Witwangsterns op de Kraaijenbergse Plassen

Gestart door Justin Jansen, mei 06, 2010, 08:43:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Witwangsterns op de Kraaijenbergse Plassen.

Op 29 april 2010 werden de eerste Witwangsterns vastgesteld voor de Kraaijenbergse Plassen (bij Gassel, Noord-Brabant) en wel op plas 5. In de daaropvolgende dagen werden wisselende aantallen vastgesteld. Om het e.e.a. helder te krijgen is getracht te analyseren om hoeveel vogels het gaat.

Aanleiding

Op 29 april werden op de Bichterweerd (Rootem) net in België 7 Witwangsterns trekkend vastgesteld om 6:40 uur (op 26 april vloog hier al 1 vogel over), en bij Stevol (Stevensweert) waren eind van de middag 8 stuks aanwezig evenals 275 Dwergmeeuwen. Dit alles was voldoende redenen om naar de Kraaijenbergse Plassen te rijden. Bij aankomst om 18:40 uur zag ik direct 16 vogels rondvliegen. Deze 16 vogels bleven hier rondhangen tot ca 19:00 uur toen het aantal vogels afnam naar 13 vogels. Deze groep vloog tot tweemaal hoog weg in zuidelijke richting (om eenmaal na ca 45 minuten terug te keren), de tweede maal was net voor donker. Bij het verlaten van de plas waren geen vogels meer aanwezig.

Op Koninginnedag kon tot 8:30 uur geen Witwangstern gevonden worden op plas 5, tot plots weer 13 vogels invielen om 8:30 uur. Omstreeks 11:00 uur waren zelfs enige tijd 18 stuks aanwezig, om vanaf 12:00 uur af te slanken naar 12 vogels. Vanaf 19:00 uur waren weer 15 vogels aanwezig, tot 21 uur verdwenen weer enkele vogels, en waren maximaal 11 vogels nog aanwezig omstreeks 21 uur.

Op 1 mei waren al vroeg 6 Witwangsterns actief boven de plas, om 10:30 uur zwol het aantal korte tijd aan tot 8 vogels om vervolgens weer af te nemen naar zes vogels. Deze bleven tot donker boven de plas vliegen.

Na een rustpauze van enkele dagen vlogen in de middag van 4 mei wederom 4 Witwangsterns boven de plas rond. In de morgen was nog niets aanwezig.

De volgende dag op 5 mei waren tussen 12 en 12:30 uur weer twee vogels aanwezig. Hiervoor en hierna werd niets gezien.

Analyse

In de omgeving van plas 5, zijn de rest van de Kraaijenbergse Plassen dagelijks meerdere malen aan een volledig onderzoek onderworpen, en hier kon nergens een Witwangstern gevonden worden. De vogels bleven exclusief vliegen boven Plas 5. Andere plassen in de omgeving zoals de Loonse Waard bij Wijchen werd enkele malen bekeken, evenals de Maas, Mookerplas, De Kuilen (Mill) en het Langven bij Langenboom. Hier kon geen enkele Witwangstern vastgesteld worden. Op de Kraaijenbergse Plassen werden wel op plas 9 dagelijks enkele Zwarte Sterns gevonden.

Op 29 april was in Melle (OV, België) een groep van 16 vogels aanwezig, ook was er een enkeling aanwezig in België op andere locaties op deze dag (en de daarop volgende dagen). Op 30 april werd op de Kortenhoefse Plassen en op het Leikeven bij Tilburg een enkeling vastgesteld. En van 30 april tot 2 mei waren 7 vogels aanwezig bij Oostburg (Zld), hier wisselde ook de aantallen. Twee maal werd een groepje van 4 en 6 op Texel overtrekkend gezien en wel op 30 april en 4 mei. Op de Duivelswaaij bij Weurt werden respectievelijk 1 en 3 Witwangsterns gezien op 4 en 5 mei. En op de Groene Jonker werd 1 vogel gezien op 1 mei.

De bovenstaande waarnemingen illustreren duidelijk dat er de nodige beweging was met Witwangsterns. Het laatste uitte zich ook op Plas 5 in de aantallen Visdieven, Noordse Sterns, Dwergmeeuwen en Zwarte Sterns.

Het minimum aantal vogels wat vastgesteld is op de Kraaijenbergse Plassen bedraagt 32 vogels, het eigenlijke aantal zou zelfs nog veel hoger kunnen liggen. Gemakshalve wordt er vanuit gegaan dat de 13 vogels van 29 & 30 april dezelfde zijn en dat de 6 vogels van 1 mei een deel is van de groep van 11 stuks van 30 april.

Dit aantal vogels lijkt me het hoogste aantal ooit wat op een plas is vastgesteld in Nederland.

Bronnen.
www.waarneming.nl
www.waarnemingen.be

Iemand hier andere gedachtes over?
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Aanvulling: Op 30 april was het maxium 15 vogels, om 21.00 waren er uit mijn hoofd nog maar 11 vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 06, 2010, 08:45:23 AM
Aanvulling: Op 30 april was het maxium 15 vogels, om 21.00 waren er uit mijn hoofd nog maar 11 vogels.
18 vogels zie; http://vwggrave.waarneming.nl/waarneming/view/47680135
Jeroen jouw aantal geeft 15 vogels aan voor 30 april, zie http://vwggrave.waarneming.nl/waarneming/view/47777614

M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

15 is de max tussen 8 en 9, om 9 uur waren het minder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


teunvankessel

Waarom zou het niet gewoon 1 groep van 18 zijn die een beetje rondzwerft en waarvan er af en toe een paar doorvliegen en een paar blijven hangen?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Justin Jansen

Kan, alleen (en dat heb ik ook uitgelegd) alle gebieden in debuurt zijn gecheckt, hier was niets aanwezig. Ook was er veel beweging in andere soorten (Noordse Sterns, Visdieven, Dwergmeeuwen en Zwarte Sterns).
M.v.g., Justin Jansen


Catwzl

Hoi,

Hoe sluit je uit dat de Witwangsterns rondgezworven hebben in het gebied, of mogelijk zelfs over langere afstanden? Niet dat dit zo hoeft te zijn, maar omdat je zelf al aangeeft dat op andere plekken in de buurt geen Witwangsterns aangetroffen werden. De kans dat de vogels terugkomen naar dezelfde geschikte plas (omdat ze geen andere goede locatie kunnen vinden) of dat er telkens nieuwe vogels op dezelfde plas (en niet (massaal) op andere locaties) opduiken is natuurlijk in het begin even groot. Overigens is een combinatie hiervan ook mogelijk. Nogmaals ik zeg niet dat dit zo is, maar hoe sluit je dat uit? Overigens begrijp ik je opmerking niet over de opmerkelijke beweging MET Witvleugelsterns die ook blijkt uit de aantallen Noordse- en Zwarte Sterns, Visdieven en Dwergmeeuwen op plas 5. Deze beweging had toch net zo goed zonder Witwangen kunnen zijn. Er zijn wel vaker bewegingen van met name Noordse Sterns, Dwergmeeuwen en Zwarte Sterns in het binnenland, maar daar zitten niet al te vaak Witwangen bij. En waarom deze soorten dan allemaal aan elkaar gebonden zijn, Dwergmeeuwen, zeesterns en moerassterns?

Met vriendelijke groet;
Roel van den Heuvel
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Justin Jansen

Citaat van: Catwzl op mei 06, 2010, 18:46:15 PM
Hoi,

Hoe sluit je uit dat de Witwangsterns rondgezworven hebben in het gebied, of mogelijk zelfs over langere afstanden? Niet dat dit zo hoeft te zijn, maar omdat je zelf al aangeeft dat op andere plekken in de buurt geen Witwangsterns aangetroffen werden. De kans dat de vogels terugkomen naar dezelfde geschikte plas (omdat ze geen andere goede locatie kunnen vinden) of dat er telkens nieuwe vogels op dezelfde plas (en niet (massaal) op andere locaties) opduiken is natuurlijk in het begin even groot. Overigens is een combinatie hiervan ook mogelijk. Nogmaals ik zeg niet dat dit zo is, maar hoe sluit je dat uit? Overigens begrijp ik je opmerking niet over de opmerkelijke beweging MET Witvleugelsterns die ook blijkt uit de aantallen Noordse- en Zwarte Sterns, Visdieven en Dwergmeeuwen op plas 5. Deze beweging had toch net zo goed zonder Witwangen kunnen zijn. Er zijn wel vaker bewegingen van met name Noordse Sterns, Dwergmeeuwen en Zwarte Sterns in het binnenland, maar daar zitten niet al te vaak Witwangen bij. En waarom deze soorten dan allemaal aan elkaar gebonden zijn, Dwergmeeuwen, zeesterns en moerassterns?
Beste Roel,
Dank voor je bericht, je legt de vinger op de zere plek id.d. want uitsluiten dat de vogels voor uren of dagen op onbekende plekken foerageren is natuurlijk aanwezig. Daarom gooit ik ook het balletje op, omdat ik simpelweg ook niet weet wat ik ermee moet.
De combinatie met Dwergmeeuwen geeft zeer frequent in de laatste jaren Witwangsterns prijs in Limburg, en vaak de weersomstandigheden brengen deze soorten naar beneden evenals Noordse Sterns, een factor welke ik niet benoemd heb in het eerste bericht.
Overigens benoem je Witvleugelstern in je reactie, alleen die hebben we niet gezien.....
Groet, Justin
M.v.g., Justin Jansen


Catwzl

Hoi,

Excuus met die WitVLEUGELstern bedoelde ik natuurlijk WitWANGstern. Het fenomeen dat diverse soorten Sterns met regen(buien) (maar ook soms met een stralend zonnetje) naar beneden komen zien wij hier in de Kempen ook vaak. Wat mij echter opvalt is dat alle combinaties van Sterns en of Dwergmeeuwen mogelijk zijn. Zo was er vorig jaar de binnenland influx van Noordse Sterns waar bij ons in de Kempen ook Zwarte Sterns en 1 Witwangstern bij zaten, toen weinig Dwergmeeuwen. Dit jaar bij ons weer meer Dwergmeeuwen, wat Zwarte Sterns, 1 Witvleugel (Soerendonks Goor) en 1 Noordse Stern (geen Witwangen). 2008 leverde bij ons veel Zwarte Sterns maar ook 3 Witwangen, 1 Visdief en weinig Dwergmeeuwen op. Bij de 2007 invasie van Witvleugelsterns kwamen ook een paar Witwangen mee, verder Zwarte Sterns en rond die tijd erg weinig Dwergmeeuwen. Over het algemeen blijft alleen Visdief bij ons in erg kleine hoeveelheden voorbij komen. De rest LIJKT i.i.g. in de Kempen extreem variabel te zijn. Moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de vogels ook vaak weer snel weg zijn na een bui en dus makkelijk gemist worden. Het lijkt mij dus dat het goed "sternen-trek" weer moet zijn, maar dat er toch nog een of meerdere andere factoren mee spelen, waarom dus juist die combinatie van Noordse, Zwarte, Witwangstern, Visdief en Dwergmeeuwen voorbij komt, tenminste in de Kempen. De combinatie van Dwergmeeuwen en Witwangen lijkt bij ons in de Kempen dus niet op te gaan. En waarom wij hier zo weinig Visdieven zien, blijft voor mij een heel groot raadsel.

Overigens zeer goed om dit eens onder de aandacht te brengen, het is namelijk een zeer interessant fenomeen (met of zonder Witwangen!).

Groetjes Roel van den Heuvel
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

RWester

Ik vond dit jaar ook het verschijnen van meerdere Reuzensterns in Limburg, Gelderland en binnenland Overijssel opvallend. Zowel per mail (en niet op wrn.nl staand) als via waarneming.nl waarnemingen bekend.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester