4 micro's van Arnhem Noord

Gestart door derks, juli 04, 2010, 21:39:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

derks

hulp gevraagd bij deze 4 rakkers
MVG Han Derks

derks

uhh 5 rakkers. En ik ga zelf ook zoeken, wie weet.
MVG Han Derks

derks

Ik heb er reeds 3 gevonden.
1 zwaveldominomot
2 bruine molboorder
4 brede vlakjesmot
MVG Han Derks

henkvanwoerden

Bij no. 4 een beetje lastig. M.i. C. osthelderi/permutatella. Verder niet van foto te determineren.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

zakdrager

Citaat van: derks op juli 04, 2010, 22:10:27 PM
Ik heb er reeds 3 gevonden.
1 zwaveldominomot
2 bruine molboorder
4 brede vlakjesmot

Latijn alsjeblieft! Dit is zo niet te volgen.

No. 5 is Zeiraphera isertana

Henk

Elachista

Citaat van: zakdrager op juli 05, 2010, 04:34:30 AM
Citaat van: derks op juli 04, 2010, 22:10:27 PM
Ik heb er reeds 3 gevonden.
1 zwaveldominomot
2 bruine molboorder
4 brede vlakjesmot

Latijn alsjeblieft! Dit is zo niet te volgen.

No. 5 is Zeiraphera isertana

Henk

We hadden die namen nooit moeten publiceren  ;D

...Stel je voor dat de anderelangenamenuitdesecundairelijst gebruikt zouden worden, dan herkende je er helemaal geen dominomot meer in! Dan werd het een Bruinkruingladkopje :P
Groet,
Tymo

derks

relax.... peace.... nooit moeten publiceren... NOOIT!!!
ha ha, ik neem er nog een en weet je wat, mischien volgende keer wel latijn.  :D
MVG Han Derks

zakdrager

Citaat van: Avondrood op juli 05, 2010, 17:34:29 PM
Citaat van: zakdrager op juli 05, 2010, 04:34:30 AM
Citaat van: derks op juli 04, 2010, 22:10:27 PM
Ik heb er reeds 3 gevonden.
1 zwaveldominomot
2 bruine molboorder
4 brede vlakjesmot

Latijn alsjeblieft! Dit is zo niet te volgen.

No. 5 is Zeiraphera isertana

Henk

We hadden die namen nooit moeten publiceren  ;D

...Stel je voor dat de anderelangenamenuitdesecundairelijst gebruikt zouden worden, dan herkende je er helemaal geen dominomot meer in! Dan werd het een Bruinkruingladkopje  :P

Ik vind dat het er inderdaad vooral lastiger op geworden is (voor mij dan). Ik zie de voordelen heus ook wel, maar als iedereen alleen nog de Nederlandse namen gaat gebruiken, moet ik de komende jaren bij elke post op gaan zoeken welk beest er bedoeld wordt terwijl ik zo'n beetje alle (Latijnse) namen al ken. Maar als jullie vinden dat ik overdrijf, ga ik me wel aanpassen (slik). Ik moet dan alleen nog even bedenken welke NL-namen ik zal gebruiken  ;D

Kunnen we niet afspreken dat mensen die NL-namen willen gebruiken (en ze ongetwijfeld nog niet uit hun hoofd kennen en ze dus toch al moeten opzoeken) er voor een overgangsperiode van 5 jaar de Latijnse namen bij zetten, zodat oudere jongeren zoals ik een gewenningsperiode krijgen?


Henk 

derks

MVG Han Derks

Ben Kruijsen

niks gewenningsperiode. Bij Nederlandse namen altijd de latijnse namen melden anders moeten we naast 1400 Latijnse micronamen ook 1400 Nederlandse namen gaan leren. Dat wordt te gek.
afz. een nog oudere jongere

JohnvR

#10
Nr. 3 is mogelijk een Eudonia mercurella variabele granietmot.

Ook wat mij betreft graag wetenschappelijke en Nederlandse naam. Het is een kleine moeite, knippen en plakken.

Ben Kruijsen

Ik heb bij nr. 3 een lichte voorkeur voor lacustrata. John, wat vind jij daarvan?

JohnvR

Tja, de foto van nr. 3 is wat onscherp en het diertje een beetje vaag. Ik vond de wat bruinige kleur en de donkere band voor de helft van de vleugel goed voor een onzekere mercurella, maar een onzekere lacustrata kan ook. Het 'oogje' vind ik hier geen doorslag geven, met deze tekening kan dat voor beide. Voor lacustrata spreekt weer dat de donkere vlekjes in diezelfde genoemde band los lijken te liggen, maar dat kan ook de onduidelijke tekening zijn. Ik vind het niet duidelijk genoeg om er een zekere determinatie van te maken, maar misschien komen er nog meningen bij.

Ben Kruijsen

het blijft een wat vaag beest en veel maakt het niet uit want beide taxa zijn niet zeldzaam. Nog maar even afwachten is mij ok.

zakdrager

Citaat van: Ben Kruijsen op juli 06, 2010, 09:30:40 AM
niks gewenningsperiode. Bij Nederlandse namen altijd de latijnse namen melden anders moeten we naast 1400 Latijnse micronamen ook 1400 Nederlandse namen gaan leren. Dat wordt te gek.
afz. een nog oudere jongere

Hoi Han en Ben

Dat doet me goed. Ik ben dus niet de enige (en zelfs nog flexibeler dan die ouwe Ben). Ik ga even een nieuw topic openen. Doel daarvan is de discussie iets breder trekken en vervolgens een gezamenlijk besluit nemen dat we gezamenlijk gaan 'bevorderen'.

Groet

Henk