Hoofdmenu

5 planten

Gestart door Piet Schuttelaar, augustus 05, 2010, 11:06:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ik was in de Hortus Botanicus in Leiden.
Nu heb ik per ongeluk mijn memorecorder gewist en kan deze vijf planten niet traceren.
5 en 6 zijn dezelfde ( centaurea? )
Kan de 9803 iets met de cacaoplant te maken hebben?
Wie helpt me aan de juiste naam?
thx. Piet

HPM

De eerste is Brandende liefde en de laatste Korenbloem. De rest weet ik niet zo gauw.

Verder kan ik je een goed notitieboekje aanbevelen. Dat kan je alleen maar verliezen of in het water of de open haard laten vallen. Ik zou je zelfs een bepaald merk kunnen aanbevelen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

petermeer

DSC_9814.jpg lijkt op Paarse morgenster.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Nietspitten

Citaat van: petermeer op augustus 05, 2010, 11:19:43 AM
DSC_9814.jpg lijkt op Paarse morgenster.
Lijkt er op , maar is het niet. De omwindselbladen van Paarse morgenster zijn langer dan de lintbloemen, de omwindselbladen zijn bij deze foto niet te zien en dus korter dan de lintbloemen.
groeten, Gerrit

Piet Schuttelaar

Hallo Herman, voor je tip houd ik me aanbevolen. thx, Piet

De eerste is Brandende liefde en de laatste Korenbloem. De rest weet ik niet zo gauw.

Verder kan ik je een goed notitieboekje aanbevelen. Dat kan je alleen maar verliezen of in het water of de open haard laten vallen. Ik zou je zelfs een bepaald merk kunnen aanbevelen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Piet Schuttelaar

Ik heb er inmiddels een achterhaald.
De 9800 zijn de bloemen van een Phaleria capitata Jack (familie der Thymelaeaceae), oorsprong van de plant: Sumatra, Indonesië

HPM

Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op augustus 05, 2010, 11:45:54 AM
Hallo Herman, voor je tip houd ik me aanbevolen. thx, Piet

Je wil mijn aanbevolen merk weten? Moleskine. Ze hebben een naam en zijn mogelijk daardoor wat aan de prijs, maar ze zijn het waard. Ik gebruik de kleine dunne uitvoering, die je per paar koopt. Op die manier raak ik niet zo heel veel kwijt bij verliezen en bovendien zitten die nauwelijks in de weg in je zak. Slappe maar degelijke kaft en zeer goed gebonden (ingenaaid en gelijmd) en 22 lijnen per pagina. Je kan ze zonder problemen dubbelvouwen en passen dan perfect in de hand. Ik heb al heel wat typen boekjes volgeschreven maar deze vind ik echt ideaal.
(Zou ik na deze lofzang voor de rest van mijn leven gratis notitieboekjes krijgen?)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Piet Schuttelaar

Nou je hebt me zeker overgehaald! Samen met dit antwoord opsturen en je wordt de eerste tijd gratis voorzien door Moleskine. Thx again! groet, Piet

Maico Weites

Citaat van: HPM op augustus 05, 2010, 11:14:25 AM
De eerste is Brandende liefde en de laatste Korenbloem. De rest weet ik niet zo gauw.

Verder kan ik je een goed notitieboekje aanbevelen. Dat kan je alleen maar verliezen of in het water of de open haard laten vallen. Ik zou je zelfs een bepaald merk kunnen aanbevelen.

--
Groeten, Herman van der Meer


De laatste lijkt me geen korenbloem.
Ik kan niet zo 1,2,3 vinden welke het wel is maar ik ken hem wel uit Frankrijk.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Hannie Luijten

#9
 
9814 laat mij aan Cichorei denken maar dat is het denk ik toch niet.  Ik denk dat de twee laatste foto's van dezelfde plant zijn?
Groet, Hannie

han.endt

#10
De blauwe is Catananche caerulea. Die daar boven ken ik ook, maar het wil me even niet te binnen schieten......