Hoofdmenu

Ruige leeuwentand?

Gestart door Lonnie Bregman, augustus 23, 2010, 19:24:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hallo allemaal,

vandaag gevonden in Uitgeest, Noord-Holland. Is dit Ruige leeuwentand?
Groeten, Lonnie Bregman

G.J. Smit

hoi lonnie,

je hebt nog al een moeilijke vondst op de forum gezet denk ik.

ik ben geen heel erg goede planten kenner.

maar ik vind het wel op vallend dat de behaaring van de omwindselbladen door gaat op de stengel. net als bij ruige leeuwentand. :huh:

volgens de nederlandse oecologische flora kan je de kleine en ruige leeuwentand alleen met zekerheid van elkaar onderscheiden door de pappus te bekijken ( het boek zegt ook dat het tijdens be bloei aan de pappus te zien is. door het hoofdje van de plant te breken en naar de pappus te kijken. maar ik zou dat niet kunnen onderscheiden.)

ik hoop dat je het antwoord te weten komt.
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

Margreet Kwh

Hallo Lonnie,

Met mijn Heukels' Flora van Nederland, 23e editie, komen er twee in aanmerking, Kleine en Ruige leeuwentand.
Het verschil zit in kleine dingen, die aan de hand van je foto niet zo makkelijk vast te stellen zijn:
-a. de pappus, dat is een kroontje van schubben of haren bovenop het nootje, dat is het vruchtje op de bloembodem.
-b. de lengte van de omwindselbladeren 
-c. de beharing op de omwindselbladeren en op het bovenste deel van de stengel

ad a.Bij de Kleine leeuwentand zijn er twee vormen waarin de pappus zich vertoont. De randstandige bloemen, dat zijn de bloemen aan de rand van het hoofdje, hebben een pappus van korte schubben. De andere bloemen hebben een twee-rijige pappus van haren waarvan de binnenste geveerd en de buitenste fijn getand zijn; randstandige nootjes zijn gekromd en ongesnaveld; de overige vrij recht en met een tot ca. 1 mm lange snavel.
Gesnaveld wil zeggen met een slank uitgroeisel aan de top van het nootje.

Bij de Ruige leeuwentand zijn alle bloemen voorzien van een pappus van 2 rijen haren, de binnenste geveerd, de buitenste fijn getand. De nootjes zijn recht, alle gesnaveld, de snavel is 2-4 mm lang.

ad b. De lengte van de omwindselbladeren is 7-11 mm bij de Kleine- en 9-15 mm bij de Ruige leeuwentand.

ad c. De omwindselbladen en het bovenste deel van de stengel zijn kaal tot weinig behaard bij de Kleine leeuwentand. Bij de Ruige leeuwentand zijn omwindselbladen en stengel meestal opvallend behaard.

Op jouw foto's zijn haren zichtbaar op de omwindselbladen en op de stengel. Nu is het de vraag of die beharing talrijk genoeg is om tot Ruige te besluiten. Ik heb zelf idee dat het niet genoeg is, maar ben niet zeker. Dat laat ik daarom aan de echte kenner over.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Nietspitten

Citaat van: MarKoHu op augustus 23, 2010, 21:17:58 PM
Hallo Lonnie,

Met mijn Heukels' Flora van Nederland, 23e editie, komen er twee in aanmerking, Kleine en Ruige leeuwentand.
Het verschil zit in kleine dingen, die aan de hand van je foto niet zo makkelijk vast te stellen zijn:
-a. de pappus, dat is een kroontje van schubben of haren bovenop het nootje, dat is het vruchtje op de bloembodem.
-b. de lengte van de omwindselbladeren 
-c. de beharing op de omwindselbladeren en op het bovenste deel van de stengel

ad a.Bij de Kleine leeuwentand zijn er twee vormen waarin de pappus zich vertoont. De randstandige bloemen, dat zijn de bloemen aan de rand van het hoofdje, hebben een pappus van korte schubben. De andere bloemen hebben een twee-rijige pappus van haren waarvan de binnenste geveerd en de buitenste fijn getand zijn; randstandige nootjes zijn gekromd en ongesnaveld; de overige vrij recht en met een tot ca. 1 mm lange snavel.
Gesnaveld wil zeggen met een slank uitgroeisel aan de top van het nootje.

Bij de Ruige leeuwentand zijn alle bloemen voorzien van een pappus van 2 rijen haren, de binnenste geveerd, de buitenste fijn getand. De nootjes zijn recht, alle gesnaveld, de snavel is 2-4 mm lang.

ad b. De lengte van de omwindselbladeren is 7-11 mm bij de Kleine- en 9-15 mm bij de Ruige leeuwentand.

ad c. De omwindselbladen en het bovenste deel van de stengel zijn kaal tot weinig behaard bij de Kleine leeuwentand. Bij de Ruige leeuwentand zijn omwindselbladen en stengel meestal opvallend behaard.

Op jouw foto's zijn haren zichtbaar op de omwindselbladen en op de stengel. Nu is het de vraag of die beharing talrijk genoeg is om tot Ruige te besluiten. Ik heb zelf idee dat het niet genoeg is, maar ben niet zeker. Dat laat ik daarom aan de echte kenner over.

Margreet.

kan het niet helemaal goed zien , maar de haren op de bladen vertonen volgens mij gaffel haren.
Zou duiden op L. saxatilis
groeten, Gerrit

rapunzel

Citaat van: lonnie20 op augustus 23, 2010, 19:24:01 PM
Hallo allemaal,

vandaag gevonden in Uitgeest, Noord-Holland. Is dit Ruige leeuwentand?

De Heukels Flora zegt nog iets extra
Leontodon saxatilis (Kleine Leeuwentand) omwindselbladen 7 - 11 mm lang
Leontodon hispidus (Ruige leeuwentand) omwindselbladen  (9) 11-15 mm lang, dwz bijna altijd tussen de 11 en 15 mm
Dat kun je nog eens gaan controleren.

Verder staat er nog in de Flora van Oostenrijk:
ïnnere Hullblatter mit schwarzlichen Hautrand

Dat zie ik hier ook.
Ik ben van mening dat hier om Kleine leeuwentand gaat.

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

@ Gerrit

Ook L. hispidus kan gegaffelde haren hebben.

Koos
Koos Ballintijn

Lonnie Bregman

Wat zíjn de omwindselbladen? Is wel zo handig om te weten als ik terug ga. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Margreet Kwh

Leeuwentand is net als paardenbloem een composiet, dat wil zeggen het is een hele bos bloemen in een bloemhoofdje.
Waar bij een "gewone" bloem de kelk zit, zit bij een composiet het omwindsel. De omwindselblaadjes zijn de groene spitse blaadjes die om de gele lintbloemen zitten.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

Dus dat wat je ziet op foto 2? En gaat het dan om het "verticale" of het "horizontale" deel, of beide?
Groeten, Lonnie Bregman

Margreet Kwh

Zie tekening, sorry, beetje snel en slordig.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

OK, duidelijk Margreet! Bedankt voor alle reacties, ik ga morgen terug.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Heb er één opgemeten, hij was net geen 9 mm. Kleine leeuwentand dus. Bedankt Gert-Jan, Margreet, Gerrit en Koos.
Groeten, Lonnie Bregman