Hoofdmenu

Imitaties

Gestart door huysse, februari 28, 2006, 17:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Het viel me laatst weer eens op dat spreeuwen veel andere vogels kunnen imiteren. En ook andere geluiden doen ze na.
Ze hebben hier een heel repertoire:

buizerd
wielewaal
merel (alarm en zang)
wulp
kauw
zanglijster
hinneken van een paard

Wie heeft er nog meer voorbeelden? Of van andere vogels?
Hier zat altijd een merel die een pauw na kon doen maar vorig jaar heb ik hem helaas niet meer gehoord.

Groet,
Marijke

matthijsbroere

Spreeuwen kunnen soms inderdaad de meest bizarre geluiden imiteren. Zanglijsters kunnen er ook wat van. En Gaaien doen wel eens het geluid van Buizerds na.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

Bij ons doen de spreeuwen ook sijsjes en groenlingen na.

Vandaag toevallig ook de Gaai met zijn buizerdroep gehoord
Thijs Fijen

Christian

Leukste geluiden van ''onze'' Spreeuwen zijn wel Wielewaal en Roodmus.
Een tijdje geleden hoorde ik ook een ''Kekkerende'' Gaai in een bos waar al sinds jaar en dag een Havik broed, geluid is hier te beluisteren.
Christian Brinkman

Thijs Fijen

Dan heeft die Spreeuw bij jullie een vogel meer gezien dan ik :D Kijk er naar uit naar de eerste ontmoeting met een roodmus.

Thijs
Thijs Fijen

Gerrit Kteu

Ik hoor spreeuwen ook vaak huiszwaluw en boerenzwaluw nadoen.

Wouter

Bosrietzangers en rietzangers kunnen er ook wat van. Ik heb wel eens een rietzanger gehoord die een gele kwikstaart en een groenpootruiter nabootste.
Wouter

Thijs Fijen

Oh ja, ook een hele leuke. Een Spreeuw die een Witgat en Gaai nadeed, en een rietzanger die Matkoppen nadeed. Erg leuk..

Thijs
Thijs Fijen

DaanKuiper

Ik ben ook verschillende keren (bijna) voor de gek gehouden:
Op zoek naar de zwarte specht die toch een zanglijster bleek te zijn.
Ook een gaai die een havik nadeed
Een spreeuw die een tjiftjaf imiteerde.
Aan de zanglijster kun je trouwens vaak horen in welke omgeving zijn territorium ligt aan de hand van zijn imitaties (b.v. scholekster en grutto in de buurt van weilanden)

De meest eigenaardige waarneming was echter die van een vink die een nachtegaal imiteerde. Van vele vogels is bekend dat ze anderen nabootsen, maar van de vink had en heb ik dat ook nu nog eigenlijk nooit (van anderen) gehoord.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

huysse

CiteerAan de zanglijster kun je trouwens vaak horen in welke omgeving zijn territorium ligt aan de hand van zijn imitaties (b.v. scholekster en grutto in de buurt van weilanden)

Worden er ook wel eens imitaties gehoord waarbij je je afvraagt hoe de imitator de geluiden kan kennen?

Groet,
Marijke

DaanKuiper

CiteerWorden er ook wel eens imitaties gehoord waarbij je je afvraagt hoe de imitator de geluiden kan kennen?
De imitaties worden niet alleen ter plekke geleerd, zoals zanglijster die een mobieltje nadoet. Vaak wordt tijdens de trek of het winterverblijf ook inspiratie opgedaan. Een bekend voorbeeld daarvan  is de bosrietzanger, die eenmaal terug in Nederland geluiden kan laten horen van vogels die hier niet eens voorkomen!

Van de vink die de nachtegaal nadeed heb ik me in eerste instantie inderdaad afgevraagd hoe hij dat geleerd kon hebben. Zijn territorium lag namelijk in een stuifzand gebied. In de wijde omgeving geen nachtegaal te bekennen!
Mijn konklusie was dat hij dat blijkbaar ook tijdens de trek of op het winterverblijf heeft geleerd.
 
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

huysse


han.endt

Ik hoorde eens op het Spaarbekken bij Andijk een Grauwe Gors zingen. Dat zou wel een heel bijzondere waarneming voor die plek zijn geweest. Toen ik de 'dader' had opgespoord bleek het echter een Paapje te zijn! Er zaten verder helemaal geen paapje-achtige motieven in de zang, alleen het liedje van de Grauwe Gors...........

Els

Jaren geleden kwam ik eens een kauwtje tegen die blafte als een hond. Het kauwtje liep gewoon op de grond tussen de mensen door, dus zal wel met de hand groot gebracht zijn. Het was anders wel een heel apart gezicht. Je verwacht een hond te zien, maar dan zit daar een kauwtje.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Imperator

twee jaar geleden had ik in mijn tuin een merel die steeds "grutto, grutto" tussen zijn liedje door riep.

Ik woon aan de rand van de stad in een landelijke omgeving.

Helaas zijn er hier nu nog geen grutto's (wel aan de andere kant van de stad)
vriendelijke groet,

Trees