Grijze Gorzen op minder dan 2 uur rijden......

Gestart door frankneijts, april 10, 2010, 19:27:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Al vaker hadden 'we' vage plannen om eens te gaan zoeken maar tot nu toe was het er niet van gekomen. Via deze site http://www.birdinggermany.de/vielgesuchteArten.htm kwam ik er achter dat in de wijngaarden van het Ahrdal in de Duitse Eifel, op minder dan 200 km. van Eindhoven, een aardige populatie Grijze Gorzen zou zitten. GG is een soort waar veel mensen in Zuid-Europa nogal eens moeite mee hebben dus zó dicht bij huis was een uitdaging. Vanochtend vertrokken we met 3 man (de 4 moest helaas afhaken) om 7 uur vanuit Eindhoven en om iets over 8.30 stonden we in het Ahrdal. Hier kozen we op goed geluk (we hadden verder geen aanwijzingen dan die op de genoemde site staan) wat kleine weggetjes tussen de wijngaarden en stopten bij een van de weinige. ruige onbouwde stukjes tussen de wijnstokken. De eerst overvliegende vogel die hoger op de helling landde bleek een Grijze Gors te zijn, dat was dus een hoopvol begin! We besloten in die richting verder te gaan zoeken en noteerden al snel en bruinachtige vogel met wat grijs aan de kopdie zich wat 'vreemd' gedroeg: een Draaihals! Die stond op niemands lijstje voor vandaag.....! Wel een rammelende Euro en wat later die dag een Rode Wouw + Waterspreeuwen langs de Ahr. Ondertussen echter leverde het zoeken naar de Grijze Gorzen in totaal 6 exemplaren op: 5 mannetjes en 1 vrouw. We zochten steeds op de 'braakliggende' stukken tusen de wijngaarden omdat die wijngaarden zelf er nu wel erg steriel bij lagen. In ee nabij gelegen bosgebied konden we zonder veel moeite enkele Mibo's vinden en een paartje Kortsnaveltjes. Al met al een heel aardig tripje op een voor Eindhovenaren (en andere Brabanders en Limbo's) kortere afstand dan Texel!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Wauw, prachtige foto's! Heb je de Draaihals, Rode Wouw en Waterspreeuwen nog op de foto gekregen :)?
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

We hadden onze zinnen gezet op die gorzen dus aan de Draaihals hebben we in die zin minder aandacht besteed: hij liet zich ook maar met tussenpozen zien. We hebben wel wat pogingen gewaagd met de Waterspreeuwen maar die bleken bezig met een nest dus die hebben we maar met rust gelaten. Van de Rode Wouw heb ik een record shotje maar niet meer dan dat, evenals van de Euro.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Voer je ze ook in op Observado? Lijkt mij zeker wat om eens met wat limbo's daarheen te gaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Leuk, goed verhaal en mooie foto's! Zelf nooit moeite gehad met grijze gorzen in Zuid-Europa. Ortolanen daarentegen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Geweldige trip Frank!
Zou inderdaad wel leuk zijn als je ze ook op Observado in zou willen voeren? Kunnen wij er misschien ook nog eens een kijkje nemen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

RonJMBerkhout

De Grijze Gors kwam ik vorige zomer ook tegen in het Moseldal. Deze zag ik zingend in een wijngaard bij Valwig.

RonJMBerkhout

En deze zag ik in Kirgizie in Centraal Azie! Dan is het Moseldal wel een korter stukje reizen...

Certhia

Deze soort had ik ook in het Ahrdal tijdens een bedrijfsuitje in 1999. Volkomen onverwachts een lifer tijdens een niet vogeltrip. :)
Had er toen maar één trouwens.


Groetjes


Marc



Timo Roeke

Prachtige foto's. Woon zelf ook dicht bij de Duitse grens en bij het plannen vertrek je toch sneller richting bijvoorbeeld Texel, de Dollard dan naar Duitsland. Misschien toch maar een keer de andere kant op.

Marcel van kammen

Hmmzz...lijkt mij ook nog wel es de moeite...maar ja...ik woon in Friesland,dus dan is het al geen dagtochtje meer,maar zou het een weekendje moeten worden. Zal ff kijken naar de vrije dagen komende tijd :-D