Paddenstoelenexcursie 2010

Gestart door xenion, september 16, 2010, 18:44:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Beste deelnemers:
Heb de uitslag van de paddo's die ik bij Kees Roobeek had gebracht.
de Hazenoortjes in het begin in het sparrenbos is het echt hazenoor!
een andere was inderdaad donker hazenoor.
verder de bruine bosbekerzwam.
en de melkzwam aan het einde in slootkant klopte  :micro:  voor de viltige maggizwam.
hij bracht de stekelzwam ook op de avondroodstekelzwam, dus dat zat goed!
zal eerdaags het zwikkie invoeren.
Groetjes Luc

Gulistan

Hoi Luc! Wat heeft Cees van de grote Peziza gemaakt? Die heb ik vandaag beken, voor mij duidelijk P.varia. Waar stond die Donkere Bosbekerzwam dan? Heb ik niet gezien, heb je een foto?
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

ik had het bij een andere topic ook al vermeld maar ..... Nog 2 determinaties... de gevonden witte knoopjes zijn de Cudoniella acicularis, en de rode Hygrocybe  die als laatste gevonden werd is de H. miniata var miniata.
[/size]
[/size]Peter
Groet Peter

lucknijnsberg

Christiane,
het was een lichtbruinige bekerzwam die ik heb meegenomen.
Volgens mij zat jij toen naast me.
ik heb verder geen grotere meegenomen.
Dus waarschijnlijk heb jij iets anders onderzocht.
zal vanavond (thuis) nog wel de foto bijvoegen.
Peter, verrasend dat het toch het gewoon vuurzwammetje betrof!
Groetjes luc

lucknijnsberg

Hier de plaatjes van de bruine bosbekerzwam en het echt hazenoor.
Groetjes Luc


xenion

#66
Ik wou eigenlijk mijn hele lijst in 1 keer doorgeven zodat hij nog leuker lijkt, maar die 'Bloemkoolzwam' gaat voorlopig roet in het eten gooien ben ik bang, dus ik zal hem nu maar vast plaatsen.
Op volgorde van zeldzaamheid ;) (alles met de mic. tenzij anders vemeld)
 - Gazonvlekplaat (Panaeolus foenisecii)
 - Suikermycena (Mycena adscendens)
 - Stinkmycena (Mycena leptocephala), die donkere, naar chloor ruikende toen we het eerste stukje beukenlaan in gingen net na de parkeerplaats
 - Bleke elzenzompzwam (Alnicola escharoides)
 - Graskleefsteelmycena (Mycena epipterygia), dat mooie groepje wat op hout stond en door velen is gefotografeerd
 - Vlokkige vezelkop (Inocybe flocculosa)
 - Geelbruin plooirokje (Coprinus leiocephalus)
 - Dennenkleefsteelmycena (Mycena epipterygioides)
 - Kleine viltinktzwam (Coprinus xanthothrix)
 - Dunne weerschijnzwam (Inonotus cuticularis), die grote exemplaren
 - Zeepzwam (Tricholoma saponaceum), die misvormde en oranjevlekkende dingen (zonder mic.)
 - Oranjebruine parasolzwam (Lepiota boudieri)
 - Bleke parasolzwam (Lepiota subalba)
 - Beukenweerschijnzwam (Inonotus nodulosus), die korstvormige hoog in een beuk
 - Glinsterende champignonparasol (Leucoagaricus georginae), die kleine witte, 'bloedende' in één van de laatste naaldbosjes.
 - Ranzige mycena (Mycena olida), die witte onderaan de beukenstam vlakbij 'Bloemkoolzwam'
 - Taaie rouwridderzwam (Lyophyllum deliberatum), die blauw verkleurende in de leuke beukenlaan
 - Ramaria spinulosa, 2e (of 3e) mij bekende groeiplaats (en ik hem vorig jaar pas nieuw voor Nederland gevonden), alle lichte (wat grillig gevormde) exemplaren zijn deze soort

Blijven de grote gele Gordijnzwam (Phlegmacium) en de 'Bloemkoolzwam' van het beukenlaantje nog over, die 1e heb ik aan Nico voorgelegd en heb goede hoop dat er uit te komen is. Die 'Bloemkoolzwam' ga ik naar Duitsland opsturen, de sporen zijn namelijk te klein voor Bloemkoolzwam, kan nog wel eens spannend worden... (zal nog wel weken duren voor ik de uitslag heb)

Of het Bloedhuidje ook echt die soort is durf ik niet te zeggen, de rode kleur was alleen de verkleuring van het hout, geen vruchtlichaam te vinden.
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Martin,
goed nieuws!
bedankt voor al je nakijkwerk :duim:
Groetjes Luc

xenion

Zeker goed nieuws, ik ben blij met die R. spinulosa! (en de rest ook trouwens, zitten erg leuke soorten tussen)
Voor ik het vergeet, zo mooi zag de 'Bloemkoolzwam' er in verse toestand uit: http://waarneming.nl/waarneming/view/50190638 en ook dank aan Pieter natuurlijk dat we in dat laantje terecht kwam :)
Groeten,
Martin

Ismael

Zo dat ziet er allemaal leuk uit! :duim: Iedereen heeft goed zijn best gedaan :D Bijgaand de textfile van de tot nu toe bekende waarnemingen. Als er aanvullingen of fouten zijn dan hoor ik het graag
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Reuze bedankt voor al het nakijkwerk! :) Ben nog benieuwd na de uitslag van de Ridder en de Koraal, het blijft spannend!
Groeten van Christiane

xenion

200 soorten tot nu toe dus? Ik dacht dat de teller in het veld al hoger stond? (niet dat ik klaag hoor! ;))
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: Gulistan op oktober 07, 2010, 21:35:27 PM
Reuze bedankt voor al het nakijkwerk! :) Ben nog benieuwd na de uitslag van de Ridder en de Koraal, het blijft spannend!
Gordijn en Koraal bedoel je?
Groeten,
Martin

xenion

Het heeft even geduurd, maar ik heb antwoord uit Duitsland over de Koraalzwam. Ik had zelf eerst wat anders in gedachten, maar het blijkt toch Bloemkoolzwam (Ramaria botrytis) te zijn met sporen die iets kleiner dan gemiddeld zijn.
Die Cortinarius was trouwens niet meer met zekerheid te benoemen.
Groeten,
Martin