Onbekende zwam.

Gestart door Henk1949, augustus 30, 2006, 18:30:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Hallo allemaal,
Vanmiddag een paddenstoel tegengekomen die ik niet op naam krijg.
Afmetingen 5 x 5 cm.
Groeiend op een niet meer te herkennen, boomsoort, dikke tak die op de grond lag.
Vruchtlichaam dun, taai en geen specifieke geur.
Is er iemand die hiermee voldoende informatie heeft voor de soortnaam.

Henk1949

Onderkant

a.houter

Dit is een duidelijke: kijk eens naar die steelvoet: begint al aardig zwart te worden, nog even en het lijkt alsof hij in de pek gedoopt is. Brand er al een lichtje?

Peksteel, Polyporus badius.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Henk1949

Dank je.
In mijn boek (Roger Phillips) staat de steel niet op de afbeelding.
De poriën die hij moet hebben 4-7 per mm, waren voor mij ook moeilijk te zien.

a.houter

Dat laatste is ook een kenmerk die voor Peksteel pleit; de poriën zijn nauwelijks waarneembaar met het blote oog.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci