Boot Newcastle aanrader!

Gestart door laatvlieger, maart 21, 2010, 12:06:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Net terug van een weekendje "minicruise" (vanwege 5 jarig bestaan van werk) en geweldig succesvolle boottocht en leuke twitch achter de rug!

Je vertrekt vrijdagavond vanuit ijmuiden en vaart dan al vrij snel in het donker. Tegen een uur of half zeven de volgende ochtend wordt het licht en kun je nog een paar uur over zee vogelen voordat je in Engeland aankomt. Wij hadden zowaar 3 soorten zeezoogdieren!
Bruinvis,
Tuimelaar
en
Witsnuitdolfijn!!!
Erg gaaf!
Verder enkele tientallen papegaaiduikers, een paar alken, een paar zeekoeten, ca 20 noordse stormvogels, tientallen Jan van Genten en Drieteenmeeuwen. Verder hadden we tussen 7 en half 8 opeens behoorlijke lijstertrek (ook nog een rouwkwikstaart), midden op zee. Andere hoogtepunten waren twee houtsnippen die vlak voor onze neus langs vlogen. Echt zeer geslaagd.

Daarna hebben we een auto gehuurd en hadden ca 5 uur op Engelse bodem. We zijn naar het noorden gereden (onderweg nog even een stukje van Hadrians Wall gezien), eenmaal buiten New Castle wordt het landschap al gauw erg mooi. Echt zo'n typisch Engels heuvelachtig landschapje met overal haagjes en beekjes. (Opvallend veel Gaspeldoorn langs de wegen). We hebben daar Schots Sneeuwhoen geprobeerd en hadden in de korte tijd die we hadden succes. Ze lieten zich zeer fraai zien en horen!

Daarna terug gereden langs de kust. Bij New Biggins (op het eerste gezicht zo'n mooi vergane glorie ranzig Engels badplaatsje) even rondgekeken (o.a. zwartkopmeeuwen). Helaas hadden we geen tijd voor de net gemelde kraanvogel.

Langs de kant van de weg lag nog een dode Das. In New Castle de auto weer ingeleverd en de boot weer op gegaan. Hier was niet veel tijd om te vogelen, nog wel wat nostos en jan van genten meegepikt, maar verder niet zoveel. De volgende ochtend was het echter nog eenmaal echt leuk raak. Behalve een paar alkjes, zeekoeten en veel drieteenmeeuwen en dwergmeeuwen vloog er niet bijzonder veel op zee. Wel konden we nog een prachtige velduil midden op zee oppikken!
   
Al met al dus een zeer geslaagd kort weekendje Engeland!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jos Welbedacht

Lijkt me geweldig! Even in een weekend Schots Sneeuwhoen pakken en nog mooi zeevogels ook, super!  8) 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Kapser

Leuk Wouter!

In juni is deze trip nog uit te breiden met één van de twee beste zeevogelkolonies van Engeland: De Farne Islands. Die liggen op ongeveer 1 uur rijden van Newcastle en zijn overweldigend. Je gaat met een bootje naar de eilandjes en ziet overal broedende NoSto's, Eiders, Grote en Noordse Sterns, Alken, Zeekoeten en Papduikers. Die alkachtigen zwemmen ook constant onder je boot door en je ziet ze dan onder water jagen.
Ook veel Grijze Zeehonden en een enkele Grote Jager, en met een klein beetje geluk de Dougalls Stern. Die broedt er vrijwel jaarlijks en iig in de buurt op een minder toegankelijk eiland.

En het kasteel van Harry Potter ligt daar ;-). Ook leuk!!



laatvlieger

Citaat van: Kapser op maart 22, 2010, 09:28:41 AM
Leuk Wouter!

In juni is deze trip nog uit te breiden met één van de twee beste zeevogelkolonies van Engeland: De Farne Islands. Die liggen op ongeveer 1 uur rijden van Newcastle en zijn overweldigend. Je gaat met een bootje naar de eilandjes en ziet overal broedende NoSto's, Eiders, Grote en Noordse Sterns, Alken, Zeekoeten en Papduikers. Die alkachtigen zwemmen ook constant onder je boot door en je ziet ze dan onder water jagen.
Ook veel Grijze Zeehonden en een enkele Grote Jager, en met een klein beetje geluk de Dougalls Stern. Die broedt er vrijwel jaarlijks en iig in de buurt op een minder toegankelijk eiland.

En het kasteel van Harry Potter ligt daar ;-). Ook leuk!!
We zaten al te bedenken om de trip nog eens over te doen. Misschien volgend jaar maar eens wat later proberen inderdaad! En dan net twee daagjes langer.

Overigens kon Wil nog in de stromende regen een paar bewijsplaatjes schieten:
http://observado.org/foto/view/1104823
http://observado.org/foto/view/1104824
(Als je op de foto doorklikt, krijg je net even een iets mooiere versie)

Wat zijn het toch gave beesten die hoenders! Binnenkort misschien toch nog maar weer eens de korhoenders gaan doen..

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Oeps Wouter. Prachtige foto's van een leuke trip, maar ik meen ook te zien wat ik op dezelfde trip heb meegemaakt. Er heerst daar bepaald een regenachtig klimaat.... :'(
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Citaat van: Oenanthe op maart 26, 2010, 12:36:03 PM
Oeps Wouter. Prachtige foto's van een leuke trip, maar ik meen ook te zien wat ik op dezelfde trip heb meegemaakt. Er heerst daar bepaald een regenachtig klimaat.... :'(
Ja, maar toch was het wel een erg leuke trip! Ik wil nog wel een keer!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Marcel van kammen

Ik ben 1x 5 dagen naar Engeland geweest in Mei.....en ik heb serieus geen enkele spat regen gehad en alleen maar 5 dagen zon  en temperatuurtjes rond 20 graden :-D

Vincent Hart

Sterker nog, ik was vorig jaar twee weken in Schotland, één dag een paar uur regen en voor de rest (vrijwel) onbewolkt met temperaturen 1e week 20+ en 2e week 25+. En nauwelijks muggen ...  O0
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers