Grote vliegen en enorme antennes

Gestart door selma, mei 06, 2010, 17:23:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

selma

Vandaag was ik in de Kennemerduinen waar het wemelde van vliegen of motten met zeer lange antennes. Ook zag ik een stelletje mij onbekende vliegen in gezellig samenzijn, en nog een grote vlieg die ik niet thuis kan brengen.
Kan een expert me uitleg geven?
Alvast erg bedankt, Selma

mabeline

2 lijkt me een schietmot, adele cuprella
de laatste lijkt me een bibio sp, wellicht kleine rouwvlieg
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

thijsdegraaf

#2
De eerste twee had je bij de vlinders-micro's moeten zetten. Maar volgens mij zijn het dezelfde, die ook in de tuin heb. (Bergen)
Ik heb er gisteren naar gevraagd. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=105329.0.html
Smaragdlangsprietmot (Adela reaumurella)
Goeten, Thijs

han.endt

Zeker Adela reaumurella en de laatste lijkt mij inderdaad Bibio lanigerus.

Louis.Boumans

Ai! Die vliegen met die rode poten zijn intrigerend .. maar ik weet niet wat het zijn! Xylophagidae misschien, of Stratiomyidae?

corzonneveld

Geen Stratiomyidae; wel intrigerend!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

selma

Geweldig bedankt voor de reacties. Die schietmotten zijn tamelijk groot, en sommige meidoorns zitten ineens barstensvol (kennelijk van Haarlem tot in Bergen...).
Leuk om de soortnamen nu te weten.
Ik hoop dat iemand ook nog met de naam van het paartje komt,
groetjes, Selma

jack_windig

Citaat van: selma op mei 06, 2010, 21:32:31 PM
Die schietmotten ...
Nee, wel motten (vlindertjes) maar geen schietmotten. Schietmotten is de naam voor de volwassen dieren van de kokerjuffers. Die hebben ook wel lange antennes maar niet zo lang als de langsprietmotten waar het hier om gaat.

gerardpennards

Het paartje is Xylophagidae, en wel Xylophagus ater.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

selma

Hoi Gerard,
als ik bij Overzichten die Xylophagus ater probeer op te zoeken vind ik niks.
Waar kan ik 'm vinden binnen Waarneming?
En gebben de beessies ook een Nederlandse naam?
Ben erg benieuw, alvast dan, Selma

corzonneveld

Houtvliegen is de Nederlandse naam voor de familie; met slechts 2 soorten in Nederland
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

selma

Hoi Gerard,
ik wil niet zeuren, maar houtvliegen kent Waarneming ook niet. Niet bij de vliegen, niet bij de wespen, niet bij de overige insecten... wat doe ik fout? Bedankt voor je geduld,
groetjes, Selma ???

jack_windig

Nee je doet niets fout, maar waarneming.nl is niet helemaal compleet. Hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.0.html kan je vragen of de soort kan worden toegevoegd. Het beste is als je ze even opzoekt in het Nederlands Soortenregister en daar een link naar toe zet zodat de beheerder van de database zeker weet dat hij de juiste en goed gespelde naam toevoegt.

selma

Nou, dat is helemaal geweldig dat ik als amateur zomaar iets toe te voegen heb, ga het meteen doen, dank voor de leerzame informatie,
grrrr... Selma

Reinaerde

Zat ter studie Xylophagidae te bekijken en besloot er de tabel bij te halen van van der Goot. Waarom is dit Xylophagus ater en niet X. compeditus? Volgens tabel (1985) is X. ater niet bekend uit NL en zou bij het mannetje ook de borststukrug wit moeten zijn bestoven op de randen na. Is hier de afgelopen jaren dus verandering in gekomen?
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

gerardpennards

Tijden veranderen inderdaad....
Xylophagus ater en compeditus zijn gesynonymiseerd, dwz hetzelfde beest geworden waarbij de geldige naam Xylophagus ater is...Die dus wel in nederland voorkomt, de enige andere soort is Xylophagus cinctus..... ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Reinaerde

#16
De verschillen in de tabel bestaan dus eigenlijk niet?  :rolleye:  Zag een dergelijk bericht ook op Diptera. Wie heeft dat besloten? ;D
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Arp

Citaat van: Reinaerde op februari 17, 2011, 23:34:14 PM
De verschillen in de tabel bestaan dus eigenlijk niet?
Ik zie tussen de gemiddelde Homo sapiens uit Zimbabwe en de gemiddelde Homo sapiens uit Japan duidelijke verschillen. Er zijn zelfs tijden geweest dat de gemiddelde Homo sapiens uit Europa dacht dat die uit de omgeving van Zimbabwe op basis van die verschillen tot een andere, niet compatible soort dienden te behoren. Het gerucht gaat dat er zelfs verschillen in het genitaal aanwijsbaar zijn tussen de genoemde drie. Toch is de huidige stand van de wetenschap dat het allemaal één soort is. Maar misschien wordt dat toekomstig wel weer teruggedraaid, als er één of andere wijsneus met een nieuw soortconcept op de proppen komt  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Joris Menten

#18
Citaat van: Reinaerde op februari 17, 2011, 23:34:14 PM
De verschillen in de tabel bestaan dus eigenlijk niet?  :rolleye:  Zag een dergelijk bericht ook op Diptera. Wie heeft dat besloten? ;D
Peter Chandler: Chandler, P.J. 1998. The identity of Xylophagus ater Meigen (Diptera, Xylophagidae). Dipterists Digest
  (Second series) 5: 88.
Hoewel het kennelijk nog iets ingewikkelder is. De paper beschrijft dat de exx. gekend uit GB overeenkomen met de exx. van X.ater in de collectie van Meigen die de soort beschreef. Het is blijkbaar niet duidelijk of X. compeditus nu al dan niet bestaat.

Bij vliegen is het nogal vaak vooral dat een wijsneus in een of andere oude verzameling een ouder exx. vindt met een andere naam en dat dan weer eens de boel overhoop gehaald moet worden. Ook gaan de originale exx. verloren of kapot, of gebruikt een latere auteur de foute naam, of beschijft een andere auteur nog eens dezelfde soort, ...  Het gevolg is dat het onduidelijk is welke soort wat is. De internationale taxonomische commissie grijpt ook hoogst zelden in om voor een beetje stabiliteit te zorgen.

Joris
 

gko

mag ik weten wat het verschil is tussen wijsneus en wetenschapper,
ik vind, dat er in dit topic wel erg gemakkelijk het etiket wijsneus op
mensen geplakt wordt.
met vr gr gkoopman

Joris Menten

#20
Ach, alle wetenschappers zijn toch wijsneuzen ! En ik kan het weten, want ik beschouw me ook een wetenschapper, én vermoed dat de meeste mensen me - niet volkomen onterecht - een wijsneus vinden  ;D .

Over het onderwerp: er zijn natuurlijk regels voor de nomenclatuur - waaronder die van de prioriteit. Maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat er bij diptera een beperkt aantal onderzoekers zijn die niets liever doen dan een foutje/ouder exemplaar te vinden zonder enige aandacht voor stabiliteit van de naamgeving. Natuurlijk, als je zoiets vindt, heb je een publicatie - of dat nu de wetenschap nu ook maar enige stap verder helpt, is wat de vraag. De International Convention on Zoological Nomenclature grijpt volgens/voor mij als gebruiker van de nomenclatuur iets te weinig in zodat er uitermate vervelende situtaties ontstaan en soms zelfs vrij recente literatuur vrijwel onleesbaar wordt door enkele vervelende naamsverwisselingen (bij zweefvliegen waar ik het wat het meest volg oa in de geslachten Chrysotoxum en Xylota). Ik meen dat ze wel eens ingegrepen hebben toen een wijsneus (sorry, wetenschapper) een nieuwe naam (sorry, oudere) voor Episyrphus balteatus voorstelde.

Overigens denk ik dat de foto's waar dit topic mee begon wel vrij uniek zijn. Zo vaak kom je geen Xylophagus tegen, laat staan dat je er parend kan fotograferen.

Joris   

Henk Soepenberg

Citaat van: Joris MentenZo vaak kom je geen Xylophagus tegen, (...)

Dan willen jullie vast ook wel even naar deze kijken. ;D   http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=106861.msg724660.html#msg724660

Ook een houtvlieg toch? Met een lang eerste sprietlid, dus ook Xylophagus ater?
Vriendelijke groeten,
Henk

gko

Citaat van: Joris Menten op februari 19, 2011, 00:53:23 AM
Ach, alle wetenschappers zijn toch wijsneuzen ! En ik kan het weten, want ik beschouw me ook een wetenschapper, én vermoed dat de meeste mensen me - niet volkomen onterecht - een wijsneus vinden  ;D .

Over het onderwerp: er zijn natuurlijk regels voor de nomenclatuur - waaronder die van de prioriteit. Maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat er bij diptera een beperkt aantal onderzoekers zijn die niets liever doen dan een foutje/ouder exemplaar te vinden zonder enige aandacht voor stabiliteit van de naamgeving. Natuurlijk, als je zoiets vindt, heb je een publicatie - of dat nu de wetenschap nu ook maar enige stap verder helpt, is wat de vraag. De International Convention on Zoological Nomenclature grijpt volgens/voor mij als gebruiker van de nomenclatuur iets te weinig in zodat er uitermate vervelende situtaties ontstaan en soms zelfs vrij recente literatuur vrijwel onleesbaar wordt door enkele vervelende naamsverwisselingen (bij zweefvliegen waar ik het wat het meest volg oa in de geslachten Chrysotoxum en Xylota). Ik meen dat ze wel eens ingegrepen hebben toen een wijsneus (sorry, wetenschapper) een nieuwe naam (sorry, oudere) voor Episyrphus balteatus voorstelde.

zeer bedankt voor je reactie, ik begrijp je nu wat beter.
persoonlijk vind ik dat de ICZN zich terecht terughoudend opstelt, je moet het kind niet met het badwater weggooien.
Dit forum is niet echt de juiste plek zo'n gecompliceerd onderwerp te bepraten, het zal snel verzanden in een welles-nietes discussie
met vr gr gkoopman

Arp

Persoonlijk zou ik er geen enkele moeite mee hebben om een "wetenschapper" die met een soortconcept op de proppen komt waarin Afrikanen, Aziaten en Europeanen niet meer tot één soort gerekend worden als "wijsneus" te brandmerken. Liefst ouderwets met staal, vuur en voorhoofd zelfs  ;D

Het zijn overigens niet alleen de Diptera waar zulke dingen spelen :rolleyes:

Ik vind de negatieve lading van "wijsneus" trouwens nogal meevallen en denk inderdaad dat een wetenschapper die niet tegelijkertijd ook een wijsneus is (in de ogen van velen) vrij zeldzaam zal zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Joris Menten

#24
Citaat van: Henk Soepenberg op februari 19, 2011, 11:19:45 AM
Citaat van: Joris MentenZo vaak kom je geen Xylophagus tegen, (...)

Dan willen jullie vast ook wel even naar deze kijken. ;D   http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=106861.msg724660.html#msg724660

Ook een houtvlieg toch? Met een lang eerste sprietlid, dus ook Xylophagus ater?
Lijkt me wel, dus een mannetje van de huidige Xylophagus ater (die in de tabel van van der Goot [wetenschappelijke mededeling 171] als X compeditus staat).

Overigens de andere soort die (als "Xylophagus ater") in die tabel staat, "bestaat" - mogelijkerwijze - nog wel zover ik de paper van Chandler begrijp. Enkel is daar blijkbaar onterecht de naam X. ater voor gebruikt, en X. compeditus is (wellicht) een later synoniem voor wat nu X. ater is (en dus de soort is die Meigen in 1820 beschreef) ! Gelukkig komt die andere soort niet in Nl voor. In Be staan beide X. ater en X. compeditus wel in de catalogus (al dan niet correct).

Ik vind hier de huidige tabel: http://www.online-keys.net/infusions/keys/keys_print.php?key_no=3
dus kennelijk zijn degene met volledig bestoven rug (en lang eerste antenne segment, als in "ater" in de tabel van vdG) 2 soorten: kowarzi of matsumurae.

Joris

Henk Soepenberg

Joris, bedankt! :duim:   Wanneer je de afbeeldingen die bij die tabel staan, bekijkt, dan is het verschil met X. cinctus ook overduidelijk!

Op de site van Mark van Veen is de tabel (op basis) van Van der Goot (1995) te vinden. Om te vergelijken... :rolleye:
http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/kleinefamilies/XYLOPHAG.HTM
Vriendelijke groeten,
Henk