


Rozetkruidkers heeft een rozet tijdens de bloei, dat bij veldkruidkers meestal is verdwenen tijdens en na de bloei.

Rozetkruidkers heeft opstijgende stengels, die van veldkruidkers staan recht op.

Wat me doet twijfelen en eerst aan veldkruidkers deed denken is dat de rozetkruidkers meestal veel dichter bebladerd is.


Je kunt ook nog kijken naar de beharing van de vrucht, maar ik kan dat niet goed zien op de foto (terwijl de foto's erg goed zijn)

En bloemkenmerken ontbreken natuurlijk helemaal.

Er vanuit gaande dat dit ook uit schotland komt kan ik je nog melden m.b.t. voorkomen: most common in S.W. Scotland and N.E. Scotland

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Second opinion please.

EP
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Volgens de flora kom ik op Rozetkruidkers. De kenmerken die Elmar opsomde kloppen. Ik ga ook voor Rozetkruidkers. (Lepidium heterophyllum).

De Veldkruidkersen die ik gezien heb hadden allemaal de in de flora afgebeelde vruchten d.w.z. dat de snavel nauwelijks buiten de vleugels uitstak.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dirk van der Est

Het komt ook inderdaad uit Schotland, maar blijkbaar lijken deze beide soorten erg op elkaar. de lengte van de steel die buiten de vrucht uitsteekt en de rozet bladeren zijn dus medebepalend..... ?? bedankt alvast,

Groetjes,
Dirk