Vleermuizen in mijn tuin.

Gestart door jonas D, september 17, 2010, 19:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

s'Avonds zie ik vaak 2 vleermuizen rondvliegen.
Ik zou graag weten welke vleermuissoorten algemeen zijn in tuinen.
Zo kan ik misschien ook de vleermuizen determineren.

Alvast Bedankt
Groeten,
Jonas

Jan vH

Dwergvleermuis is volgens mij wel een behoorlijk algemene soort in stedelijk gebied/tuinen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Het meest waarschijnlijk is wellicht Gewone dwergvleermuis, maar alleen op grond van het in een tuin rondvliegen zal je geen vleermuizen op naam kunnen brengen. Dan zal je toch een batdetector moeten gebruiken en de geluiden moeten kennen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

jonas D

Of tewel voor ik ze in als Dwergvleermuis spec.
Groeten,
Jonas

HPM

Nee, want je hebt helemaal niets om ze als dwergvleermuis te identificeren.
Voor hetzelfde geld zijn het grootoren of zo.

Ik zie regelmatig zoogdieren op straat lopen. Dat de meeste zoogdieren op straat honden zijn
wil niet zeggen dat  wat ik zie honden zijn, want er lopen bijvoorbeeld ook katten, paarden
en muizen op straat .

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

jonas D

Dan voer ik ze beter in als vleermuis spec.
Groeten,
Jonas

rombout

CiteerVoor hetzelfde geld zijn het grootoren of zo.
Het feit dat je ze makkelijk kon zien pleit voor een soort die vroeg uitvliegt, als het nog redelijk licht is. Dan komen er eigenlijk maar drie soorten in aanmerking, de gewone dwergvleermuis, de ruige dwergvleermuis en de rosse vleermuis. De rosse is een grote soort en een snelle vlieger, die je niet vaak in de stad tegenkomt (tenzij je in Haarlem woont) en nooit laag boven stadstuinen vliegt. De gewone dwergvleermuis is doorgaans het meest algemeen, behalve in augustus, september en oktober, als de ruige dwergvleermuis op de trek tamelijk massaal in Nederland voorkomt, met de nadruk op de kustprovincies, maar eigenlijk overal wel.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/