WAT STAAT ER OP MIJN FOTO?

Gestart door BWoets, april 07, 2010, 10:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Dus toch! Ik twijfelde omdat de andere ZP-tjes, die ik gisteren zag, nagenoeg allemaal hun zomerkleed aan hadden gedaan.

Dank je en groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

peterflits

Hallo,

Niet zo lang nog vogelaar dus vragen maar.

Foto 1 een kneu paartje?



Foto 2 ??



Foto 3 ???



bvd!
Peter
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

Certhia

Peter,


1 = correct
2 = 1
3 = Grasmus vrouw


Groetjes


Marc

peterflits

Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

kareldas

Dank je wel Jarinka, was ook mijn gedachte.
Vriendelijke groet,
Karel Das

Jarinka

De onderste is Krooneend man, maar de bovenste? Krooneend vrouw? Ze lijkt zo groot.
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

die ander is toch echt vrouwtje krooneend. en hoe het komt dat ze zo groot is. zou het niet weten. iets met fotografie/positie te maken?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

#337
Rick, bedankt :).
En nog eentje van vanmiddag. Deze roofvogel vloog in grote cirkels, eerst over het weiland, daarna over het water. Ik dacht eerst gewoon aan Buizerd, maar er knaagde iets aan me (vogelaarsinstinct?) dus bleef ik kijken en fotograferen (waardoor ik uiteindelijk Zeearend gemist heb xD). Op de computer valt het me op dat de vleugels best wel breed zijn voor Buizerd, en de staart lijkt ook afgerond (foto 1).
Wespendief, of gewoon Buizerd?

Edit:
Laat maar, kan eigenlijk niks anders zijn dan Buizerd door de nauwelijks uitstekende kop en habitat.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Het is inderdaad een Buizerd maar niet om de redenen die jij opgeeft. Zo goed als niet iedere rover met een uitstekende kop een Wespendief is, is het omgekeerde ook niet waar! Maar het silhouet klopt niet voor Wespendief vanwege de vorm van de vleugels en staart + de lengte daarvan. Ook het biotoop zegt niks: de doortrek van Wespendief komt nu pas op gang en dan kun je ze letterlijk overal zien overtrekken, tot midden in de stad!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DeHaas

Is foto 100509_vogel2 een roodborsttapuit vrouw? Vlak daarvoor heb ik een roodborsttapuit man gefotografeerd.
Groeten,
Nanny de Haas

Ted van der Knaap

kzie normaal alleen maar Visdieven, vanmiddag was ik in de buurt van Volendam en in een nieuw ontwikkelingsgebied lagen deze 2 op 'n graseilandje

Misschien zijn het toch Visdieven maar de vogel links op de foto lijkt geen zwarte snavelpunt te hebben en het zwart op de kop lijkt niet door te lopen naar/in de nek.

Sternensoort is voor mij nieuw dus dat zou wel leuk zijn!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Heb je nog meer foto's?
De snavel lijkt vrij klein, dan zou het een Noordse Stern kunnen zijn, maar heb er niet zo veel ervaring mee.
Groeten, Jarinka Heijink

BWoets

Dit zijn Visdieven (ook een soort Stern).
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op mei 09, 2010, 22:38:48 PM
kzie normaal alleen maar Visdieven, vanmiddag was ik in de buurt van Volendam en in een nieuw ontwikkelingsgebied lagen deze 2 op 'n graseilandje

Misschien zijn het toch Visdieven maar de vogel links op de foto lijkt geen zwarte snavelpunt te hebben en het zwart op de kop lijkt niet door te lopen naar/in de nek.

Sternensoort is voor mij nieuw dus dat zou wel leuk zijn!!

De vorm van de kopkap (dus ook de extensie daarvan) hangt volledig af van de houding van de vogel en kan dus per foto verschillen. Maar de snavel ziet er wat meer oranje dan rood uit en ik meen toch een donkere punt te zien. Al met al voor mij geen reden om hier te twijfelen aan Visdief......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Twee "cracks" achter elkaar.. ..dan is er geen twijfel mogelijk!  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

DeHaas

#345
Vandaag heb ik op heideveld met pijpestrootje en grove den opslag (bij Terlet) wat vogels gefotografeerd en ik denk dat het (veld)leeuwerikken en piepers zijn. Bij bijgevoegde foto's zat ik aan een pieper te denken m.n. boompieper. Zit ik dan in de richting?
Groeten,
Nanny de Haas

DeHaas

#346
Deze twee onderstaande (vogel1 en vogel4) weet ik niet, wie helpt?
Groeten,
Nanny de Haas

Jarinka

Volgens mij zijn je eerste en tweede vogel Graspiepers (dikke strepen op de flanken), bij de derde lijken de strepen dunner dus dan zou dat een Boompieper zijn, maar ik laat de definitieve determinatie graag over aan de experts :)
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Beetje grijzige vogel(s) met een 'open' gezicht (geen teugel), brede flankstreping, donkere snavel: allemaal duidend op Graspieper in (gevorderd) voorjaar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: Ted van der Knaap op mei 09, 2010, 22:38:48 PM
kzie normaal alleen maar Visdieven, vanmiddag was ik in de buurt van Volendam en in een nieuw ontwikkelingsgebied lagen deze 2 op 'n graseilandje

Misschien zijn het toch Visdieven maar de vogel links op de foto lijkt geen zwarte snavelpunt te hebben en het zwart op de kop lijkt niet door te lopen naar/in de nek.

Sternensoort is voor mij nieuw dus dat zou wel leuk zijn!!

Wat volgens mij ook een goed kenmerk is is hoever de staart voorbij de vleugels steken in zit.
bij visdief is de staart korter, maar bij noordse stern langer.

zie hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/308439

dat maakt dus jou sternen beiden visdieven
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

Op 20 juni 2009 vloog er om 10.39u een vreemde rover over Tiengemeten. Ik heb er een paar foto's van kunnen maken. Maar ik ben er nog steeds niet uit wat het is. Misschien kunnen jullie mij helpen?
Ik heb ook twee filmpjes, maar die zijn meer dan 20Mb. Die stuur ik alleen naar degenen die ze persé willen zien.
De vogel vloog zwevend met vlakke vleugels, af en toe een aantal snelle vleugelslagen. De rover leek een witte stuit te hebben, maar dat is niet heel goed te zien. op het eerste gezicht noemde ik hem visarend. maar dat is het in ieder geval niet geweest: geen geknakte vleuegls, heel andere tegening, andere vlucht. de dagen erna heb ik de filmpjes o.a. aan Ies Goedbloed laten zien, hij was mijn mentor op school. hij vond de kop erg raar. maar hield het op buizerd. dit leek mij toen de beste optie, maar nu ik de foto's weer bekijk, kan ik er echt geen buizerd in zien. een paar weken geleden heb ik hem gepost op de site van de FFNIJ (Flora en FaunaNet IJsselmonde) op yahoo.com. Daar opperden sommigen slangenarend, maar de vogel heeft polsvlekken, helaas, ook laat de vogel een donkere achtervleugelrand zien. de staart heb ik niet bekeken, ik weet dus ook niet of deze banden toonde of niet.
anderen dachten aan wespendief, al lijkt me dat ook onwaarschijnlijk.
toen ik de vogel zag, dacht ik alleen maar aan foto's maken, filmen!


Er was wel veel paniek bij de meeuwen, maar als het een zeearend was, had ik het direct gezien: vele malen groter ect... hij was even groot of net wat groter dan buizerd.
Wie heeft er een idee? ???

de meeste foto's zijn printscreentjes van de filmpjes
ik heb nog 5 foto's, zie volgend bericht

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

hier nog enkele foto's
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

De "vreemde kop" van de vogel lijkt veroorzaakt worden door een volle krop maar verder zie ik niks dat een bonte Buizerd uitsluit: ondervleugelpatroon klopt niet voor kiekendieven, Wespendief, Dwergarend of Slangenarend maar wèl voor Buizerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

en die krop/gekke kop vond ik juist erg raar, het doet me aan een arend o.i.d. denken. de snavel lijkt ook heel groot. verder is het idd een goede kandidaat voor een bleke/afwijkende buizerd :rolleye:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: jandj op mei 10, 2010, 12:03:12 PM
en die krop/gekke kop vond ik juist erg raar, het doet me aan een arend o.i.d. denken. de snavel lijkt ook heel groot. verder is het idd een goede kandidaat voor een bleke/afwijkende buizerd :rolleye:

kan de rover niet gewoon wat in zijn snavel hebben?
jammer dat de foto's niet scherp genoeg zijn om de vingers te tellen, dan was het voor mij in ieder geval een stuk makkelijker. als ik deze vogel zo zie doet het mij ook niet gelijk denken aan een buizerd, maar is het desondanks wel de meest aannemelijke keus, omdat er ook niks tegen buizerd pleit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

dat zou ook kunnen, nog niet aan gedacht.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Op geen enkele foto is te zien waar de kop ophoudt en de snavel begint dus wat een grote snavel lijkt kan best een stuk v.d. kop zijn... Het aantal vingers is feitelijk niet meer relevant omdat de tekening op de onderzijde eenvoudigweg alle andere mogelijkheden dan Buizerd uitsluit.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

#357
Raaf of Kraai?
Deze vogel zat in park Randenbroek. In eerste instantie leek het een Kraai, maar hij was wel erg groot, en toen hij naar een andere tak hipte leek hij een wigvormige staart te hebben. Bovendien komt de snavelbevedering best ver, tot over de helft?
Hij leek onder z'n keel ook een soort zakje te hebben, waarschijnlijk opgezette veren.
Heb hem verder niet gehoord.
Ik heb eventueel nog meer foto's.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Het lijkt me toch een Zwarte Kraai Jarinka (bevedering op de snavel lijkt niet over de helft te komen) maar een foto waarop de snavel 'en profil' is te zien zou zekerheid geven.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

En profil heb ik niet, hij zat aan de knoppen van de boom te plukken. Dit zijn verder de enige twee foto's waar de snavel op staat.
Groeten, Jarinka Heijink