Oranje druppelzwam voedsel Asgrauw Netwatje ?

Gestart door Gert Kremer, maart 28, 2010, 22:15:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Oranje druppelzwam voedsel van een slijmzwam?
Asgrauw Netwatje ( zou het kunnen ) worden, maar ik dacht dat ze alleen maar havermout op het menu hadden staan.   ;D
Wie heeft dit eerder gezien ?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

Wat leuk! Veel sporen daar bij jullie denk ik zo ;D Asgrauw netwatje is een goede kanshebber ja
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Veel sporen daar bij jullie denk ik zo

Het boterkuipje komt van AH  :P  ,  Light ( HART/LEEFTIJD ) goed voor de bloedvaten   :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op maart 28, 2010, 22:37:54 PM
Veel sporen daar bij jullie denk ik zo

Het boterkuipje komt van AH  :P  ,  Light ( HART/LEEFTIJD ) goed voor de bloedvaten   :D

misschien vind de slijmzwam dit ook wel gezond  ;D

Gert Kremer

Citaat van: ratje op maart 29, 2010, 16:19:23 PM
Citaat van: Gert Kremer op maart 28, 2010, 22:37:54 PM
Veel sporen daar bij jullie denk ik zo

Het boterkuipje komt van AH  :P  ,  Light ( HART/LEEFTIJD ) goed voor de bloedvaten   :D

misschien vind de slijmzwam dit ook wel gezond  ;D

hij is bezig rijp te worden. misschien morgen onder de  :micro: 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Met 1 zwammetje bezig geweest dus een paar mic. foto's.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

En dus?
.......... een mooie gelegenheid om met de sleutel in Nannenga uit te vinden of het inderdaad A. cinera is, niet waar?
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Marian Jagers op maart 30, 2010, 16:44:30 PM
En dus?
.......... een mooie gelegenheid om met de sleutel in Nannenga uit te vinden of het inderdaad A. cinera is, niet waar?

zeker... ;D  ben er druk mee hoor, en daarom noem ik onder de foto ook het geel van de cysten in het steeltje, weinig materiaal he! maar ik wil er morgen toch nog een zwammetje aan wagen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Asgrauw Netwatje kom ik toch weer op. Dat denkt Hans ook. Het was niet nodig om dit op te sturen. Ik wil nu de cysten onder in de steel nog proberen te meten, als dat lukt kom ik er op terug.
Voer deze in als Asgrauw Netwatje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Sporen 7,7mu licht ruw. Cysten boven in het steelje 7-10mu, aan de voet 16,5 - 19um.
Capillitium-buizen zit vast in het kommetje en enkele buizen zijn niet ruw, ook zijn enkelen voorzien van luchtbelletje? ofzo.
Wat ik ook zie is dat in de Capillitium-net een prachtig klein pitje zit. (net een lampje in een kapje van de schemerlamp) wat een uitleg he  :-\ .
Dus wie dit beter kan uitleggen mag mij een e-mail sturen.
Ook zoek ik nog een tekening van de opbouw van een zwammetje met allen benamingen.
A4 formaat, zodat ik niet elke keer zit te knoeien met waar alles zit en waar ik moet zoeken.
Op int. kan ik niks vinden.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#10
Hoi Gert,

Gek zo'n pitje. Geen idee wat het is. Het hoort er normaal gesproken niet.
Voor in Nannenga blz. 20 staat een ruw schetsje van een sporangium. Ik heb dat een paar jaar geleden voor mezelf nagetekend (lekker groot) en alle benamingen uit het boek er bij gezet. Op die tekening er ook de diverse vormen waarin slijmzwammen kunnen voorkomen bij getekend (sporangium, plamodicarp, (pseudo-)aethalium en nog wat kreten) en dit bij m'n mic. opgehangen. Kun je direkt kijken terwijl je aan het werk bent. Het hangt nu nog als versiering tussen allerlei tekeningen van structuren van paddenstoelen en lijstjes met technische termen.

Op een van de blz. van deze site staan overigens bij een Physarum ook de termen uitgelegd (maar ja, wel engels!)
http://www.hiddenforest.co.nz/slime/what.htm

Is het ook gelukt met de sleutel op de soortnaam uit te komen?
Groeten Marian

JelteV

Citaat van: Gert Kremer op april 01, 2010, 15:55:27 PM
Capillitium-buizen zit vast in het kommetje en enkele buizen zijn niet ruw, ook zijn enkelen voorzien van luchtbelletje? ofzo.
Dat luchtbelletje komt doordat de Capillitiumbuizen hol zijn. Dit staat ergens in Nannenga in de sleutel tot geslachten.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Gert Kremer

Is het ook gelukt met de sleutel op de soortnaam uit te komen?

Hallo Marian,
ja zeker, eerst door de mic. gekeken wat ik zag en dat op geschreven en de foto's goed bekeken. Dan het boek van Nannenga erbij. De stappen: 1-3'-9'-12'-13'.  :D

Ik probeer nu nog het kommetje (in/uitwendig) op de foto te krijgen. Maar tot nu toe vliegt het geval weg als ik al puf door m'n neus.  >:(

Bedankt voor de site, moet het zelf maar eens op het papier zetten, scannen en mailen mag ook wel.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert, misschien is dit iets:
http://www.google.nl/ig/adde?moduleurl=www.google.com/ig/modules/dictionary.xml&source=nlha

Ik heb aangegeven welke talen hij moet vertalen op deze site. Vervolgens opgeslagen in de favorieten. Als ik nu een website heb en deze vervolgens met de vertaler in de favorieten aanklik wordt de site vertaald. Klinkt ingewikkeld maar valt wel mee.

Marian Jagers

Citaat van: Gert Kremer op april 02, 2010, 14:51:47 PM
Is het ook gelukt met de sleutel op de soortnaam uit te komen?
ja zeker, eerst door de mic. gekeken wat ik zag en dat op geschreven en de foto's goed bekeken. Dan het boek van Nannenga erbij. De stappen: 1-3'-9'-12'-13'.  :D
Heel mooi :duim: Goed herkenbare soorten (of goed gedetermineerde soorten) zijn ideaal om (de hobbels in) sleutels te leren kennen.

Citaat van: Gert Kremer op april 02, 2010, 14:51:47 PM
scannen en mailen mag ook wel.
Beter dat je dit ook zelf tekent dan onthoud je het waarschijnlijk beter (bij mij werkte dat beter :angel:)
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: ratje op april 02, 2010, 16:41:05 PM
Gert, misschien is dit iets:
http://www.google.nl/ig/adde?moduleurl=www.google.com/ig/modules/dictionary.xml&source=nlha

Ik heb aangegeven welke talen hij moet vertalen op deze site. Vervolgens opgeslagen in de favorieten. Als ik nu een website heb en deze vervolgens met de vertaler in de favorieten aanklik wordt de site vertaald. Klinkt ingewikkeld maar valt wel mee.

Hannie bedankt, zal er eens voor gaan zitten. ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#16
Goed herkenbare soorten (of goed gedetermineerde soorten) zijn ideaal om (de hobbels in) sleutels te leren kennen.
 
Toen deze rijp was ging het beter, het steeltje was nog niet rijp (te doorschijnend), was mijn probleem.
Het pitje is ( de sporen ?) wat nog nat is. Zeg maar de inhoud van een onrijp bolletje.

foto het kommetje.  ;) 
sorry de eerste foto kan ik er niet weer uitkrijgen.  ???
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Citaat van: Gert Kremer op april 02, 2010, 22:08:19 PM
Het pitje is ( de sporen ?) wat nog nat is. Zeg maar de inhoud van een onrijp bolletje.
Ook weer opgelost, :blink:

Citaat van: Gert Kremer op april 02, 2010, 22:08:19 PM
sorry de eerste foto kan ik er niet weer uitkrijgen.  ???
Als je een foto wilt verwijderen moet je terug naar de optie waar je de foto kunt invoegen en dan de foto die je kwijt wilt, uitvinken.
Groeten Marian

Gert Kremer

uitvinken
't is gelukt, ook weer duidelijk. Marian bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#19
Dag mensen,
op het wilgenhout waar de oranje druppelzwam en het Asgrauw netwatje op groeide zag ik ook nog een soort zwart kogeltzwammetje (Hypoxylon) zitten met...je raad het al: nog een slijmzwammetje Physarum album (Knikkend kalkkopje) zitten.
Op de foto 50x kun je het kogeltje zien met het slijmzwammetje, het zat er vast aan elkaar, alles samen op het glasje.
De sporen van het kogeltje zijn 7-9 x 4,5-5,2mu met twee olie druppels. de hyphen met dwarsrand en gespen. (1000x). Op de derde foto kun je de kogeltjes goed zien zitten.
Nu wil ik natuurlijk graag weten of de twee laatstgenoemden goed zijn van benaming.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Gert,

Aan asco's doe ik zelden wat. Ander forum.
P. album zou kunnen maar de mic. voor slijmzwammen (kwestie van gewoonte) :angel:. De soort staat al ergens in het begin van de sleutel van Nannenga voor. Probeer maar eens uit of je er bij uit kunt komen. Moeilijke woorden opzoeken (voorin staat e.e.a. uitgelegd) en in potlood er bij schrijven helpt (kun je later e.v. uitgummen) of er een lijstje van maken. In mijn boek staat er inmiddels allerlei dingen bijgeschreven.
Groeten Marian

Gert Kremer

#21
Aan asco's doe ik zelden wat. Ander forum.
Dag Marian,
ik hoop dat de anderen ook hier even komen kijken, ik wilde deze niet dubbel plaatsen en omdat deze ook weer samen groeide: dacht ik wat leuk toch.
Ik had het zonder de stereo mic. niet gezien.
...
De slijmzwam een beetje mee bezig geweest onder de mic. Het is teer spul hoor, alles wapperd weg met een beetje blazen.
In het boek Nannenga heet dit zwammetje (Physarum nutans) denk ik zo, tenminste daar kom ik op uit. de sporen meet ik 8,8- 9,3mu. beetje ruw.
Op de laatse foto kun je ook nog de wormpjes zit zitten. (alles leeft van elkaar he)  >:D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JelteV

Physarum nutans heet tegenwoordig P. album.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Marian Jagers

Hoi Gert,

Ja, mooi zo'n stereomic. Heel modern, alles in 3D en spannender dan alle moord en doodslag op TV.
Maar goed. Inderdaad zoals Jelte zegt P. nutans heet tegenwoordig P. album.
Je slijmzwam heeft er alle schijn naar P. album te zijn (lang gesteeld, wat knikkend, sporenmaat voldoet en de manier waarop het peridium open breekt) maar ja determineren van foto's ....... zeker van soorten waarvan de kenmerken minder opvallend zijn, blijft geen goed idee. Als jij hebt kunnen zien dat het capillitium stralend is dan kan het zeker niet mis. 
Groeten Marian

Gert Kremer

#24
Citaat van: JelteV op april 06, 2010, 16:22:23 PM
Physarum nutans heet tegenwoordig P. album.

Dat wist ik wel.  ;)

Marian,
Capillitium "buizen/draadwerk" (schoon bolletje), ik zal morgen nog eens kijken als het mij lukt om de sporen eruit te krijgen.
Eerst weer bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#25
Citaat van: Gert Kremer op april 06, 2010, 18:55:34 PM
Eerst weer bedankt.

Ach, het is leuk om te zien dat je belangstelling verder gaat dan alleen een naam. Kijk eens terug naar een paar jaar geleden en realiseer je wat je inmiddels al weet.

Of het capillitium stralend is of uit een netwerk bestaat is een belangrijk determinatiekenmerk voor Physarum. Probeer eerst het begrip goed duidelijk te krijgen. De structuur is door de stereomic. al te zien, de ene keer wel gemakkelijker dan de andere.
En .... als je de technische termen eenmaal goed door hebt dan wordt het lezen van engelse en duitse teksten al gemakkelijker. Dus wie weet ......... :rolleye:
Groeten Marian

Gert Kremer

Dag Marian,
als ik het goed doe en het ook nog begrijpt, is dit dan het stukje van het bolletje, het is dus een zeer dun netwerk meer een vliesje met witte kalkplaatje.
paar foto's 400x en 1000x in olie, materiaal in water.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#27
Hoi Gert,

Hoe meer preparaten je maakt hoe handiger je wordt :duim: en dat geldt ook voor leren kijken (macroscopisch en microscopisch). Alleen weleens lastig als je e.e.a. in je uppie moet uitzoeken. Maar gelukkig hoef je wiel niet uit te vinden. Het is ook een kwestie van lezen en de termen leren kennen.
De dunne draadjes zijn inderdaad van het capillitium en de kalkplaatjes horen bij het peridium.
Waar het nu om gaat is de structuur van het capillitium. Vergelijk maar eens hoe die structuur is bij Badhamia, Physarum, Didymium, Diderma en Craterium en in de tekst bij die geslachten staat daar e.e.a. over. Ook in de begeleidende tekeningen bij de soorten is de structuur getekend. Het duurt gewoon een tijdje voor je e.e.a. goed doorkrijgt :blink:.

Ga er overigens maar vanuit dat P. album goed is of waag er nog even een mailtje aan naar Hans.

Groeten Marian

Gert Kremer

in je uppie

Dag Marian, weer bedankt voor de begeleiding.
Voer deze in als Knikkend kalkkopje,  P. album, ben er zelf 100% zeker van.
...
Ik ben nu wel lid geworden bij IVN in Hardenberg en tevens bij het paddenstoelen clubje aangemeld. (op proef loop ik mee "voor mij zelf op proef", omdat ik niet zo gek ben op meerennend volk in de natuur).
Ik ben graag in rust bezig en kijk altijd uit naar nieuwe dingen, niet alleen zwammen hoor.

structuur van het capillitium
Dit zal ik ook eens uitzoeken en ook op tekening brengen, ik begrijp dat de opbouw (netwerk) van het bolletje belangrijk is en tevens de aanhechting aan het steeltje.
Ik doe mijn best. ;) 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.