Een Amaniet?

Gestart door derop, augustus 25, 2006, 13:50:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

De foto'is niet van de beste kwaliteit maar ik probeer het toch even,....een Amanietensoort?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

knabenkraut

Dag Margot,

Heb je ook een foto van de onderkant?
Had hij plaatjes of buisjes?
Zelf zit ik meer te denken aan een houtzwam.
groetjes,
Dini

fungi_nl

Dit is een franjeporiezwam.

Als je deze uit de grond zou halen, zit er een sclerotium aan.
Een soort van zwarte wortel met een knolletje aan het einde. (tot wel 30 cm diep gaan ze)

derop

Hoi Dini,

De paddestoel heeft plaatjes.

Hallo Fungi,

Er staat er maar een dus ik wil deze liever niet uit de grond trekken. Kun je mij ook zeggen of deze soort bij speciale planten en/of bomen soorten hoort te staan?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Dat weet ik niet uit mijn hoofd welke bomen er bij zouden kunnen horen.
Heb je een foto van de plaatjes?
Het lijkt mij een fungi die juist buisjes hoort te hebben.
Of ik moet me sterk vergissen.

fungi_nl

#5
Ik zie nu plaatjesachtige dingen aan de rand van de hoed.
Dus de franjeporiezwam valt af.
Even verder denken dan.

derop

Nee ik heb helaas geen foto van de plaatjes,...mijn cameraatje is daar niet goed genoeg voor. :wub:  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Kwestie van een spiegeltje op de grond leggen en opnieuw een foto nemen ;)

Ik zit zelfs te denken aan een oud exemplaar van de Lentinus lepideus --> schubbige taaiplaat, maar die groeit meestal zijwaarts. Wel goed te herkennen aan zijn gezaagde lamellen.

derop

Het regent hier nu pijpestelen,...zodra het droog is ga ik op pad met mijn spiegeltje  ^_^  Dan kom ik er op terug. Er staat nog een soort in de buurt die doe ik dan meteen ook even. Tot later.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Ik zal alter nog even kijken of ik wat wijzer kan worden met literatuur erbij.

fungi_nl

#10
CiteerIk zie nu plaatjesachtige dingen aan de rand van de hoed.
Dus de franjeporiezwam valt af.
Even verder denken dan.

En toch hou ik mijn antwoord van de franjeporiezwam even aan totdat ik de plaatjes op de foto heb gezien. In het ergste geval zelf een zadelzwam die op een wortels staat die in de grond zit. Het hoedoppervlak en de kleur van de fungi is erg typerend voor deze soort. De vorm doet me nog even twijfelen. Als je de foto's hebt gemaakt, ben ik heel benieuwd.


a.houter

Lentinus tigrinus is ook nog een optie, maar ik ben er ook praktisch van overtuigd dat er geen plaatjes onder kunnen zitten.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

CiteerLentinus tigrinus

Kan ook, maar die ken ik niet van oudere exemplaren.
Ik vind de kleur typisch, vandaar mijn keuze.

We wachten nog even af.

kvb

Ik wil deze draad niet kapen maar ik heb twee jaar geleden in een stadsparkje annex arboretum ook zo een ding gevonden. Heb er nooit een naam aan proberen te geven. Was toen ook alleen maar in de foto geinterresseerd. Op mijn foto kan je duidelijk plaatjes zien. Misschien helpt dit.


Kik

a.houter

Ja, maar dit is absoluut niet dezelfde soort! Op de eerste foto heeft de hoed duidelijke schubben, op de laatste foto is de hoedhuid kaal;... verdroogd en gebarsten, maar zeker geen schubben zoals bij de eerste soort.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

haha, ik vind dit op oude krulzomen lijken.  ;)  

kvb

Daar heb ik ook aan gedacht. Er staan echter geen normale krulzomen op die plek de laatste twee jaar. Het parkje is op 300 meter lopen. Het platte ding heb ik ook nooit meer gezien. Een ding begin ik langzaam maar zeker te snappen. Een bloemetje van een plant is en blijft het bloemetje van een plant. Het vruchtlichaam van een schimmel veranderd zo veel door de tijd heen dat je minimaal 30 beelden in je hersenen moet opslaan om steeds weer uit te komen op de juiste soort. Ik had hier eerder aan moeten beginnen.

Kik



a.houter

...het is nooit te laat, want zo ontdek je toch steeds weer nieuwe dingen. En zo blijf je dan toch leuk bezig?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

kvb

Daarom ben ik hier en het interresseerd me mateloos.

derop

Nou de hoosbui van de week heeft de paddestoel helaas 'verprutst' Maar ik kon nog wel deze foto maken. Je kunt wel zien dat het dus plaatjes zijn.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

derop

We gaan hier niet uitkomen he?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci