Prooiresten vink?

Gestart door joostheeremans, april 19, 2010, 21:56:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Zijn deze prooiresten van een vink?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Klopt. Man, zo te zien aan de dekveren.

Wim
Wim van Boekel

HPM

Aan de pluk borstveren ook.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: whmvb op april 20, 2010, 07:45:13 AM
Klopt. Man, zo te zien aan de dekveren.

Wim

Wim en Herman, merci. Ik dacht bij die pluk borstveren eerst nog aan appelvink, maar die vleugelveertjes zijn daarvan toch wel anders. Vink man, ik voer 'm in.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

't Was toch niet de prooi van een Vink?  :rolleye:
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Van de verschrikkelijke Sneeuwvinkvrouw misschien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: BramtK op april 20, 2010, 14:11:15 PM
't Was toch niet de prooi van een Vink?  :rolleye:

ik wil in deze fase van het onderzoek niets uitsluiten, hormonen-->polygamie-->crime passionnel, wie zal het zeggen...

Maar het zal wel sperwer zijn geweest, ik weet eigenlijk niet of havik ook op kleiner grut jaagt...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Torenvalk kan ook.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Het was bosgebied, dus verwacht er niet zo snel torenvalk, heb 'm daar nog nooit gezien ook, wel havik, sperwer, buizerd, slechtvalk en af en toe raaf...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Man havik pakt dit soort prooien wel, maar het is aan de veren niet meer te zien wie het geweest is. Als er een poepstreep geproduceerd is op de plukplek of er ligt een braakbal valt er meer te zeggen. Ook de vindplek zelf geeft (soms) enig inzicht. Sperwer geeft meestal de voorkeur aan een erg beschut plekje (onder struiken bijvoorbeeld), terwijl havik eerder genoegen neemt met een wat opener plek. Maar dat is allemaal geen wetmatigheid.

Wim
Wim van Boekel

joostheeremans

Het was in een behoorlijk open gemengd bos, maar de veren lagen al erg verspreid, vele rondom een mierennest. Ik heb geen braakbal of poepstreep gezien daar, ik zal er in het vervolg eens op letten en eventueel fotograferen. Toch leuk om de dader proberen vast te stellen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Joost,

als de veren zo verspreid liggen kan dat ook komen doordat de prooi in een boom geplukt is. Sperwers doen dat met kleine prooien vaak.

Wim
Wim van Boekel

joostheeremans

Dat zou goed kunnen al kreeg ik ter plekke de indruk dat de mieren die veren aan het verplaatsen waren naar hun nest. Er staken ook wat vleugelveren uit de mierenhoop. Ik zal vanmiddag nog eens kijken of ik wat kan vinden. Overigens op die plek altijd veel plukresten houtduif, vind elke week wel 1 á 2 nieuwe op een relatief kort stuk, de havik is daar dan ook elke keer een zekerheidje.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

keesschreven

Citaat van: joostheeremans op april 21, 2010, 14:06:06 PM
...Overigens op die plek altijd veel plukresten houtduif, vind elke week wel 1 á 2 nieuwe op een relatief kort stuk, de havik is daar dan ook elke keer een zekerheidje.

Dan loont het de moeite om daar prachtige havikruiveren te gaan zoeken (bezet territorium), als we het toch over veren hebben. Misschien kun je het nest ook vinden.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren