Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

nog gefeliciteerd Lars! echt een geluksvogel ben je  ;D

Ik vraag me wel af waarom sommige zeer zeldzame vogels een lange tijd op "nog niet te beoordelen" blijft staan, zoals bij veel citroenkwik gevallen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Vincent Hart

Omdat de bijbehorende gevallen nog niet aanvaard zijn door de CDNA.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sjonnoh

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Vincent Hart

Bij beoordeelsoorten is het zelfs helemaal niet aan ons!

Waarnemingen van alle soorten die op deze lijst blauw zijn, worden beoordeeld door de CDNA, of werden dat t/m het jaartal dat achter de soortnaam staat. Alleen van door de CDNA geaccepteerde gevallen, worden waarnemingen door ons goedgekeurd. De meeste dikgedrukte rode soorten op wrn.nl zijn (of waren tot voor kort) beoordeelsoorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sjonnoh

Dat maakt het wel een stuk duidelijker, heel erg bedankt Vincent!
Maar toch doen ze over de ene vogel soort veel langer over dan de ander  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

firecrest

Citaat van: MarcelHaas op september 12, 2010, 21:06:17 PM
Ik kom Lars ook overal tegen tegenwoordig  ;D
Inderdaad! En morgen weer, om kwart voor 9 in Harlingen ;)

MarcelHaas

Citaat van: firecrest op september 18, 2010, 23:14:58 PM
Citaat van: MarcelHaas op september 12, 2010, 21:06:17 PM
Ik kom Lars ook overal tegen tegenwoordig  ;D
Inderdaad! En morgen weer, om kwart voor 9 in Harlingen ;)

En het was weer gezellig! :)

firecrest

#217
Vanochtend stonden we om 6:15 op de parkeerplaats. We hadden 1 meter zicht (mist), het was 7 graden en er stond een ijskoude oosten wind. Dat betekent goed vangweer! Tijdens onze wandeling richting het ringstation kwamen we over de zandvlakte. Daar hoorden we vleugelgeklaper, nog meer vleugelgeklapper, paniek en toen de alarmroep van een Morinelplevier! Helaas zagen we geen steek, maar het heldere geluid in de kille nacht was ook erg gaaf!
Helaas waren de netten erg nat, en duurde het lang voor dat ze eindelijk open gingen... Ik besloot ook het snippenveld maar weer eens op te zetten. Tijdens het uitzetten van de netten hoorden we continu de roepjes van Zanglijsters en vloog er ook van alles uit het duin op. Beter luisteren leverden ook de roep van Koperwiek op en zelfs het TsjakTsjakTsjak! Aangekomen bij de hut was het al redelijk licht, maar nog steeds zeer mistig. De slagnetten lagen gelukkig wel snel. Geluid op slag werd Grote Gele Kwik/Grote Pieper en IJsgors/Witte Kwikstaart. Het werd uiteindelijk een Witte Kwikstaart, die zich uit de lucht liet vallen, boven op de box met Grote Gele Kwik/Duinpieper...
Het was inmiddels 8 uur en de zon zou al een half uur op moeten zijn. Wij zagen echter alleen wit. We konden zo'n 10 meter ver kijken, veel meer was het niet. Het was wel een erg spannende ochtend. Continu roepjes van Zanglijsters, Graspiepers en Vinken. De eerste ronde was ook goed: 60 vogels. Vooral Roodborsten, maar ook een Sprinkhaanzanger... Het was helaas een gewone...
Rond 9 uur begon ik maar met het geluid van Graspieper. Dit leverde meteen een mooi aantal op rond de slagnetten. Op het hek, in de boom, in de duindoorns en in de lucht. Overal waar je ze niet wil hebben, en het slag bleef leeg. Typisch voor deze tijd van het jaar in de ochtend...
De rondes langs de slagnetten waren erg magertjes. De nachttrekers waren weg gevangen, en er was geen nieuwe aanvoer van mezen of vinken... De mistnetten werden daarom al vroeg gesloten.
Op slag gingen we uiteraard nog door. De mist trok langzaam op en de eerste piepers druppelde richting de grond. Terwijl de eerste slag konden gaan slaan kwam er iets geks aangevlogen.Een plevier, een plevier met een spannende roep, een Morinelplevier! Meteen het geluid op. Helaas reageerde de vogel compleet niet en vloog strak door naar zuid. Zou het dezelfde zijn geweest als van de zandvlakte?
De Vinken bleven goed door vliegen en ik besloot het geluid op het haagnet te zetten: Vink/Keep. Ik kreeg al snel reactie van enkele witstuitige vogeltjes: Kepen. De Kepen hadden echter meer oog voor de struikjes naast het haagnet dan voor het hekwerk op het haagnet zelf... Nog even geduld dacht ik maar. Zodra de zwaluwen weg zijn komen er weer bessenstruiken voor de lijsters en Kepen... Na een tijdje was er toch een Vink die besloot om op het hek te gaan zitten. Toch nog een vogel uit het haagnet! Maar terwijl ik het haagnet dicht sloeg zag ik een groep van zo'n 50 vinkachtigen uit de struiken rondom het haagnet vliegen... Volgende week beter...
De Graspiepers kwamen eindelijk wat naar de grond, maar ze waren erg vervelend. Ze gingen met zijn allen naast het slagnet zitten en liepen langzaam 1 voor 1 het slagnet op. Totdat er zo'n 5 zaten en wij op het punt stonden te gaan trekken, dan vlogen ze opeens allemaal op. Uiteindelijk konden we toch nog wat slagen maken. Na een tijdje zag ik opeens iets groots tussen de piepers zitten. Een stuk groter dan de Graspiepers, hoger op de poten. Denkend aan Grote Pieper gaf ik een enorme ruk aan het touw. Slagnetkabel stuk, maat het net was dicht! Binnen enkele seconden stond ik naast het net, kijkend naar mijn vangst: een Tapuit... Ook leuk, maar toch wat minder... Terwijl ik het net open deed vlogen er nog 2 Graspiepers onder uit. Compleet vergeten... Daarna het slagnet maken, terwijl we werden uitgelachen door de Graspiepertjes boven ons... Om 12 uur gingen ook de 2 hijsnetten dicht. Die waren nog even open gebleven voor zwaluwen, maar geen zwaluw gezien... Er hingen wel 2 piepers in het hijsnet! Aangezien er nog nooit een Graspieper met een mistnet is gevangen wisten we vrijwel zeker dat het 2 Boompiepers moesten zijn. Maar toen we het hijsnet omlaag haalden werden we verrast: 2 Graspiepers! De eerste mistnet vangst van Graspiepers op VRS van Lennep!
Terug in de hut zat er een Keep in de Jap. Terwijl ik deze Keep aan het bestuderen was ging er iets onder zitten: een IJsgors. Snel al het geluid uit en alleen IJsgorzen geluid laten klinken. De IJsgors zat wel lekker in de boom en vloog na enkele minuten helaas door naar het zuiden. Er was duidelijk goede landtrek nu. Binnen een uurtje zagen we onder andere een Smelleken, een Grote Zilverreiger en 22 Lepelaars! De Graspiepers waren echter een beetje op en dus besloten we op te ruimen. Toch geen verkeerd resultaat, al had ik toch meer verwacht op deze spannende dag!
Meer foto's op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

joost van der Laan

CiteerMeer foto's op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Ik zag op de site ook foto's staan van een wulp en een torenvalk, hoe vangen jullie die?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op september 27, 2010, 07:59:04 AM
CiteerMeer foto's op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Ik zag op de site ook foto's staan van een wulp en een torenvalk, hoe vangen jullie die?
Beiden met het slagnet.

Timo Roeke

Even een vraag van iemand die er weinig tot niets van weet: Verwonden die vogels zichzelf niet in de netten door paniek?

firecrest

Citaat van: Timo Roeke op september 27, 2010, 10:11:03 AM
Even een vraag van iemand die er weinig tot niets van weet: Verwonden die vogels zichzelf niet in de netten door paniek?
Nee, we hebben vrijwel nooit gewonde vogels door de netten.
Wat wel af en toe voorkomt is dat een vogel met zijn tong vast komt te zitten, vooral Zanglijsters.
Met een duindoorn moeten we dan de mazen van het net achter de tong uithalen en dat zal niet heel prettig zijn voor zo'n vogel.
Maar verder zijn de netten erg vogelvriendelijk en kunnen ze zich geen pijn doen.

Lonnie Bregman

Kleine vogeltjes hebben wel last van de stress. En ik heb wel eens een Tuinfluiter gezien die was gestikt in de netten (maar dat gebeurt verder ook nooit hoor).
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op september 27, 2010, 19:57:55 PM
Kleine vogeltjes hebben wel last van de stress. En ik heb wel eens een Tuinfluiter gezien die was gestikt in de netten (maar dat gebeurt verder ook nooit hoor).

Stress hebben sommige vogels inderdaad wel last van, daarom laten we vogels altijd zo snel mogelijk weer vrij. Stikken in een mistnet gebeurd gelukkig bijna nooit. De meeste vogels vliegen tegen het net en vallen in de zak van het net. Zeer zelden komt het echter voor dat een vogel tegen het net aan vliegt en met zijn kop door een maas heen vliegt. Vervolgens hangt hij zichzelf dan op... Vandaar dat de grote van de mazen ook belangrijk is en die voor sommige soortgroepen verschillen.

Christian

Citaat van: lonnie20 op september 27, 2010, 19:57:55 PM
Kleine vogeltjes hebben wel last van de stress. En ik heb wel eens een Tuinfluiter gezien die was gestikt in de netten (maar dat gebeurt verder ook nooit hoor).

Vogels die dood zijn gegaan door verstikking in het net komen uiterst zelden voor, algemener (doch nog steeds zelden) zijn het predatoren die hun instinct volgen. Regelmatig je opstelling controleren is de beste preventie.
Sommige soorten (Goudvink en, in mindere mate, Groenling) hebben sneller stress dan andere soorten, ringers weten dit en houden hier rekening mee. Een opvallend verschil zit er tussen nacht- en dagvangsten van steltlopers, o.a Rosse Grutto en Wulp zijn 's nachts veel stressgevoeliger dan overdag. Steltlopers moeten zowiezo met (extra) zorgvuldigheid behandeld worden i.v.m. kramp in de poten
Christian Brinkman

Vincent Hart

Even tussendoor: Lars, ik vind dit een van de leukste topics om te volgen! Je enthousiasme is erg aanstekelijk, ga zo door  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Kun je wat meer vertellen over kramp in de poten bij steltlopers. Sluit me trouwens bij Vincent aan! Geweldig om te lezen en ik ben al aan het zoeken naar lokale ringmogelijkheden :)

Lonnie Bregman

Ik kan helaas niet zulke mooi verslagen maken als Lars, dus laat ik dat ook maar niet doen (eigenlijk heb ik er nu gewoon geen zin in en ik wil Ajax kijken :) ). Maar zondag ben ik weer eens wezen kijken bij VRS Castricum. De dag daarvoor was er een Siberische sprinkhaanzanger gevangen, dus die had ik mooi gemist. Maar het beloofde wel een mooie dag te worden, en dat werd het ook: o.a. 3 Blako's en de eerste IJsgors sinds 2004! Die IJsgors is deze eeuw zeldzamer bij ons dan de Siberische sprinkhaanzanger! En wat die Bladkoninkjes betreft: na er 2 te hebben gevangen dacht ik er nog één te zien (die zou dan dus tellen), maar omdat ik geen kijker bij me had ben ik maar weer weggegaan. Één nettencontrole later zat er een in het dichtstbijzijnde net. :(

Dit zijn de resultaten: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=365&site=0&land=1&taal=1&datum=20100926
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Hmmm ... Ajax!  ;)

Maar het is geen wedstrijd 'wie schrijft het allermooiste verslag' hoor, Lonnie ... Je post hierboven smaakt naar meer, dus laat maar komen  :duim:

(Lars moet ook niet arrogant gaan worden ;))
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: lonnie20 op september 28, 2010, 20:22:50 PM
(eigenlijk heb ik er nu gewoon geen zin in en ik wil Ajax kijken :) )
Morgen weer een dag om te schrijven ;)
Leuke dag op Castricum inderdaad.
Leuk ook die Blako's. Ik had geen Blako opgezet maar een bandje met Swinhoe's, Noordse Boszanger, Vireo en Blauwstaart... Het leek zo'n spannende ochtend, maar misschien heb ik wat overdreven. Zondag maar weer gewoon Bladkoning op...
Veldwaarneming van Bladkoning gaat vast nog lukken Lonnie. Zeker als je komend weekend naar Vlieland gaat ;)


Succes met zoeken Timo. Er zijn veel ringstation op zoek naar jonge mensen, dus het gaat vast wel lukken :duim:


Ik ga zeker door met verlagen schrijven Vincent, al komt het einde van het seizoen zo snel dichterbij...

Lonnie Bregman

Citaat van: Vincent Hart op september 28, 2010, 20:28:21 PM
Maar het is geen wedstrijd 'wie schrijft het allermooiste verslag' hoor, Lonnie

Dat weet ik ook wel hoor ;) Misschien schrijf ik nog wel een uitgebreid verslag.

Citaat van: firecrest op september 28, 2010, 20:35:57 PM
Veldwaarneming van Bladkoning gaat vast nog lukken Lonnie. Zeker als je komend weekend naar Vlieland gaat ;)

In de herfstvakantie ga ik naar schiermonnikoog met de JNM, dan moet ie ook wel lukken. (Helaas niet naar Vlieland...)


Ik zag trouwens tijdens het ringen ook m'n eerste Keep en vandaag m'n tweede. :)
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

@Lonnie: Zo mag ik het horen.

Citaat van: firecrest op september 28, 2010, 20:35:57 PMal komt het einde van het seizoen zo snel dichterbij...
En daarmee ook een week Vlie (toch?) Arme, arme Lars ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op september 28, 2010, 20:51:40 PM
Citaat van: firecrest op september 28, 2010, 20:35:57 PMal komt het einde van het seizoen zo snel dichterbij...
En daarmee ook een week Vlie (toch?) Arme, arme Lars ...  ;)
Ja, dat is waar! Nog 4 weekjes wachten en dan weer een weekje hard vogelen :)  En ook ringen :P
En daarna nog 2 zondagen ringen en dan is het winter en zijn er geen vogels meer :'(


Wel een leuke wedstrijd trouwens. Mooi spel van Ajax en zielig spel van Milan.
Al heeft dat niet veel met ringen te maken, sorry :P


Wat wel met ringen te maken heeft zijn de zieke aantallen van de Waddeneilanden, gister en vast ook vandaag. Geweldig! Hopelijk bewaren ze nog wat vogels op Vlieland voor eind oktober...

Vincent Hart

Ik mag toch hopen voor je dat er wat nieuwe aanvoer is in de tussentijd ... Die goal van El Hamdaoui (incl. voorbereiding) was trouwens om door een ringetje te halen ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joost van der Laan

Ik mag misschien wel naar vlieland voor een paar dagen, van zaterdag tot maandag. zijn jullie er dan ook?
het is nog helemaal niet zeker hoor, dus ik kan geen beloftes doen.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Christian

Citaat van: Timo Roeke op september 28, 2010, 10:40:57 AM
Kun je wat meer vertellen over kramp in de poten bij steltlopers.

Een klein percentage van gevangen steltlopers ontwikkeld 'ongeneeslijke' pootkramp. De oorzaak is niet duidelijk maar het zou aan de combinatie met endoparasieten (wormen) kunnen liggen. Bij enkele onderzochte pootkramp slachtoffers werden hoge aantallen endoparasieten gevonden. De oplossing voor pootkramp is Valium, een tablet van 5mg opgelost in 30ml geeft schijnbaar snel resultaat.
Christian Brinkman

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op september 28, 2010, 21:50:52 PM
Ik mag misschien wel naar vlieland voor een paar dagen, van zaterdag tot maandag. zijn jullie er dan ook?
het is nog helemaal niet zeker hoor, dus ik kan geen beloftes doen.
Ik mag ook misschien naar Vlieland komend weekend. Dat licht er aan of de DT het een beetje goed doen (graag op vrijdag een soort ontdekken zodat ik zaterdag een dagje Vlie kan doen en zondag gewoon kan ringen ;) )
Succes in ieder geval op Vlieland :duim:


Goal van El Hamdoui was inderdaad erg mooi, voorafgaande panna van Suarez ook! Goal van Milan daarentegen was buitenspel en erg vies, net als het spel van Milan. Maargoed, toch weer een punt...

joost van der Laan

CiteerJa, dat is waar! Nog 4 weekjes wachten en dan weer een weekje hard vogelen   En ook ringen 
En daarna nog 2 zondagen ringen en dan is het winter en zijn er geen vogels meer 

dus in de herfsvakantie toch? dan mag ik dus mischien.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op september 28, 2010, 22:54:44 PM
Goal van El Hamdoui was inderdaad erg mooi, voorafgaande panna van Suarez ook! Goal van Milan daarentegen was buitenspel en erg vies, net als het spel van Milan. Maargoed, toch weer een punt...

Buitenspel was het niet, degene die de voorzet gaf stond op één lijn met Ibrahimovic en dan is het volgens mij geen buitenspel. Vals was ie wel, eerst die smerige overtreding van Zambrotta op Anita zodat we even met 10 man stonden, en dan snel scoren. Vanaf dat moment waren we ook meteen een goede linksback én een goede linksbuiten kwijt. Emanuelson linksback ipv Anita en Sulejmani linksvoor ipv Emanuelson zijn niet bepaald verbeteringen... Vanaf dat moment konden we ook niks meer creëren en de tweede was dus ook erg slecht waardoor het 1-1 bleef.

Wat dit met ringen te maken heeft...
Groeten, Lonnie Bregman